۱۶ آذر ۱۴۰۱، ۱۳:۱۶
کد خبرنگار: 2203
کد خبر: 84963910
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استاندار خراسان جنوبی: هر اقدام اجرایی باید بر پایه پژوهش باشد

بیرجند - ایرنا - استاندار خراسان جنوبی گفت: هر اقدامی که در حوزه‌های مختلف اجرایی می‌شود باید مبنای آن آموزش و بر پایه پژوهش باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا جواد قناعت روز چهارشنبه در آیین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر خراسان جنوبی که همزمان با روز دانشجو در دانشگاه بیرجند برگزار شد ضمن تبریک هفته پژوهش و روز دانشجو افزود: دانشجویان فضای علمی و دانشگاهی کشور را پویا و زنده نگه می‌دارند لذا هفته پژوهش هفته احیای تفکر و اندیشه پژوهشگری است.

وی تصریح کرد: انتظار از دستگاه‌های اجرایی استان این است که مبنای فعالیت‌های خود را در حوزه پژوهش رقم بزنند و برای تحقق توسعه کشور سه ضلع آموزش، پژوهش و اجرا باید مد نظر قرار گیرد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به شعار سال جاری با عنوان "تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین" گفت: برای اینکه این هدف مهم محقق شود باید هماهنگی خوب و منطقی بین جامعه دانشگاهی ما و ظرفیت‌های منطقه وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: مدیران دستگاه‌های اجرایی باید در هر اقدام و کار عملیاتی، توجه و اهتمام ویژه به پیوست پژوهشی داشته باشند.

قناعت گفت: حلقه مفقوده ارتباط بین خروجی‌های کار پژوهشی و استفاده آن در حل مشکلات کشور باید حل شود و تمامی دستگاه‌های اجرایی موظف به همکاری و همیاری با پژوهشگران هستند.

وی افزود: پژوهشگران ۲ وظیفه سنگین به‌روز بودن در حوزه‌های علمی و داشتن ایده برای حل مسایل و مشکلات کشور را برعهده دارند و یکی از اهداف برگزاری جلسات تجلیل و معرفی پژوهشگران برتر، ارتقای جایگاه پژوهش و هدف دوم نیز ایجاد تعامل بین ذینفعان بخش دولتی و خصوصی است.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: در زمینه ارتباط بین پژوهشگران و بخش خصوصی ضعف داریم و باید از فرصت این جلسات برای تسهیل مسیر توسعه استان استفاده کرد.

وی تصریح کرد: از دست‌اندرکاران پژوهش و فناوری انتظار داریم ضمن اینکه مشکلات استان را شناسایی می‌کنند برای حل آن نیز کمک کرده و کارهای پژوهشی صرف یک کار تئوری نباشد بلکه کاربردی، کارآفرین و ثروت‌آفرین باشد.

قناعت در ادامه با اشاره به فلسفه نامگذاری ۱۶ آذر به نام روز دانشجو گفت: بعد از کودتای ۲۸ مرداد ۳۲، جامعه دانشجویان نتوانستند شرایط را تحمل کنند لذا باب اعتراض را در دانشگاه‌ها باز کردند.

وی افزود: دانشجویان اعتراضات را در دانشگاه تهران رقم زدند و شعار مرگ بر آمریکا نیز از همان روز آغاز شد، از طرفی جامعه دانشجویی، نخبگان، اساتید در همین سمت و سو بودند.

استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: برخی تهاجمات فرهنگی و اقتصادی و موضوعات مختلف سبب فراموشی می‌شود لذا بخش جزئی از جامعه دانشگاهی در روزی که فلسفه آن ضدیت با استکبار، آمریکا و اسرائیل خبیث، حفظ منافع ملی، دفاع از ایران یکپارچه و حفظ منافع و یکپارچگی است عده‌ای با تفکرات آمریکا و اسرائیل همراه می‌شوند.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی باید نسبت به انگلیس و آمریکا نگاه محتاطانه داشته باشیم مگر اینکه خلاف آن ثابت شود، گفت: امروز روز دانشجویانی است که کارهای بسیار فرهیخته و فاخری از قدیم تاکنون انجام داده‌اند.

قناعت یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران یک درصد جمعیت جهان اما ۲ درصد تولید علم (رتبه ۱۵) را به خود اختصاص داده که نشان می‌دهد بعد از انقلاب اسلامی تولید علم جهش خوبی پیدا کرده است.

وی گفت: اینکه چقدر بتوانیم از تولید علم در اجرا استفاده کنیم توفیقات زیاد و آنچه مورد انتظار بوده، حاصل نشده است.

استاندار خراسان جنوبی افزود: سمت و سوی تلاشی که پژوهشگران ما در عرصه‌های مختلف انجام می‌دهند باید به سمت تولید ثروت باشد در غیر اینصورت آن کار ابتر مانده است.

وی بیان کرد: اگر تولیدات پژوهشی منجر به تولید ثروت شود سرمایه‌های انسانی تقویت شده و درخصوص اشتغالزایی نیز اقدامات قابل توجهی می‌توان برای کشور، استان یا منطقه رقم زد.

قناعت اظهار داشت: انتظار جامعه از پژوهشگر، فناوران و مدیران مرتبط این است که طرح پژوهشی و ایده تبدیل به تولید ثروت و درآمد شود.

وی گفت: اساتید فعال در مجلس شورای اسلامی، دانشگاه‌های استان و وزارت علوم صاحبنظر هستند و در سال‌های اخیر کارهای خوبی در سطح استان آغاز کرده‌اند که از جمله آن می‌توان به اجرای ۴۷ طرح پژوهشی در ارتباط با صنعت اشاره کرد.

استاندار خراسان جنوبی افزود: چاپ ۱۳ جلد کتاب، ثبت ۲ اختراع، اخذ مجوز پردیس علم و فناوری به صورت مشترک با پارک علم و فناوری استان و راه‌اندازی خانه‌های خلاق محتوا و رسانه از دیگر اقدامات دانشگاه است.

وی یکی از ضعف‌های کشور را حوزه رسانه دانست و گفت: آمریکا در حال متلاشی شدن است اما به دلیل داشتن امپراطوری رسانه، خود را بزک کرده و در دنیا به عنوان ابرقدرت نشان می‌دهد لذا ما باید بتوانیم قدرت و پیشرفت‌های خود را به جهانیان عرضه کنیم.

در این آیین با حضور رئیس فراکسیون پیشرفت شرق و مکران مجلس شورای اسلامی، استاندار خراسان جنوبی، جمعی از مسوولان، دانشگاهیان و دانشجویان از ۵۳ پژوهشگر، فناور، معلم و دانش‌آموز برتر در دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی استان همزمان با هفته پژوهش و فناوری، تجلیل شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha