۱۳ آذر ۱۴۰۱، ۱۳:۲۵
کد خبرنگار: 860
کد خبر: 84960643
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

ایجاد مراکز پژوهشی حوزه موسیقی لرستان ضروری است

بروجرد - ایرنا - رییس انجمن موسیقی لرستان با تاکید بر موسیقی شناسنامه دار و شناخته شده استان گفت: ایجاد مراکز پژوهشی در این حوزه اقدامی ضروری است، تا با راه اندازی چنین مراکزی بتوان موسیقی لرستان را پویا و زنده نگه داشت.

محمد میرزاوندی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اقدامات و پیشنهادهایی برای ایجاد مرکز تحقیقاتی و پژوهشی در حوزه موسیقی لرستان مطرح شده  ولی تا کنون اجرایی نشده است که پیگیری و تلاش بیشتری را می طلبد تا موسیقی لرستان به درستی معرفی و مورد استقبال جوانان قرار گیرد.

وی بیان کرد: بزرگان زیادی در عرصه موسیقی لرستان فعالیت دارند و علاوه بر این جوانان زیادی هم در این حوزه علاقمند و فعال هستند، که می توان از وجود این شخصیت ها در معرفی بیشتر موسیقی لرستان به نسل جدید و نوجوان استفاده کرد.

رییس انجمن موسیقی لرستان با اشاره به ضرورت تقویت زمینه های فرهنگ، موسیقی و ادبیات بومی و محلی لرستان افزود: متولیان فرهنگی باید پای منتقدان به عرصه بررسی ادبیات بومی را باز کنند و با ایجاد زمینه های نقد و بررسی فرصتی برای ارتقا و رشد ادبیات و شعر این دیار فراهم شود.

وی با بیان اینکه موسیقی به عنوان هنری ارزشمند در استان لرستان در بطن و ذات مردم این دیار جاری است، یادآور شد: شاخص ترین تقسیم بندی موسیقی لرستان موسیقی سور و شادی و موسیقی سوگواری و عزاداری است و تقسیم بندی موسیقی لری از نظر کارکردی هم شامل موسیقی و ترانه‌های ، حماسی رزمی ، عاشقانه، موسیقی و ترانه‌های کار و ترانه‌های طنز و انتقادی است.

محمد میرزاوندی متولد خرم آباد در سال۱۳۳۳ و از برگزیدگان جشنواره موسیقی فجر در بخش موسیقی فولکلوریک است. در سال‌های جنگ میان ایران و عراق تصنیف‌هایی همچون «تا نفس دارم می‌جنگم»، «سوار»، «کم بُو دیره»، «می‌مانم»، «دایه دایه وقته جنگه» و «شوق جبهه» را اجرا کرد. ترانه «دایه دایه وقت جنگه» مشهورترین سروده موسیقی لری در بخش ترانه های حماسی و رزمی به شمار می رود.

این هنرمند پیش کسوت حوزه موسیقی لرستان ، بنیان گذار سبکی جدید در موسیقی لُری است که با بهره‌گیری از دانش موسیقی و سبکی خاص در خواندن و صدایی دلنشین و حنجره ای قوی توانست تلفیقی از موسیقی سنتی ایرانی و موسیقی لُری را به اجرا گذارد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha