۱۴ آذر ۱۴۰۱، ۲۲:۳۶
کد خبرنگار: 1385
کد خبر: 84962316
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گاردین: سوئد با مشکل فقر مواجه است

۱۴ آذر ۱۴۰۱، ۲۲:۳۶
کد خبر: 84962316
گاردین: سوئد با مشکل فقر مواجه است

تهران- ایرنا- روزنامه گاردین دوشنبه گزارش داد، سوئد «مغرور و شکوفا با آن نظام رفاهی سخاوتمندانه‌اش» اکنون با مشکل فقر مواجه است.

به گزارش ایرنا، گاردین نوشت، در حالی که افزایش بهای مواد غذایی و انرژی در سراسر اروپا احساس می‌شود انتظار می‌رود که سوئد بهتر از دیگر کشورهای اروپایی برای مقابله با این بحران آمادگی داشته باشد.

سوئد از نظر سرانه تولید ناخالص داخلی پنجمین کشور اتحادیه اروپا است و گاز طبیعی تنها ۲ درصد از انرژی این کشور را تشکیل می‌دهد به همین دلیل است که از این نظر از تاثیرات شدید جنگ اوکراین در امان مانده است.

گاردین نوشت: اما افزایش شدید بهای برق و تورم فزاینده مواد غذایی تاثیرات بد خود را بر حوزه‌های دیگر در سوئد گذاشته است.

یک شهروند سوئدی به این روزنامه گفت: سوئد مشکل فقر هم دارد. شاید زیاد درباره آن حرف نزنیم اما این مشکل وجود دارد و امسال شدیدتر هم شده است.

گزارش گاردین حاکی است: خدمات سیستم رفاهی سوئد در سال‌های اخیر کاهش یافته که به شکاف میان فقیر و غنی دامن زده است. این مساله باعث شده تا افراد بیشتری در معرض تورم قرار بگیرند.

افزایش هزینه برق در سوئد بر درآمد خانوارها تاثیر گذاشته و حتی در برخی موارد هزینه مصرف برق دوبرابر شده است. اگر چه ۷۵ برق سوئد از نیروی هسته‌ای، باد و آب تامین می‌شود اما جنگ اوکراین بر این وضعیت نیز تاثیر گذاشته است.

همچنین هزینه بنزین و مواد غذایی نیز بالا رفته است. مثلا کره ۲۵ درصد، گوشت ۲۴ درصد و پنیر ۲۲ درصد گران شده‌اند.

بنا به گزارش اداره مرکزی آمار سوئد، در جریان آخرین دوره تورمی این کشور که در اوایل دهه ۱۹۹۰ رخ داد حدود هفت درصد از جمعیت کشور در فقر نسبی به سر می‌برند اما امسال این رقم بالای ۱۴ درصد برآورد می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha