حجت‌الاسلام قرائتی: نیازمند تحول در نظام آموزش و پرورش هستیم

بیرجند - ایرنا - رئیس ستاد اقامه نماز کشور گفت: تربیت نسل نو و سالم برای جامعه نیازمند تحول در نظام آموزش و پرورش است و باید مطالبی که فایده ندارد از کتاب‌های درسی حذف شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا حجت‌الاسلام و المسلمین محسن قرائتی روز چهارشنبه در مراسم بزرگداشت ۱۶ آذر روز دانشجو که با مشارکت ستاد اقامه نماز و دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی در فرهنگسرای شهر بیرجند برگزار شد، افزود: اگر بخواهیم نسل نو عوض شود و تحول‌آفرین باشد باید خاک آموزش و پرورش عوض شود، چرا که نسل نو با سواد است ولی جوهره عمل ندارد.

وی گفت: در اغتشاشات اخیر نوجوانان ۱۵ و ۱۶ ساله در میدان بودند که نشان می‌دهد در زمینه تربیتی فرزندانمان به‌خوبی عمل نکردیم.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور تصریح کرد: متاسفانه برخی نخبگان جامعه ما هم بصیرت ندارند و با اندک شبهه‌ای دچار تردید می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه باید به نسل نو از لحاظ تربیتی، فرهنگی و آموزشی رسیدگی کنیم گفت: درسی که اتفاقات اخیر به ما داد این بود که آموزش‌ها کارساز نبوده است.

حجت‌الاسلام قرائتی بیان کرد: وظیفه و کار دانشجویان، معلمان و طلبه‌ها در برهه زمانی کنونی خیلی سخت است چرا که فرزندان جامعه غرق در شبهاتی هستند که باید به آنها جواب داد.

وی افزود: امروز کار شما یاد دادن علم نیست بلکه پاسخگویی به سوالات نوجوانان و جوانانی است که غرق در شبهات هستند.

رئیس ستاد اقامه نماز گفت: براساس احادیث، دنیا بازار کاسبی است که برخی در این بازار سود و برخی ضرر می‌کنند پس شما دانشجویان مراقب خودتان باشید و درگیر ظواهر دنیا نشوید، بدانید موج‌ها و حوادث تمام می‌شود و اگر کار ما درست و خدایی باشد، رستگار خواهیم شد.

وی خطاب به دانشجویان دانشگاه فرهنگیان گفت: به شغلی که انتخاب کرده‌اید اهمیت بدهید چرا که شغل شما، شغل انبیاست از طرفی معلمی شغل نیست بلکه عبادت است.

حجت‌الاسلام قرائتی اظهار داشت: معلمان در جمهوری اسلامی ایران باید با معلمان سایر کشورها فرق داشته باشند یعنی عالم، ناطق و عامل باشند.

وی افزود: مردم روی کره زمین سه دسته شامل تولیدکننده، توزیع‌کننده یا مصرف‌کننده هستند و اگر معلمان در هر سه دسته قرار بگیرند، موفق‌تر خواهند بود.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور گفت: ارائه جایزه باید تولیدی و نه مصرفی باشد و چرا ما در جایزه دادن تقلید می‌کنیم؟ برخی نویسندگان کتاب‌های درسی نمی‌توانیم بگوییم خائن بلکه در خواب بوده‌اند.

وی تصریح کرد: اشکالاتی در نظام اسلامی داریم و رد نمی‌کنیم اما بدانید که توجیه مشکلات حماقت است، تضعیف دستاوردهای نظام، جنایت و تکمیل خلاها و کاستی، رسالت ما است لذا همه باید به دنبال اصلاح امور باشیم.

قرائتی خطاب به معلمان و دانشجو معلمان گفت: تلخی‌ها و مشکلات شما را از اهدافتان دور نکند و هرگز از تحصیل و کسب علم، فارغ‌التحصیل نشوید.

وی با بیان اینکه باید از فرصت‌ها نهایت استفاده را داشته باشیم افزود: اساتید، روحانیون، معلمان و دانشجویان هرچه می‌نویسید چهار شرط داشته‌ باشد؛ واجب یا مستحب باشد یا مشکل جامعه و حداقل یک نفر را حل کند.

رئیس ستاد اقامه نماز پیشنهاد کرد: امام جمعه هر شهر هفته‌ای یک یا ۲ بار به سوالات دانشجویان، جوانان و دانش‌آموزان پاسخ دهد.

وی استفاده از روش‌های ابتکاری جذاب در امر تبلیغ نماز برای دانش‌آموزان را لازم دانست و گفت: راه دعوت به نماز برشمردن نعمت‌های خداوند است.

حجت‌الاسلام قرائتی ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) افزود: سوره کوثر که در شأن حضرت فاطمه نازل شده، ۸۰ نکته مهم دارد و معنای کوثر زیاد و مبارک است.

وی بیان کرد: پیامبر گرامی اسلام (ص) در زمان جاهلیت چون تنها یک دختر داشتند ایشان را ابتر خطاب می‌کردند و سوره کوثر در شأن حضرت زهرا (س) نازل شد و کوثر به معنای فراوان و مبارک است.

به گزارش ایرنا، ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ سه دانشجو به نام‌های احمد قندچی، آذر (مهدی) شریعت‌رضوی و مصطفی بزرگ‌نیا در دانشکده فنی دانشگاه تهران و حین اعتراض دانشجویی نسبت به برقراری مجدد روابط ایران با انگلیس و ورود قریب‌الوقوع ریچارد نیکسون معاون وقت رئیس جمهور آمریکا به ایران توسط نظامیان رژیم پهلوی به شهادت رسیدند.

فردای آن روز، ریچارد نیکسون به تهران آمد و در حضور ده‌ها سرباز در دانشگاه تهران دکترای افتخاری حقوق را دریافت کرد که نوعی بی‌اعتنایی و دهن‌کجی شاه به اعتراضات دانشجویان محسوب می‌شد.

واقعه ۱۶ آذر از آن روز توسط کنفدراسیون دانشجویان ایرانی خارج از کشور به عنوان روز دانشجو نامیده شد که تاکنون نیز به قوت خود باقی است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha