به گزارش خبرنگار ایرنا، امین حکیم روز دوشنبه در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر فرهنگی و دانش آموزی قزوین افزود: موضوع آموزش به دانش آموزان در خانه و اجتماعی شدن آنان در محیط آموزشی باید مطابق با استانداردهای تعریف شده و به دور از تفریط و افراط دنبال و پیگیری شود.
وی خاطرنشان کرد: فرایندهای تربیتی دانش آموزان در دوره های اولیه تحصیلی باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد تا دوران تحصیل در مقاطع بالاتر یعنی دانشگاه وارد مباحث تخصصی شویم.
این استاد دانشگاه با اشاره به نقش مدرسه در فرایند اجتماعی شدن افراد، گفت: امروز کشورهای توسعه یافته بر روی محتوای درسی دانش آموزان کار زیادی میکنند و برای این منظور ساعتهای کمک درسی ایجاد شده و در کلاس درس فرصت زیادی برای کار و فعالیت پژوهشی دارند و فرآیند اجتماعی شدن دانش آموزان را در مدرسه انجام میدهند.
حکیم در ادامه با اشاره به اهمیت پژوهش و انتقال یافته های پژوهشی برای ارتقای محتوای آموزشی، اظهار داشت: مهمترین ابزار سیستم آموزشی محتوای آن است و پژوهش در سیستم آموزشی سطح کیفی محتوا را افزایش میدهد.
مشاور رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور همچنین گفت: باید به مسایل و سوالات با روشی با قابل قبول و دفاع پاسخ دهیم و در این حوزه خلاقیت و نوآوری داشته باشیم که این مهم با تقویت فعالیت های پژوهشی محقق می شود.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: اساساً پژوهش نیز دنبال تولید علم نافع است و هدف غایی پژوهش همین تولید علم نافع است و ما آموزش میبینیم که به سوالات پاسخ دهیم و مساله از طریق آموزش حل نمیشود بلکه از طریق پژوهش حل خواهد شد و از اینجا به بعد نقش پژوهش نمایان میشود.
وی ادامه داد: آموزش و پژوهش از طریق علم قابل حل است و وقتی پژوهش موجب حل مساله شد، تبدیل به آموزش میشود و در قالب آموزش و سؤال قرار میگیرد و به این شکل چرخه علم بشریت دائماً در رشد و توسعه قرار دارد.
حکیم در ادامه با اشاره به اهمیت علوم انسانی و نقش آن در توسعه جوامع،اظهار داشت: بی توجهی به این حوزه ما را با چالش های مختلف و اساسی روبرو خواهد کرد.
نظر شما