۱۴ آذر ۱۴۰۱، ۱۱:۵۴
کد خبر: 84961606
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دورنمای یک دهه بدون رشد برای اقتصاد انگلیس

۱۴ آذر ۱۴۰۱، ۱۱:۵۴
کد خبر: 84961606
دورنمای یک دهه بدون رشد برای اقتصاد انگلیس

تهران- ایرنا- کنفدراسیون صنعت بازرگانی انگلیس (CBI) در جدیدترین پیش‌بینی از شرایط اقتصادی این کشور برای سال‌های آتی، دورنمایی تیره را برای رشد طولانی مدت ترسیم کرد و افزود: اقتصاد بریتانیا در مسیر فشردگی ۰.۴ درصدی برای سال آینده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از رویترز، «تونی دانکر» مدیر کل «سی‌بی‌آی» (کنفدراسیون صنعت بازرگانی انگلیس) در این باره اظهار داشت: بریتانیا در وضعیت «رکود تورمی» قرار دارد - با تورم سرسام‌آور، رشد منفی اقتصادی، کاهش تولید و سرمایه‌گذاری‌های تجاری.

وی با بیان اینکه شرکت‌ها فرصت‌هایی برای رشد احتمالی را مشاهده می‌کنند، افزود: اما، "بادهای مخالف" آن‌ها را از سرمایه‌گذاری در ۲۰۲۳ منصرف می‌کند.

دانکر همچنین هشدار داد: اگر اقدامی در این رابطه انجام نشود، با یک دهه بدون رشد مواجه خواهیم شد.

بر این اساس، تازه ‌ترین پیش‌بینی سی‌بی‌آی در مقایسه پیش‌بینی‌ قبلی آن در ماه ژوئن (خردادماه)، سقوط شدیدی را نشان می‌دهد.

این سازمان در ماه ژوئن رشد یک درصدی را برای اقتصاد انگلیس در سال آینده میلادی تخمین زده بود. اگرچه انتظار نداشت تولید ناخالص داخلی (GDP) این کشور تا قبل از نیمه ۲۰۲۴ به پیش از دوره همه گیری‌ کرونا بازگردد.

مدل پیش‌بینی جدید سی‌بی‌آی از اقتصاد انگلیس با سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) که می‌گوید بریتانیا سال آینده ضعیف‌ترین عملکرد اقتصادی اروپا در برابر روسیه را خواهد داشت، همخوانی دارد.

این گزارش می‌افزاید: پس از آغاز درگیری میان روسیه و اوکراین، افزایش بهای گاز طبیعی و همچنین بهبود نصفه و نیمه شرایط بازار کار در دوره پسا کرونا در کنار ضعف در بخش سرمایه گذاری و بهره وری،‌ به شدت به اقتصاد بریتانیا آسیب وارد کرده است.

کنفدراسیون صنعت بازرگانی انگلیس، برای اواخر ۲۰۲۳ و اوایل ۲۰۲۴، افزایش بی‌کاری تا نرخ ۵ درصد (از ۳.۶ درصد حال حاضر) را پیش‌بینی می‌کند.

سی‌بی‌آی همچنین می‌گوید: تورم در انگلیس که در ماه اکتبر با ۱۱.۱ درصد به بیشترین نرخ خود در ۴۱ سال گذشته رسیده بود با شیبی آهسته در سال آینده به ۶.۷ درصد کاهش پیدا می‌کند و در نهایت در ۲۰۲۴ به ۲.۹ درصد خواهد رسید.

این سازمان در گزارش خود توضیح می‌دهد که به منظور بهبود درونمای اقتصادی انگلیس، پیشنهاداتی از جمله تسهیل صدور ویزای کار، پایان ممنوعیت ساخت توربین بادی در خشکی و افزایش مشوق‌های مالیاتی برای سرمایه‌گذاران، را به دولت ارائه کرده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha