رییس بهزیستی شاهرود: مناسب‌سازی معابر برای معلولان با جدیت پیگیری می‌شود

شاهرود - ایرنا - رییس اداره بهزیستی شاهرود گفت: مناسب‌سازی مکان‌ها و معابر شهری، از ضرورت‌های تردد معلولان و سالمندان، با تشکیل کارگروهی در حال انجام است.  

مسعود جهانسیر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در راستای مناسب سازی مکان‌ها و معابر شهری شاهرود برای رفت و آمد روزانه معلولان و سالمندان کمیته‌ای با مسوولیت فرماندار و دستگاه‌های ذیربط تشکیل شده است تا امکان حضور بیشتر این قشر از افراد را در جامعه فراهم کند.

وی به ۱۲ آذر سالروز جهانی معلولان اشاره کرد و ابراز داشت: این مناسبت در ایران از ۱۲ تا ۱۸ آذر به عنوان هفته گرامیداشت معلولان نامگذاری شده است.

جهانسیر، آگاهی دادن و توجه آحاد جامعه در راستای بررسی و حل مشکلات افراد دارای معلولیت را ضروری خواند و اظهار داشت: معلولیت می‌تواند به شکل مادرزادی ناشی از مشکلات ژنتیکی و یا به شکل اکتسابی ناشی از بیماری‌ها، حوادث و سوانح تصادفات باشد.

رییس اداره بهزیستی شاهرود با اشاره به اینکه استان سمنان بیش از ۱۴هزار معلول دارد، افزود: ۲۸ درصد از مجموع آمار معلولان استان معادل چهار هزار و ۶۶ نفر در شاهرود زندگی می‌کنند.

وی ادامه داد: این آمار تعداد افرادی است که به اداره بهزیستی مراجعه داشتند و براساس کمیسیون‌های پزشکی تعیین معلولیت و در طبقه بندی معلولان کشوری قرار گرفتند که به طور یقین افراد معلول این شهرستان بیشتر از این تعداد هستند، افرادی که به هر دلیل تمایلی برای درج نامشان در مجموعه بهزیستی ندارند.

جهانسیر با بیان اینکه از لحاظ فراوانی بیشترین معلولان، جسمی، از نوع حرکتی هستند، ابراز داشت: معلولان ذهنی، بیماران اعصاب و روان، افرادی که اختلالات بینایی، شنوایی، صوتی و گفتاری دارند در رده‌های بعدی قرار دارند.

رییس اداره بهزیستی شاهرود اظهار داشت: نام‌گذاری این روز یادآوری به آحاد جامعه است که افراد معلول باید از حقوق و فرصت‌های برابر با سایر افراد برخوردار باشند و در مشارکت‌های اجتماعی نقش آفرینی کنند.

وی با اشاره به اینکه هزینه‌های درمانی، تهیه وسایل کمک توانبخشی و خدمات توانپزشکی طی چهار سال اخیر افزایش یافته است، تصریح کرد: اداره بهزیستی شهرستان نیازمند کمک بیشتر خیران در خدمات‌رسانی به این قشر از جامعه است.

جهانسیر با بیان اینکه سازمان بهزیستی مشوق‌هایی را در دستور کار قرار داده است، افزود: این مشوق‌ها از جمله جبران حق بیمه سهم کارفرما، خویش فرما، کمک به خرید وسایل توانبخشی، ارایه تسهیلات اشتغال با سود کم است، اما این خدمات کافی نیست.

رییس اداره بهزیستی شاهرود با اشاره به اینکه بیشتر کارفرمایان تمایل به جذب افراد سالم دارند، ابراز داشت: تهیه مسکن معلولان از طریق اداره راه و شهرسازی شهرستان در دستور کار است.

وی به منویات رهبر معظم انقلاب با مسوولان بهزیستی کشور در ۱۲ آذر ۹۸ اشاره کرد و گفت: «مسوول حقیقی کمک به معلولان تنها بهزیستی نیست بلکه آحاد مردم، بخش‌های دولتی و غیردولتی و سازمان‌های انقلابی در این حوزه یاری‌رسان باشند.»

به گفته وی، مردم باید احترام را جایگزین حس ترحم نسبت به این افراد کنند.

حدود ۱۰ هزار نفر مددجو ، معلولان، مستمری بگیران با احتساب اعضای خانواده‌هایشان زیر پوشش بهزیستی شاهرود هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha