پدیده جدید در ماراتن جهان؛ رکورددار آینده ظهور می‌کند؟

تهران- ایرنا- یک دونده ۲۳ساله با ثبت چهارمین رکورد برتر تاریخ، قهرمان مسابقات ماراتن والنسیا شد.

به گزارش ایرنا، مسابقات دو ماراتن والنسیا برگزار شد و در هر ۲ بخش زنان و مردان رکوردهای درخشانی به ثبت رسید.

در بخش مردان، کلوین کیپتوم از کنیا با زمان ۲ ساعت و یک دقیقه و ۵۳ ثانیه به خط پایان رسید و فقط ۴۴ ثانیه برای شکستن رکورد جهانی کم آورد. به این ترتیب او توانست چهارمین رکورد برتر تاریخ را به نام خود ثبت کند.

پیش از این فقط الیود کیپچوگه ۲ بار و کننیسا بکله یک بار رکوردی بهتر از او در تاریخ ثبت کرده بودند. کیپتوم درحالی به این عملکرد درخشان رسید که برای نخستین‌بار در مسابقه ماراتن شرکت می‌کرد و تنها ۲۳ سال دارد که برای ماده ماراتن بسیار جوان محسوب می‌شود.

در ماده ماراتن، دوندگان به‌طور معمول در سن ۳۰سالگی و بالاتر به اوج پختگی می‌رسند و حتی بسیاری از ورزشکاران پس از اینکه در سال‌های جوانی در رشته‌های ۵ و ۱۰ هزار متر مسابقه می‌دهند، در اواخر عمر ورزشی به ماراتن روی می‌آورند. کیپچوگه و بکله از جمله این ورزشکاران محسوب می‌شوند.

کیپچوگه حدود ۲ ماه پیش در مسابقه ماراتن برلین، یک بار دیگر رکورد جهان را شکست و به ۲ ساعت و ۱ دقیقه و ۹ ثانیه رساند. از ۶ رکورد برتر تاریخ ماراتن مردان، چهار مرتبه آن را این ورزشکار کنیایی ثبت کرده است.

در بخش زنان ماراتن والنسیا هم آمانه بریسو از اتیوپی با زمان ۲ ساعت و ۱۴ دقیقه و ۵۸ صدم ثانیه قهرمان شد. او سومین رکورد برتر تاریخ را به نام خود ثبت کرد و اگر فقط ۵۴ ثانیه سریع‌تر می‌دوید، رکورد جهان را می‌شکست.

لتسنبت گیدی دیگر دوندی اهل اتیوپی قهرمان ۱۰ هزار متر جهان که برای نخستین‌بار در مسابقه ماراتن شرکت کرده بود، با زمان ۲ ساعت و ۱۶ دقیقه و ۴۹ ثانیه به خط پایان رسید و هفتمین رکورد برتر تاریخ در بخش زنان را ثبت کرد. گیدی ۲۴ساله است و اگر به مسابقه دادن در ماده ماراتن ادامه دهد، بعید نیست در سال‌های آینده رکورد جهان را بشکند.

سرخط اخبار ورزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha