حالا دیگر میتوان با کمک استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ کمتر هزینه کرد و بیشتر به دست آورد.
چطور؟ تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا به پاسخ سؤال خود برسید.
بازاریابی و فروش در عصر دیجیتال
عصر، عصر دیجیتال است و هر چیزی را میتوان با چند کلیک ماوس در این دورهزمانه تهیه کرد. دنیای ما حالا روی ابزارهای دیجیتال میچرخد. همین موضوع باعث شده است تا تمام جنبههای فرایند فروش بهطور چشمگیری دستخوش تغییر شود.
حالا دیگر وقت استفاده از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ برای رسیدن به فروش بیشتر است. این ابزارها به شما کمک میکنند بفهمید:
- کدام کانال بیشترین مشتری را بهسمت شما هدایت میکند؛
- مشتری به چه چیزی بیشتر علاقه دارد؛
- مشتری برای تحقیق دربارهٔ محصول یا خدمت موردنیاز خود از چه کلمههایی استفاده میکند؛
- آیا استراتژی بازاریابی و تبلیغات دیجیتال شما موثر است؛
- چقدر هزینه کردهاید و چقدر به دست آوردهاید.
مثلاً شما نمیتوانید حساب کنید چند نفر تبلیغات بیلبوردی شما را در سطح شهر دیدهاند؛ ولی میتوانید بفهمید چند نفر تبلیغ بنری شما را در سایت طرفداری دیدهاند، چند نفر آنها روی تبلیغ کلیک کردهاند و چه تعداد هم محصول را خریدهاند.
چه چیزی بهتر از این برای کنترل و مدیریت هزینهها سراغ دارید؟
از طرفی هم میتوانید با یک استراتژی درست، محصولات خود را از طریق شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام یا حتی پیامرسانهایی مثل تلگرام بفروشید.
مشتریان شما در این روزها بیشتر از هر چیزی، زمان خود را صرف گشتوگذار در کانالهای دیجیتال میکنند. به همین خاطر هم باید کمکم از آن تفکر سنتی عبور کنید. این کانالها به شما اجازه میدهند ارتباط نزدیکتری با مشتریان خود داشته باشید و اعتماد آنها را راحتتر به دست بیاورید.
برویم سراغ آشنایی با این جهان گسترده و عظیم!
دیجیتال مارکتینگ، راه نجات کسبوکارها
اجازه دهید بگوییم چرا چنین عنوانی را برای این بخش در نظر گرفتیم:
قبلاً کسبوکارها باید خودشان را به درودیوار میزدند تا بتوانند مشتری موردنظرشان را پیدا کنند؛ از استخدام یک نفر که دم در فروشگاه، لباس عروسکی بپوشد گرفته تا تبلیغات تلویزیونی. بعد هم باید دعا میکردند که تعدادی بین این همه آدم از آنها خرید کند.
ولی حالا دیگر زمین بازی دگرگون شده است. اول اینکه میتوانید مستقیماً با مشتری در ارتباط باشید، صدای او را بشنوید و متوجه شوید چه نیازی دارد. دوم اینکه بهراحتی میتوانید آگاهی از برند را با هزینهٔ کمتری از تبلیغات تلویزیونی و بیلبوردی افزایش دهید.
از آن گذشته، میتوانید روی یک بخش از بازار تمرکز کنید. همان بخشی که ویژگیهای آن تا حد زیادی به ویژگیهای مشتری ایدئال شما نزدیک است؛ مثلاً نمایش تبلیغ دامن و شال به زنان.
شما میدانید مشتری چه مسیری را تا خرید طی میکند و در هر نقطه، با ارائهٔ محتوای موردنیاز، او را تحتتاثیر قرار میدهید. در آخر هم که هر لحظه، عملکرد خودتان را اندازهگیری و تجزیهوتحلیل میکنید.
تمام این موارد باعث میشوند شانس بیشتری برای تبدیل مخاطبان خود و بهتبع آن، فروش بیشتر داشته باشید.
ولی آیا به درد کسبوکارهای آفلاین هم میخورد؟
کسبوکارهای آفلاین و بازاریابی دیجیتال
شاید فکر کنید کسبوکارهای آفلاین مثل لولهکشی و سلمانی به دیجیتال مارکتینگ نیاز ندارند؛ ولی این هم یکی از تصورهای اشتباهی است که ممکن است بلای جان کسبوکار شود.
بد نیست بدانید اغلب افراد ترجیح میدهند به سراغ کسبوکاری بروند که در نزدیکی آنهاست. اولین چیزی هم که استفاده میکنند، گوگل است! دیگر کمتر کسی برای تحقیق سراغ در و همسایه میرود.
از آن گذشته، حداقل چند ساعتی را در شبکههای اجتماعی میگذرانند. شاید شما بتوانید بدون نیاز به اینترنت، مشتری جذب کنید؛ ولی آیا میتوانید فروش خود را هم افزایش دهید؟
در این شرایط، بهتر است به بازاریابی دیجیتال به چشم یک اهرم نگاه کنید که به شما کمک میکند وزنهٔ سنگینی بهنام فروش را بلند کنید. چطور؟ با تاکتیکهایی مثل:
- ثبت موقعیت مکانی فروشگاه در نقشهٔ گوگل؛
- تهیهٔ محتوای ویدئویی و انتشار آن در پلتفرمهای مختلف (مثلاً پشتصحنهٔ کسبوکار را نشان دهید)؛
- همکاری با اینفلوئنسرها برای جذب مشتری بیشتر؛
- ارسال پیامک تبلیغاتی بر اساس ویژگیهای جمعیتشناختی مثل جنسیت؛
- ارسال پیامک منطقهای برای جذب حداکثری؛
- برگزاری لایو در شبکههای اجتماعی؛
- ارسال پیامهای شخصیسازیشده به مشتریان قدیمی؛
- اطلاعرسانی دربارهٔ محصول یا جشنوارههای تخفیفی از طریق شبکههای اجتماعی و پیامک.
این لیست را میتوان تا چند صفحهٔ دیگر هم ادامه داد؛ ولی به نظرمان همینقدر کافی است تا بدانید چند قدم از سایر رقبا عقبترید.
بازاریابی دیجیتال هم به ابزارهای خود گره خورده است؛ یعنی فقط یک استراتژی خوب به درد شما نمیخورد، بلکه باید بتوانید با کمک ابزارهای مختلف، آن را اجرا، ارزیابی و اصلاح کنید. بیایید چند مورد را به شما معرفی کنیم!
انواع ابزارهای دیجیتال مارکتینگ
در این بخش، برای هرکدام از زیرشاخههای بازاریابی دیجیتال، چند ابزار معرفی میکنیم. این شما و این هم لیست بلندبالای ابزارهای بهدردبخور:
ابزارهای سئو
این ابزارها به شما کمک میکنند بهترین کلمههای کلیدی را پیدا کنید و از ترندهای روز با خبر شوید:
- گوگل کیورد پلنر
- Keyword tool
- SEMrush
- KWfinder
- گوگل ترندز
- Ahref
- Screaming Frog
- Yoast SEO
- Google search console
ابزارهای بررسی سرعت و موبایلفرندلیبودن سایت
- Pagespeed insights
- GTMetrix
- Mobile friendly test
ابزارهای جمعآوری آنالیز داده و رفتار کاربران
مخاطب شما از کجا آمده است؟ در سایت شما چه رفتاری داشته است؟ نظر او دربارهٔ کسبوکارتان چیست؟ به چه چیزی نیاز دارد؟ و هزاران مورد دیگر دربارهٔ رفتار کاربر را با ابزارهای زیر بررسی کنید:
- گوگل آنالیتکس (google Analytics)
- Kissmetrics
- ساختن UTM
- Similarweb
- گوگل تگ منیجر
- Hotjar
- پرس لاین
- گوگل دیتا استودیو
- ابزارهای تبلیغات کلیکی
- پلتفرمهای یکتانت
- گوگل ادز
- گوگل ادز ادیتور
ابزارهای بازاریابی و تبلیغات مبتنی بر شبکههای اجتماعی
شبکههای اجتماعی دومین معدن پر از مشتری است که باید جدی بگیرید. این ابزارها به شما کمک میکنند نهتنها فعالیتهای بازاریابی را جلو ببرید، بلکه راحتتر تبلیغ کنید:
- پلتفرم جریان
- Hashtagify
- Hootsuite
- BuzzSumo
- Not Just Analytics
- نوین هاب
ابزارهای ویدئو مارکتینگ
با ابزارهای زیر هم ویدئوها را آماده و با کمک آنها، مشتری جذب کنید:
- آپارات
- یوتیوب
- Inshot
- VN Video Editor
- VIIo
- AlightMotion
- Capcut
- Adobe Premiere Pro
- VEED
- Animoto
- VidLQ
- TubeBuddy
ابزارهای سوشال لیسینینگ
این ابزارها هم به شما کمک میکنند ببینید دربارهٔ محصول یا کسبوکارتان چه میگویند:
- Awario
- نیوزباکس
- برندمی
ابزارهای چت آنلاین
با کمک این ابزارها هم به مشتری اجازه دهید با شما گفتوگو کند:
- کریسپ (Crisp)
- رایچت
- ریتین
- گفتینو
ابزارهای تولید محتوا
بدون تولید محتوای مناسب، دیجیتال مارکتینگ بیمعنی است. این ابزارها برای این کار مناسبترند:
- وردپرس
- گوگل داکس
- Adobe Photoshop
- Canva
- Infogram
ابزارهای مدیریت پروژهها و تیم
برای اینکه بتوانید طبق برنامه پیش روید، به ابزارهای مدیریت پروژه نیاز دارید:
- گوگل شیت
- ترلو (Trello)
ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به موارد بالا ختم نمیشود! اینها فقط چند مورد بودند. شما باید بر اساس نیاز کسبوکار خود، ابزارهای مناسب را انتخاب و استفاده کنید.
حالا دیگر وقت آن است که دست به کار شوید و بازاریابی دیجیتال را شروع کنید!
** محتوای این مطلب تبلیغاتی است و ایرنا مسئولیتی درباره آن ندارد.
نظر شما