به گزارش ایرنا، روحالله خزایی روز شنبه در همایشی با عنوان " روز جهانی افراد با نیازهای ویژه " که در سالن پیامبر اعظم (ص) دانشگاه اصفهان برگزار شد، افزود: اکنون پنج هزار و ۲۰۰ دانش آموز در ۱۱۲ مدرسه نیاز ویژه و ۲ هزار دانشآموز بصورت تلفیقی در مدارس عادی استان اصفهان مشغول به تحصیل هستند.
وی اظهار داشت: در شرایط حاضر در کنار مباحث آموزشی، خدمات توانبخشی نیز به دانشآموزان ارائه میشود اما به حد مناسب و کافی نیست.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان، روز جهانی معلولان را روز پاسداشت همت و پشتکار دانشآموزان نیاز ویژه عنوان کرد و گفت: شعار امسال روز جهانی معلولان "پیش به سوی دنیای فراگیر" است.
وی خاطرنشان کرد: با استناد به این شعار باید به سمت فراگیرسازی حرکت کرد و در اولین گام باید جایگاهها و امکانات تمامی فضاهای بیرونی، مدرسه و دیگر فضاهای شهری که افراد معلول و دانشآموزان تردد میکنند به گونهای آماده شود که به راحتی پذیرای این افراد باشد که این مهم نیازمند تغییر نگرش در سطح جامعه است.
خزایی ادامه داد: در حوزه آموزش و پرورش نیاز به تغییر نگرش در سطح مدیران مدرسه، مسوولان و همه افرادی که با دانشآموزان در ارتباط هستند احساس میشود ؛ همچنین نیاز است تا این افراد آموزش داده شوند، فضا برای آنها مناسبسازی شود و محتوای کتابها هم متناسب با آنها باشد.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان افزود: در دنیای فراگیرسازی دیگر نباید مکانی به عنوان مدرسه نیاز ویژه باشد و درمجموع نباید جداسازی صورت گیرد و دانش آموزان باید بتوانند در حد توان خود در جامعه عادی زندگی کنند.
به گفته وی باید برای شناسایی استعدادها و توانایی افراد معلول تلاش شود و آموزش و پرورش به سمتی برود که مهمترین هدف شناسایی استعدادهای دانشآموزان با نیاز ویژه باشد که این مهم یکی از وظایف معلمان و مسوولان مدارس است.
وی با بیان اینکه ما هنوز نتوانستهایم جایگاه این افراد را در حدی که به آنها باید تعلق داشته باشد برای آنها تعریف کنیم، گفت: باید افراد معلول را بدون دیدگاه ترحمی و به عنوان یک فرد دارای توانمندی و استعداد ببینیم و بشناسیم.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه اصفهان نیز در این همایش گفت: باید در دانشگاه اصفهان و دیگر مراکز آموزشی و فرهنگی مشابه در استان از ظرفیتهای ارزشمند افراد با نیاز ویژه بهره برده شود.
محمد ربانی افزود: اگر حدود ۱۰ درصد افراد جامعه مشمول نیاز ویژه تشخیص داده شوند باید در راستای رشد و تربیت اجتماعی به آنها نیز همانند سایران خدمات تربیتی، آموزشی، ورزشی و دیگر خدمات ارائه شود.
در این مراسم تمامی برنامههای جنبی شامل مجری گری، سرود، ورزش باستانی و دیگر موارد با حضور دانشآموزان و افراد دارای نیاز ویژه و توانخواه برگزار شد.
نظر شما