مازندران کانون رایزنی‌های سرمایه‌گذاری فعالان اقتصادی

ساری - ایرنا - دیپلماسی فعال اقتصادی به عنوان سیاست راهبردی دولت سیزدهم، مازندران را به کانون رفت و آمد هیات‌های اقتصادی داخلی و خارجی تبدیل کرده به طوری که از ابتدای امسال تاکنون ۷۰۳ مجوز سرمایه گذاری در این خِطه شمال صادر شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، براساس مصوبه شورای برنامه ریزی و توسعه و ستاد عالی رشد استان، همایش شناسایی و معرفی فرصت‌ها و اولویت های سرمایه‌گذاری در هفت ناحیه شامل ناحیه یک گلوگاه، بهشهر، نکا، ناحیه ۲ شامل ساری و میاندرورد، ناحیه سه شامل قائمشهر، سوادکوه، سواکوه شمالی، سیمرغ و جویبار، ناحیه چهار شامل بابل، بابلسر و فریدونکنار، ناحیه پنج شامل آمل، نور، محمودآباد، ناحیه ۶ شامل نوشهر، چالوس و کلاردشت و ناحیه هفت شامل تنکابن، عباس‌آباد، رامسر و همچنین همایش استانی فرصت‌های سرمایه‌گذاری حداکثر تا پایان بهمن ماه امسال با محوریت فرمانداری های نواحی یاد شده با هدف معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی های اقتصادی استان در بخش های مختلف برگزار می‌شود. ، گردشگری و صنایع غذایی به وجود آورده است.

با وجود برنامه ریزی های کلان انجام شده برای آینده اما ۷۲ درصد تعهد اشتغال این استان در سالجاری محقق شده و از ابتدای امسال تاکنون ۷۰۳ مجوز سرمایه‌گذاری در مازندران صادر شده است.

به باور صاحبنظران پیگیری‌های مستمر مسوولان ارشد مازندران در قالب برگزاری همایش معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری برای جلب نظر فعالان اقتصادی برای راه اندازی واحدهای تولیدی و صنعتی این روزها دیار علویان را در مسیر و ریل توسعه اقتصادی قرار داده است چراکه مازندران با افزون بر سه میلیون و ۲۸۳ هزار نفر جمعیت و ۲۳ هزار و ۷۵۶ کیلومتر مربع وسعت، در مجموع حدود چهار درصد تولید ناخالص ملی ایران را به خود اختصاص داده که بهره گیری از چنین ظرفیت بسیار مناسب در جهت توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری جدید برای دولت سیزدهم از اهمیت بسزایی برخوردار است.

از سوی دیگر دغدغه های اقتصادی دولت آیت‌الله رئیسی، انگاره‌های ویژه‌ای را در مناطق مختلف کشور به وجود آورده و مازندران نیز به‌دلیل برخورداری از شرایط خاص اقتصادی و زیرساختی، این روزها نقش خاصی در تحقق برنامه جهش اقتصادی دولت سیزدهم با جذب سرمایه گذار ایفا می‌کند.

این دیار با مزیت‌های فراوان اقتصادی، طبیعی، گردشگری، تجاری و صنعتی در ماه‌های گذشته با اراده مسوولان ارشد استان و با پهن کردن فرش قرمز زیرپای سرمایه گذاران به عنوان محور رایزنی های فعالان اقتصادی برای سرمایه گذاری جدید تبدیل شده و برگزاری همایش معرفی فرصت های سرمایه گذاری استان که آبانماه امسال باحضور جمع زیادی از فعالان اقتصادی استانی و ملی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران برگزار شد نمونه عینی تکاپوی مدیران و بخش خصوصی برای توسعه اقتصادی این دیار است که ۱۲۳ سرمایه گذار آمادگی خود برای راه اندازی یا اجرای طرح های توسعه ای در حوزه صنعت و تولید استان اعلام کردند.

اهمیت این سرمایه‌گذاری‌ها بیشتر از این حیث مورد توجه است که با توجه به ظرفیت های استان در حوزه‌های مختلف اقتصادی، تجاری، علمی و فناوری اعم از انرژی، ارتباطات و مخابرات، صنعت و بازرگانی، کشاورزی و دانشگاهی، فعالان اقتصادی می توانند با سرمایه گذاری های جدید روند توسعه این دیار را هموارتر کنند.

همچنین قرار گرفتن در مسیر راهبردی، موقعیت ویژه‌ای به مازندران داده و اهمیت و جایگاه سرمایه گذاری جدید از این حیث مورد توجه است که می توان باتوجه به بازارهای هدف صادراتی این تولیدات فرآوری شده را به کشورهای منطقه صادر کرد.

به باور صاحبنظران سبقه رایزنی و دیپلماسی فعال اقتصادی امسال مازندران در افتتاحیه رویداد بین‌المللی ساری ۲۰۲۲ در ۲۰ اردیبهشت ماه امسال با حضور سفرای ۹ کشور عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو شامل سفرای کشورهای پاکستان، افغانستان، آذربایجان، ترکیه، ترکمنستان، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان و مدیران این سازمان بین‌المللی در هتل بادله ساری خودنمایی می کند که فصل جدیدی از توسعه اقتصادی مازندران با کشورهای عضو اکو را آغاز کرد که اجرای این برنامه نقش غیرقابل انکاری در افزایش سرمایه گذاری ارزی در این استان داشته و در ادامه هم مسوولان ارشد استان باجلب نظر فعالان اقتصادی داخل کشور قصد دارند روند رونق کسب و کار در دیار علویان را سرعت بیشتری دهند.

مازندران کانون رایزنی‌های سرمایه‌گذاری فعالان اقتصادی

خبر خوش استاندار مازندران

در این وادی استاندار مازندران در اولین همایش فرصت های سرمایه گذاری استان مازندران گفت: صدور مجوزهای سرمایه گذاری در استان با راه اندازی پنجره واحد با همراهی دستگاه های اجرایی به یک ماه کاهش یافت.

سیدمحمود حسینی‌پور با بیان این که، در سال‌های گذشته بسیاری از فعالان اقتصادی برای دریافت مجوزهای سرمایه گذاری مدت ها در پشت در مدیران معطل می ماندند، افزود: این خبر خوش را به شما می دهم که با راه اندازی پنجره واحد سرمایه گذاری در کمتر از یک ماه بعد از ثبت درخواست، فعال اقتصادی حتی بدون آنکه یکبار به اداره ای مراجعه کند، مجوز فعالیت آن صادر خواهد شد.

وی ادامه داد: توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار در مازندران باید از سوی مسوولان و بخش خصوصی به گفتمان تبدیل شود و برای شکوفایی اقتصاد این دیار برنامه هایی را در دست اجرا داریم.

نماینده عالی دولت در استان مازندران با بیان این که، برخی از مدیران استانی اعتقادی به توسعه ندارند، تصریح کرد: به هیچ عنوان اجازه نخواهیم داد این مسوولان ناکارآمد سرکار باشند و به شدت با شخصیت های اداری بی‌توجه به رونق اشتغال مازندران برخورد خواهیم کرد.

حسینی‌پور افزود: گروه فاسد اداری که به دنبال منافع شخصی و رانت خود هستند مانع توسعه اقتصادی مازندران هستند اما دستان این مدیران ناکارآمد را از بدنه اجرایی استان قطع خواهیم کرد.

وی ادامه داد: تنها راه مقابله با فساد اداری صدور الکترونیکی مجوزهای سرمایه گذاری است و در این بین پنجره واحد سرمایه گذاری در استان راه اندازی شد. استاندار مازندران گفت: بانک های استان خدمات بسیار خوبی در یکسال گذشته ارایه دادند که به طور حتم این رویه در سال های آینده هم برای توسعه استان ادامه می یابد.

حسینی پور افزود: بانک های عامل استان برای رونق بازار مرکبات و گوشت مرغ حدود ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کردند که به طور حتم در آینده نزدیک تاثیر آن را بر روی اقتصاد استان شاهد خواهیم بود. وی تصریح کرد: بزرگترین مولدسازی در طول تاریخ مازندران اکنون در دست اجرا است و اماکن دولتی مستقر در سواحل استان با همراهی وزارتخانه ها به زودی به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

مازندران کانون رایزنی‌های سرمایه‌گذاری فعالان اقتصادی

کشورهای عضو اکو آماده سرمایه‌گذاری در مازندران

استاندار مازندران در نشست مدیران دستگاه های اجرایی و صادرکنندگان مازندران افزود: صادرات یک میلیارد دلاری کالا از مازندران در دوره زمانی ۲ساله با استانداردسازی و کیفیت بخشی کالاهای تولیدی و تقویت دیپلماسی اقتصادی هدفگذاری شد.

وی خاطر نشان کرد: به هیچ عنوان دلخوش به اعداد و ارقام افزایش صادرات کالا از مبدا استان به نقاط مختلف جهان در ماه های گذشته نیستیم چراکه ظرفیت صادراتی مازندران با برخورداری از بنادر منحصر به فرد و همچنین تولیدات کشاورزی و صنعتی بی حد و حصر است.
استاندار مازندران گفت: در ماه های گذشته کشورهای حوزه دریای خزر با پیگیری و دیپلماسی اقتصادی استانداری مازندران از سرمایه گذاری در حوزه صادراتی استان استقبال کردند که در سال های آینده با افزایش روزافزون کالاهای صادراتی، حلاوت توسعه اقتصادی ناشی از آن را مردم خواهند چشید.
وی با بیان این که، مازندران جایگاه ویژه و راهبردی در کریدور شمال به جنوب کشور دارد، گفت: اکنون بنادر نوشهر، امیرآباد و فریدونکنار با ۳۰ درصد ظرفیت صادراتی خود فعالیت دارند که باید با رایزنی های بازرگانی از سوی وزارت امور خارجه صادرات از مبدا مازندران افزایش یابد.
حسینی پور اضافه کرد: بسیاری از کشورهای عضو سازمان اکو آماده افزایش تبادلات تجاری با مازندران هستند و در ماه های گذشته قدم های خوبی برای تحقق این امر برداشته شده است.
استاندار مازندران ادامه داد: شرکت های صادراتی استان اکنون با تاثیر پذیری از الگوهای جهانی و رعایت استانداردهای بین المللی با دست پر به میدان صادرات پا گذاشتند و با بینش برای تولید، فرآوری و بسته بندی کالاها اقدام می کنند.
وی اضافه کرد: اکنون بسیاری از کشورهای منطقه برای استفاده از ظرفیت بنادر مازندران برای صادرات کالاهای صادراتی خود در حال رایزنی است که به طور حتم در ماه‌های آینده اجرای این برنامه محقق می شود.

مازندران کانون رایزنی‌های سرمایه‌گذاری فعالان اقتصادی

شناسایی مقاصد جدید صادراتی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران گفت : صادرات کالاهای غیرنفتی استان از ابتدای فروردین تا آبان امسال با ۳۴ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۱۸۰ میلیون دلار رسید.

حسن خیریانپور افزود: میزان صادرات کالاهای تولیدی از این استان به نقاط مختلف جهان از ابتدای فروردین تا آبان ماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال‌ ۱۴۰۰ از نظر وزنی ۳۰ درصد و از نظر ارزش دلاری ۳۴ درصد افزایش یافته است.

وی خاطر نشان کرد: فرآورده های لبنی، سیمان، مصنوعات مواد معدنی، کاغذ، خوراک آبزیان و محصولات شیلاتی از جمله کالاهای صادراتی از مازندران به نقاط مختلف جهان است.

خیریانپور، عراق، ترکیه، امارات، ازبکستان، صادرات، قرقیزستان، ترکمنستان را از جمله کشورهای هدف صادراتی مازندران برشمرد و گفت: افزایش تعداد کشورهای صادراتی از مبدا استان با جدیت در دستور قرار دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران ادامه داد: باوجود افزایش صادرات کالاهای اساسی اما بخش قابل توجهی از ظرفیت بنادر استان برای صادرات کالا خالی است و اکنون مازندران به معنای واقعی تشنه سرمایه گذاری و توسعه در این حوزه است.

وی اضافه کرد: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی با محوریت معاونت دیپلماسی اقتصادی در ماه های گذشته اقدامات خوبی برای تسهیل روابط اقتصادی ایران با کشورهای مختلف جهان از جمله کشورهای حاشیه دریای خزر انجام داده است.

خیریانپور با بیان این که نماد سازی کالاهای تولیدی مازندران با جدیت در دستور کار است، گفت: دولت سیزدهم برای نوسازی و استاندارد سازی کالای تولیدی و توجه به کیفیت محصولات باهدف رونق صادرات اهتمام ویژه ای دارد.

مازندران کانون رایزنی‌های سرمایه‌گذاری فعالان اقتصادی

ثبت ۳۸ هزار شغل در سامانه رصد

خیریانپورهمچنین، میزان تعهد اشتغال امسال مازندران را ۵۳ هزار شغل اعلام کرد و افزود: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۳۹ هزار شغل در سامانه رصد استان به ثبت رسیده است.
معاون استاندار مازندران با بیان اینکه برابر با مستندات، ۵۸ درصد اشتغال ایجاد شده در سالجاری مربوط به مناطق شهری و بقیه نیز مربوط به مناطق روستایی است، اظهار داشت: برابر آمار، ۵۵ درصد اشتغال ایجاد شده در بخش خدمات، ۲۳ درصد در بخش صنعت و ۲۲ درصد نیز در بخش کشاورزی است.
خیریانپور با بیان اینکه برابر آمار، ۶۵ درصد متقاضیان استفاده از تسهیلات مشاغل خانگی که در ایجاد اشتغال مازندران نقش آفرینی کردند، زنان و بقیه نیز مردان هستند، از دستگاه های صنعت، معدن و تجارت بعنوان دستگاه هایی نام برد که بیشترین تعداد اشتغال را از ابتدای امسال تاکنون به خود اختصاص داه اند.

وی افزود: شهرستان های سواکوه شمالی، جویبار، گلوگاه و عباس آباد در مقایسه با دیگر شهرستان ها بیشترین میزان اشتغال ثبت شده و تنکابن، نوشهر و چالوس نیز کمترین میزان اشتغال ثبت شده در سامانه رصد را در اختیار دارند ضمن اینکه بیشترین میزان اشتعال ایجاد شده در بخش صنعت و معدن، جهاد کشاورزی و کمیته امداد است.

به گزارش ایرنا، مازندران سال ۱۴۰۰ را با حدود ۲۷۸ میلیون دلار صادرات از طریق گمرکات استان به پایان رساند که نسبت به سال گذشته دستکم ۵۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha