۱۶ آذر ۱۴۰۱، ۱۰:۳۷
کد خبرنگار: 780
کد خبر: 84963693
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تاکید دوباره آنکارا بر حمایت از تروریست ها در سوریه

دمشق - ایرنا – موضع گیری اخیر سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه مبنی بر ادامه حمایت از گروه های تروریستی در مقابل دولت سوریه نشان داد که آنکارا به هیچ وجه دست از اقدامات خود در سوریه بر نداشته و همان راه ۱۲سال گذشته را ادامه می دهد.

به گزارش امروز (چهارشنبه) ایرنا در دمشق، با شروع بحران سوریه در اسفند ماه سال ۱۳۸۹ (۲۰۱۱) و تبدیل آن به جنگی بین المللی و ظهور و بروز گروه های تروریستی در این کشور، به سرعت رژیم صهیونیستی و کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، عربستان، قطر و ترکیه از گروه های تروریستی تشکیل شده در سوریه حمایت کردند و جرقه های اعتراضات در این کشور را به آتشی شعله ور تبدیل کردند، آتشی که پس از چند سال با زحمات ارتش سوریه، رزمندگان مدافع حرم و نیروی هوایی روسیه در آذر ماه سال ۱۳۹۶ تا حد زیادی فروکش کرد، ولی پایان نیافت.
در این جنگ خانمانسوز که تاکنون حدود ۶۰۰ هزار سوری جان خود را از دست داده اند، اکثر زیرساخت های کشور سوریه نیز نابود شده، هرچند در سال های اخیر بازسازی برخی از آنها شروع شده و برخی نیز به بهره برداری رسیده است.
باید گفت که نقش دولت ترکیه در ویرانی سوریه و حمایت از گروه های تروریستی که از حدود ۱۰۰ کشور جهان به سوریه اعزام شدند بسیار پررنگ بوده و کار پشتیبانی، سازماندهی و آموزش تروریست ها به عهده ترکیه بوده است؛ به رقم آنکه در چندماه گذشته برخی از مقامات ترکیه و حتی رییس جمهور این کشور اعلام کرده اند که خواهان برقراری رابطه با سوریه و رفع سوء تفاهم ها هستند، ولی مقامات دمشق با تدبیر اعلام کردند که فعلا یعنی تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جهوری ترکیه در سال آینده (۲۰۲۳) این مساله را به عقب انداخته اند.
"بشار اسد" رییس جمهور سوریه با تشدید تحرکات آنکارا برای نزدیکی با دمشق هرچند آمادگی خود را برای برآورده کردن مطالبات کشور خود ابراز داشته ولی تاکید کرده بود که "دمشق انتظار گام های عملی از ترکیه دارد و نه فقط کلام صرف".
آخرین اظهار نظر اسد درخصوص برقراری رابطه میان آنکارا – دمشق به ۱۱ آذرماه باز می گردد که طی آن رییس جمهور سوریه به یکباره آب پاکی را روی دست اردوغان ریخت و پیشنهاد دیدار با وی را رد کرد، دیداری که در یک ماه گذشته چند بار اردوغان خواستار آن شده بود.
خبرگزاری رویترز در همان روز اعلام کرد که دمشق با تاکید بر لزوم خروج نظامیان ترکیه، پیشنهاد دیدار سران دو کشور در حضور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، را رد کرده است.
رویترز به نقل از دو منبع آگاه گزارش داد که دمشق معتقد است چنین دیداری در آستانه انتخابات سال آینده میلادی ریاست جمهوری ترکیه به سود اردوغان تمام خواهد شد به خصوص اگر قصد ترکیه در مورد بازگرداندن ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار پناهنده سوری به کشورشان در آن مطرح شود.
یکی از این دو منبع آگاه به نقل از اسد مدعی شد که «چرا به رایگان پیروزی را تقدیم اردوغان کنیم؟ پیش از انتخابات روابط حسنه نخواهد شد».
وی حتی گفته که دمشق با برگزاری نشست وزیران امور خارجه نیز در زمان حاضر مخالفت کرده است.
رویترز به نقل از یک منبع مطلع دیگر از پیشنهاد مذکور نوشت: دمشق چنین دیداری را مادامی که نتیجه ملموسی به همراه نداشته باشد، بی فایده می داند. آنچه که سوریه تاکنون درخواست کرده، عقب‌نشینی کامل نظامیان ترکیه از خاک این کشور است.
به دنبال سخنان اسد، "بثینه شعبان" مشاور سیاسی و رسانه‌ای ریاست جمهوری سوریه نیز اظهارات مقامات ترکیه درباره امکان آشتی بین دمشق و آنکارا و برگزاری دیداری بین "رجب طیب اردوغان" و "بشار اسد را "فریبکاری" دانست.
وی گفت که اظهارات اخیر رئیس جمهور ترکیه درباره نزدیکی روابط سیاسی بین دو طرف "رسانه‌ای است و ارتباطی با واقعیت موجود ندارد".
شعبان ادامه داد، "چند ماهی است که این اظهارات رسانه‌ای را می‌شنویم و چنین اظهاراتی به دلایل خاص بیان می‌شوند و این دلایل می‌تواند جلوه انتخاباتی داشته باشد و یا اهرمی برای فشار بر طرف‌های دیگر باشد".
با رد درخواست اردوغان از سوی اسد، آنکارا نیز به آن واکنش نشان داد و "ابراهیم کالین" سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در سخنانی اعلام کرد که چنین دیداری به زودی انجام نخواهد شد.
کالین این بار برخلاف موضع گیری های مثبت مقامات آنکارا در روزها و ماه های اخیر درباره سوریه با طرح شرط و شروط برای دمشق افزود: اردوغان پیامی به اسد فرستاده و محتوای آن این است که اگر او مسئولانه عمل کند، نگرانی‌های امنیتی ترکیه را برطرف کند، روند سیاسی سوریه را پیش ببرد و امنیت و حفاظت از مرزهای ترکیه و سوریه را تضمین کند، آماده دیدار با وی است.
وی در بخش دیگری از سخناننش با تاکید بر ادامه حمایت از گروه های تروریستی در سوریه گفته است که «ترکیه بر خلاف آمریکا، اروپا و بسیاری از کشورهای عربی که مخالفان (تروریست ها) را به حاشیه رانده و فراموش کرده‌اند، ما به حمایت از آنها ادامه خواهد داد».
سخنان و موضوع گیری سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه درباره ادامه حمایت از تروریست ها نشان داد که رییس جمهور سوریه و مشاور وی به درستی دست آنکارا را خوانده بودند و کلام آنها برای آنها ارزش و اهمیتی نداشت و تا زمانی که آنکارا سیاستش را درباره سوریه تغییر ندهد، ارتباطی میان دو طرف برقرار نخواهد شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha