یونیسف: ۱۶ میلیون کودک آمریکای لاتین نیازمند کمک در ۲۰۲۳

تهران - ایرنا - یونیسف هشدار داد، ۱۶.۵ میلیون کودک و نوجوان در آمریکای لاتین و کارائیب در سال ۲۰۲۳ میلادی به کمک‌های بشردوستانه نیاز خواهند داشت و تضمین این حمایت به جمع‌آوری کمک ۷۲۳ میلیون دلاری نیاز دارد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری افه، «صندوق کودکان سازمان ملل متحد» در جریان فراخوان «اقدام بشردوستانه برای کودکان» اعلام کرد افزایش جریان‌های مهاجرت، خشونت و تغییرات آب‌وهوایی، کودکان و نوجوانان منطقه آمریکای لاتین و کارائیب را تحت تاثیر قرار داده است.

مهاجرت و بحران آب‌وهوایی

طبق برآوردهای یونیسف، آمریکای لاتین و کارائیب در سال‌های اخیر، «یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های مهاجرت جهان، خارج از مناطق درگیری را ثبت کرده است»؛ شمار کودکان و نوجوانانی که با پای پیاده بین ماه‌های ژانویه و اکتبر گذشته (دی ۱۴۰۰ تا مهر ۱۴۰۱)، از جنگل خطرناک «داریِن» در مرز بین کلمبیا و پاناما به سمت آمریکای شماری عبور کرده‌اند به رقم تاریخی حدود ۳۲ هزار نفر رسید.

آمریکای لاتین و کارائیب همچنین در معرض بلایای طبیعی مانند زلزله، طوفان، سیل و خشکسالی قرار دارد و حدود ۱.۵ میلیون کودک و نوجوان در سال ۲۰۲۲ در سراسر این منطقه تحت تاثیر این شرایط اضطراری قرار گرفتند.

«یوسف عبدالجلیل» مدیر منطقه‌ای یونیسف برای آمریکای لاتین و کارائیب گفت: کودکان و نوجوانان بیشتر و بیشتری در آمریکای لاتین و دریای کارائیب صرف نظر از اینکه والدینشان آن‌ها را همراهی می‌کنند یا نه، سفری را در سراسر قاره در جستجوی زندگی بهتر و ایمن‌تر آغاز می‌کنند.

آسیب‌پذیری دوران کودکی

به گفته این مقام یونیسف، در طول این «سفر خطرناک»، «کودکان دختر و پسر و نوجوانان به ویژه در معرض خطراتی مانند ابتلا به سوء تغذیه، بیماری‌های عفونی، سوء استفاده، استثمار و جدایی از خانواده قرار دارند».

کودکان و نوجوانان در طول سفر مهاجرتی با خطراتی مواجه می‌شوند زیرا اغلب گزینه‌های محدودی برای حرکت در مسیر امن و مطمئن وجود دارد و یا دسترسی آن‌ها به خدمات ضروری، محدود و یا قطع می‌شود. همچنین بیشتر کودکان و نوجوانان به محض ورود به جوامع میزبان، در معرض تبعیض و بیگانه‌هراسی قرار می‌گیرند.

یوسف عبدالجلیل تاکید کرد: ما نمی‌توانیم وخامت این بحران انسانی در حوزه حقوق کودکان را نادیده بگیریم؛ بحرانی که در حال حاضر، همه کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب را چه به عنوان کشور مبدا، چه به عنوان مقصد و یا مسیر ترانزیت تحت تاثیر قرار داده است.

وی همچنین هشدار داد «اگر کمک‌های بشردوستانه کافی و فوری به خانواده‌های مهاجر و جوامع میزبان ارائه نشود، نه تنها امنیت و رفاه میلیون‌ها کودک و نوجوان به خطر می‌افتد، بلکه ثبات و صلح در سراسر منطقه نیز به خطر می‌افتد».

بودجه کمک‌های بشردوستانه

یونیسف به منظور حمایت از فرآیند آماده‌سازی و تقویت سیستم‌های واکنش محلی و ملی در پاسخ به بحران‌های نوظهور در آمریکای لاتین و کارائیب برای ارائه به کودکان، نوجوانان و خانواده‌های آن‌ها و دسترسی به خدمات ضروری در طول سفرهای مهاجرتی، ۷۲۳ میلیون دلار کمک درخواست کرده است.

این نهاد سازمان ملل اعلام کرد این بودجه همچنین به منظور تسهیل ارائه خدمات آموزشی، بهداشتی و حفاظتی به کودکان و نوجوانان در کشورهای مبدا استفاده خواهد شد.

طبق اعلام یونیسف، «به لطف کمک‌های اهداکنندگان در سال جاری (۲۰۲۲)، یونیسف و شرکای آن که در محل حاضر هستند، به حدود ۵.۲ میلیون مهاجر و پناهنده کمک کردند و دسترسی آن‌ها را به مراقبت‌های اولیه بهداشتی، واکسیناسیون، خدمات بهداشتی و درمانی، تغذیه، تاسیسات آب و فاضلاب و آموزش فراهم کردند. حمایت روانی اجتماعی، رساندن مجدد کودکان بدون همراه به خانواده‌هایشان، از جمله دیگر خدمات حمایت از کودکان این نهاد سازمان ملل متحد بوده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha