جشنواره امام رضا(ع) با پنج برنامه بین‌المللی و ۱۵ جشنواره ملی برگزار می‌شود

تهران- ایرنا- مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا علیه‌السلام با اشاره به تغییرات درنظر گرفته شده برای بیستمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) از اجرای پنج برنامه بین‌لمللی و ۱۵ جشنواره ملی در سطح کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا، مرتضی سعیدی زاده امروز یکشنبه ۱۳ آذر در نشست خبری جشنواره بین‌المللی امام رضا علیه السلام گفت: امسال ۲۰ اقدام داریم که چهار اقدام مربوط به پژوهش های علمی و پژوهشی است و ۱۶ اقدام شامل ۱۶ جشنواره است که چهار جشنواره به شعر اختصاص دارد و شامل شعر فارسی، ترکی، عربی و کودک و نوجوان است.

وی از برگزاری جشنواره‌های داستان و ادبیات، سه جشنواره تئاتر، سه جشنواره هنرهای تجسمی، دو جشنواره مربوط به آواها و نواها و سرود و همچنین جشنواره فیلم کوتاه رضوی و جشنواره رسانه های رضوی را خواهیم داشت.

سعیدی زاده با بیان اینکه امروز فراخوان جشنواره‌ها اعلام می شود، ادامه داد: البته برخی جشنواره هایی که سال های گذشته برگزار می شد، در گستره کشور، شمول فراوانی نداشت و برخی را نمی توان در قالب جشنواره دانست بلکه رویدادی مثل دلنوشته به امام رضا بودند. جشنواره امسال در چارچوب تولید محصولات فرهنگی به راه خود ادامه می دهد و معتقدیم جشنواره امام رضا را باید به صورت تخصصی توسعه دهیم.

برای ثبت نام به پایگاه بنیاد مراجعه کنید

مدیرعامل بنیاد امام رضا (ع) اضافه کرد: این بنیاد ۱۰ سال سابقه در ترویج سیره رضوی دارد و تاکنون ۱۹ جشنواره‌ بین المللی برگزار کرده است. ۲۰ سال است که این جشنواره ها برگزار می شود و ماموریت بنیاد امام رضا (ع) با رویکرد تبیین همراه است. بنیاد در این ۲۰ سال فرازهای خوبی را در عرصه هنر و رسانه طی کرده و در جغرافیای ملی و بین المللی برنامه‌های بسیاری را اجرا کرده است؛ به  گونه ای که جریانی را برای توسعه فرهنگ رضوی شکل داده است و این بنیاد باید با راهبری یک تعامل را با ظرفیت های فرهنگی به ویژه در جهان اسلام شکل دهد تا سهم همه نهادها در گسترش فرهنگ رضوی مشخص شود.

همه نهادهای فرهنگی پای کار بیایند

وی با تاکید بر اجرای برنامه های فرهنگی از سوی همه نهادها و موسسات دینی و فرهنگی برای توسعه فرهنگ رضوی گفت: از سازمان های مرتبط می خواهیم که مبنای برنامه‌های فرهنگی خود را گسترش فرهنگ رضوی قرار دهند. بر همین اساس این بنیاد با  وزارت آموزش و پرورش، دانشگاه ها، صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی و مجموعه های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دنبال ظرفیت سازی برای دستگاه هاست تا با این انسجام به گسترش فرهنگ رضوی در کشور کمک کنیم.

سعیدی زاده، اهداف و رویکردهای بنیاد را برشمرد و گفت: رشد کمی و کیفی منابع و سرمایه انسانی در حوزه زیست بوم و همچنین رشد کمی و کیفی آثار فاخر و اثرگذار و محصولات فراگیر و عامه پسند مانند سرود سلام فرمانده از مهمترین اهداف این بنیاد است. جهت گیری های محتوایی بنیاد به دنبال ترویج مفهوم امامت و نتایج کاربردی آن در جامعه است. همچنین در مبارزه خستگی ناپذیر به دنبال گسترش مفاهیم هستیم و این رویکرد را طی چهار سال آینده دنبال می کنیم.

وی افزود: این جشنواره در گستره کشور، شمول فراوانی داشته و برخی از برنامه ها مثل دلنوشته ای به امام رضا (ع) را نمی توان در قالب جشنواره دانست بلکه رویداد فرهنگی هستند. جشنواره امام رضا (ع) در چارچوب تولید محصولات فرهنگی به راه خود ادامه می دهد و معتقدیم باید این جشنواره را تخصصی کرده و برای گسترش آن بکوشیم.

به گفته مدیرعامل بنیاد امام رضا (ع) امسال۱۶ جشنواره در ۱۵ استان برگزار می شود و شورای سیاست گذاری این جشنواره را مدیران کل ۱۵ استان و معاونت‌های تخصصی وزارت ارشاد و بنیاد امام رضا (ع) و همچنین معاونت فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تشکیل می دهد. قبلاً جشنواره ها به استان ها واگذار می شد ولی با پشتیبانی بنیاد، دبیرهایی در سطح ملی برای این جشنواره ها انتخاب می شود.

تمرکز بر تبلیغات بصری و رسانه ای در جشنواره امام رضا (ع)

وی اضافه کرد: یکی دیگر از رویکردهای جشنواره تمرکز بر تبلیغات و هویت بصری و رسانه ای است تا یک جریان و فرایند فرهنگی تا شش ماه آینده در سراسر کشور شکل بگیرد. البته رویکرد فعال سازی و توسعه کیفی با نظارت بنیاد است. کارگاه های آموزشی از برنامه های جنبی جشنواره است. همچنین فعال سازی توسعه فرهنگی جشنواره رضوی از طریق برگزاری هفته های فرهنگی قبل از دهه کرامت برگزار خواهد شد.

سعیدی زاده از سه برابر شدن بودجه جشنواره امام رضا (ع) خبر داد و در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره آسیب شناسی ۱۹ جشنواره برگزار شده در سال های قبل اظهار داشت: یکی از مهمترین آسیب شناسی ها در زمینه بودجه است، به گونه ای که تلاش می کنیم تا با درنظر گرفتن اعتبارات برای جوایز برگزیدگان، بودجه هایی را برای کارگاه های آموزشی، تولیدات، کتاب جشنواره ها و هیات های داوران اختصاص دهیم و بتوانیم از چندین محصول در مراسم اختتامیه در مشهد رونمایی کنیم.

جشنواره های استانی را به ملی تبدیل کردیم

وی نظارت و ارزیابی بر جشنواره را یکی دیگر از رویکردهای آسیب شناسی دانست و افزود: بعضی از جشنواره های امام رضا (ع) تا سال گذشته به صورت استانی برگزار می شد در حالی که نام این جشنواره در سطح بین المللی مطرح می شود. بر همین اساس امسال پنج برنامه بین المللی داریم و ۱۵ برنامه دیگر در سطح ملی برگزار می شود و در واقع جشنواره های استانی را به جشنواره های ملی تبدیل کردیم تا بتوانیم تمام کشور را پوشش بدهیم.

رونمایی از پوسترهای جشنواره در مشهد

حجت الاسلام محمدجواد قاسمپور دستیار مدیرعامل بنیاد امام رضا (ع) از رونمایی پوسترهای جشنواره های امام رضا (ع) در هفته آینده خبر داد و گفت: این رونمایی ها با حضور دبیران و مدیران کل استان های فرهنگ و ارشاد اسلامی در مشهد برگزار خواهد شد. البته ثبت نام تمامی جشنواره ها به جز جشنواره فیلم رضوی از هفته آینده آغاز می شود. جشنواره شعر عربی در نیمه دوم اسفند در خوزستان برگزار می شود و در همان روزها شاهد برپایی جشنواره تئاتر خیابانی در جنوب کرمان و جشنواره شعر کودک در استان بوشهر خواهیم بود. 

جشنواره ای هنرمندمحور به جای مدیرمحور

وی در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره رویه سال های گذشته در اعزام کارکنان و مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد برای شرکت در اختتامیه جشنواره امام رضا (ع) در مشهد گفت: اولین اتفاقی که در هفته آینده شاهد آن خواهیم بود این است که به جد برنامه هنرمندمحور خواهیم داشت نه مدیرمحور. یعنی قرار نیست جایگاه در اختیار مدیران کشوری قرار بگیرد و بر این مساله پافشاری می کنیم. در سال های گذشته روال این بود که بسیاری از مسئولان ما فقط با کت و شلوار نو در اختتامیه با خانواده شرکت می کردند و بسیاری از هنرمندان از این وضعیت انتقاد جدی داشتند و حتی در اختتامیه بسیاری از هنرمندان سهیم نبودند. 

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha