۱۶ آذر ۱۴۰۱، ۱۲:۴۷
کد خبرنگار: 2154
کد خبر: 84962967
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حزب الله لبنان بارها اراده آمریکا را در هم شکسته است

تهران - ایرنا - دولت آمریکا بسیار مایل است تا قدرت حزب الله لبنان را به عنوان یک الگوی موفق در میان لبنانی ها و در سایر کشورهای عرب به شیوه های مختلف درهم بشکند اما حزب الله طی سالیان متمادی بارها خواست و اراده آمریکا را در هم شکسته است.

به گزارش ایرنا، تارنمای خبری العهد با اشاره به سخنان چندی پیش سید «حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان که درباره تلاش های آمریکا برای اعمال محاصره علیه لبنان گفته بود «از دست دادن امنیت اجتماعی خطرناک تر از جنگ داخلی است»، نوشت: برخی از جریان های سیاسی لبنان در تلاش برای مبرا جلوه دادن آمریکا به عنوان عامل اصلی بحران کنونی و نا امنی جاری در این کشور هستند.

این تارنما در تشریح سخن دبیرکل حزب الله لبنان و توطئه همواره آمریکا علیه لبنان از جمله از طریق فشارهای اقتصادی و تلاش واشنگتن برای ایجاد بحران های اجتماعی در لبنان آورده است: واشنگتن پس از شکست نظامی رژیم صهیونیستی در برابر حزب الله در جنگ ژوئیه ۲۰۰۶، سلاح اقتصاد را به عنوان نوک پیکان حملات خود در نبرد با لبنان به ویژه مقاومت برگزید.

العهد از این رویکرد که در اظهارات، گزارش ها و رفتار آمریکا علیه لبنان کاملا مشهود است به عنوان «تروریسم اقتصادی» نام برده و تاکید کرد: حزب الله توانسته تاکنون با تکیه بر مقاومت و هشدارهای خود، رژیم صهیونیستی را وادار به توافق برای تعیین مرزهای آبی بین فلسطین اشغالی و لبنان کند.

این تارنمای لبنانی اضافه کرد: آمریکا سیاست های پلید خود را در جهان با اتکا به ابزارهای کنترلی و نهادهای مالی خود مانند صندوق بین المللی پول و بانک جهانی پیاده می کند، همچنان که گزارش اخیر و غیرواقعی بانک جهانی درباره بحران مالی لبنان به عنوان «آخرین گام آمریکا در راه به محاصره در آوردن لبنان و از بین بردن این کشور» به شمار می رود. واشنگتن از طریق این گزارش می خواهد اینگونه القا کند که لبنان در حال فروپاشی کامل است.

العهد با اشاره به طرح پیشنهادی غرب برای پرداخت وام به لبنان که دولت های پیشین این کشور از آن به عنوان «طناب نجات» یاد کردند، ادامه داد: این طرح طناب داری بود که غرب بر گردن لبنان افکند تا به واسطه آن، این کشور را خفه کند.

این تارنمای لبنانی با بیان اینکه گزارش های بانک جهانی مانند نفتی است که باعث شعله ور شدن آتش می شود، افزود: پیامدهای گزارش های یاد شده چیزی جز آشفتگی بازار و تشدید بحران در پی نخواهد داشت.

العهد سپس با اشاره به گزارش و آمارسازی بانک جهانی درباره بحران تورم در لبنان به نقل از این گزارش افزود: میزان تورم در لبنان از آغاز بحران بین روسیه و اوکراین به ۱۸۵ درصد رسیده و این مساله به زودی با افزایش قیمت ها نمایان و بدین ترتیب بحران در این کشور طی روزها و ماه های آتی وخیم تر خواهد شد زیرا تورم به عنوان یک شاخص مهم مرتبط با زندگی مردم موجب دشواری هایی برای تامین معیشت و رفع نیازهای آنها می شود.

این تارنما تاکید کرد: نمی توان به گزارش های بانک جهانی یا صندوق بین المللی پول استناد کرد. به عنوان مثال، این دو نهاد گزارش‌هایی را با حمایت آمریکا در سال ۲۰۰۱ درباره اصلاحات اقتصادی آرژانتین منتشر و این کشور را الگویی مناسب برای سایر کشورها معرفی کردند؛ در حالیکه بدهی های آن به ۱۲۰ میلیارد دلار رسیده بود.

به نوشته این تارنما، آمریکا با گزارش اخیر بانک جهانی درباره لبنان، در تلاش است تا اینگونه القا کند که این کشور در حال فروپاشی است؛ موضوعی که می تواند به تدریج ترس، نارضایتی و خشم عمومی را به همراه داشته باشد.

العهد خاطرنشان با تاکید بر لزوم مقابله جهان عرب با تروریسم آمریکا از جمله تروریسم اقتصادی نوشت: قتل و کشتار هدف اصلی تروریسم نیست بلکه آنچه اصل و مهم است، ایجاد و گسترش رعب و وحشت در جامعه، القای ناامیدی و ایجاد تفرقه است و از این رو ضرورت دارد جهان عرب با آگاهی از این حقیقت، از انفعال خارج شده و با مشارکت اجتماعی و گفت و گو تصمیم سازی کنند.

این تارنما در پایان تاکید کرد: ملت ها در سایه این دانش، به جای قربانی شدن در قربانگاه تروریسم آمریکا، خواهند توانست تا با چنین توطئه هایی نظیر تروریسم اقتصادی مقابله کرده و از بحران ها عبور کنند و بار دیگر شکست دیگری به سران کاخ سفید وارد کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha