۱۱ آذر ۱۴۰۱، ۹:۱۹
کد خبرنگار: 1050
کد خبر: 84958989
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

البرز در مسیر تحول فناوری

۱۱ آذر ۱۴۰۱، ۹:۱۹
کد خبر: 84958989
البرز در مسیر تحول فناوری

کرج - ایرنا - فعالیت شرکت های فناور و دانش بنیان چندصباحی است که با خلق نوآوری ها و سرعت عمل سیمای متفاوتی از استان البرز به نمایش گذاشته اند و اینک با اهتمام دولت سیزدهم می رود تا فناوران در این استان در چارچوب شهرک صنعتی شگفتی ساز شوند.

به گزارش خبرنگار ایرنا ،تصویب احداث یک شهرک صنعتی دانش بنیان یکی از مصوبات سفر ۱۸ فروردین ماه امسال رییس جمهور به استان البرز بود که با پیش بینی پنج هکتار زمین گام نخست احداث شهرک دانش بنیان های البرز به عنوان یکی از رهاوردهای این سفر در استان برداشته شد.

شهرک‌های صنعتی دانش بنیان برای توسعه و نفوذ فناوری‌های نوین در بین صنایع کوچک و متوسط در سطح کشور ازسوی معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری مورد توجه قرار گرفت.

بنابراین احداث این گونه شهرک ها با هدف استفاده از ظرفیت فعالان زیست بوم فناوری و نوآوری در خلق ارزش افزوده ، ایجاد اشتغال ، ارتقای فناوری و رقابت پذیری محصولات واحدهای تولیدی کوچک و متوسط در راستای توسعه استقرار شرکت های دانش بنیان، فناور، خلاق، مخترعان، شتاب دهنده ‌ها و مراکز نوآوری در کشور به ضرورتی انکارناپذیر تبدیل شده است .
البرز به عنوان سی و یکمین استان کشور با سه هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی، ۵۵ مرکز آموزش عالی و هیات های علمی در واحدهای فناور از قافله احداث شهرک های دانش بنیان عقب نماند و در سفر استانی رییس جمهور به این استان این مهم مورد توجه قرار گرفت.

البرز در مسیر تحول فناوری


وجود بیش از ۳۰۰ شرکت دانش بنیان در استان البرز موجب شده تا این استان رتبه چهارم کشور را به لحاظ تعداد شرکت های دانش بنیان به خود اختصاص دهد، بنابراین با توجه به کثرت شرکت های دانش بنیان ضرورت ایجاد شهرک دانش بنیان دراین استان چند برابر شد بطوریکه این مهم در ۱۸ فروردین سال جاری در سفر استانی رییس جمهور به استان البرز پیشنهاد شد و با نگاه ویژه دولت در سال تولید دانش بنیان و کارآفرین راه اندازی شهرک دانش بنیان با ۵۰ میلیارد تومان اعتبار به تصویب رسید .
رییس جمهور در قالب نوزدهمین سفر استانی هیات دولت و در سال "تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین" به منظور بررسی اولویت‌های توسعه بخشی و تصمیم گیری برای رفع مشکلات مردم روز پنجشنبه ۱۸ فروردین ماه امسال میهمان مردم استان البرز شد. با توجه به اینکه یکی از مطالبات مهم رهبرمعظم انقلاب عبور از بحث شعار زدگی و زمینه سازی برای تحقق واقعی تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین بود این مصوبه بارقه امیدی برای ریل گذاری توسعه هرچه بیشتر دراین استان شد که با تامین زمین آن گام نخست احداث شهرک دانش بنیان استان البرز برداشته شد .
اکنون پارک علم و فناوری البرز در حوزه کشاورزی با ۳۰ دانش‌بنیان رتبه دوم کشور، دارو و فرآورده‌های پیشرفته با ۴۸ شرکت رتبه دوم و ازنظر مواد پیشرفته مبتنی بر فناوری‌های شیمیایی با ۶۰ شرکت رتبه سوم ، در حوزه ماشین‌آلات پیشرفته با ۱۱۱ شرکت رتبه سوم، وسایل و تجهیزات پزشکی رتبه سوم و برق با ۷۳ شرکت رتبه چهارم را دارد که با ایجاد شهرک صنعتی دانش بنیان بسترهای زیرساختی بیشتری برای فعالیت این شرکت فراهم می شود.

بخوانیم از رییس پارک علم وفناوری البرز
رییس پارک علم و فناوری استان البرز با اشاره به فعالیت ۳۷۰ شرکت دانش بنیان دراین پارک دراین باره گفت: استان البرز با سه هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی ،۱۵۰ برند ملی ظرفیت های قابل توجهی در حوزه های مختلف صنعتی و اقتصادی دارد .
مهدی عباسی افزود: استان البرز پس از تهران ، خراسان رضوی ، اصفهان رتبه چهارم کشور را از نظر تعداد شرکت های دانش بنیان دارد ولی از نظر زیرساخت فناوری دچار مشکل هستیم .
وی با تاکید بر اختصاص اعتبارات بیشتر برای دانش بنیان ها بیان داشت: این استان دارای عقب ماندگی های قابل توجهی در حوزه دانش بنیان است که باید زیرساخت های لازم برای توسعه آن دراین زمینه فراهم شود.

رییس پارک علم و فناوری البرز اضافه کرد: ساختارهای فناوری استان البرز، فقط به شهر کرج خلاصه شده، شهرستان های استان البرز با همه ظرفیت های نیروی انسانی، علمی و صنعتی از این زیرساخت های فناوری بی بهره بوده ؛ بطوریکه شهرستان های اشتهارد، فردیس، نظرآباد، طالقان از زیرساخت های فناوری محروم هستند.
عباسی با اشاره به مصادیق ساختارهای فناوری گفت: وجود مراکز رشد، مراکز نوآوری، خانه های خلاق، شعبه های پارک فناوری از مصادیق ساختارهای فناوری هستند که می توانند توسعه اقتصاد دانش بنیان و حمایت از زیست بوم نوآوری و کارآفرینی را با تعامل بین مراکز علمی و دانشگاهی از یک سو و مراکز تولیدی و صنعتی از سوی دیگر شکل دهند.
رییس پارک علم و فناوری البرز با اشاره به اینکه امسال پارک علم و فناوری استان البرز پارک برتر دربین ۵۱ پارک علم و فناوری در کشور شده اضافه کرد: با توجه به نزدیکی استان البرز به پایتخت و ظرفیت های صنعتی آن لازم است در حوزه فناوری اقدامات موثری داشته باشیم که دراین زمینه احداث شهرک دانش بنیان در سفر رییس جمهور به البرز مورد توجه قرار گرفت.

البرز در مسیر تحول فناوری


پیش بینی اشتغال یک هزار نفر در شهرک دانش بنیان البرز
عباسی با اعلام اینکه پنج هکتار زمین برای راه اندازی شهرک دانش بنیان البرز پیش بینی شده است ، گفت: اکنون یک هزار و ۲۲۲ نفر در حوزه دانش بنیان البرز مشغول به کار هستند که با راه اندازی شهرک دانش بنیان این استان یک هزار نفر دیگر نیز مشغول به کار خواهند شد .
رییس پارک علم وفناوری البرز با اعلام اینکه امسال ۲ هزار میلیارد تومان فروش داخل و ۵۰ میلیون یور فروش خارجی محصولات دانش بنیان بوده تاکید کرد: راه اندازی شهرک دانش بنیان استان البرز می توان سهم بسزایی در افزایش این محصولات در داخل و خارج از کشور داشته باشد .
پارک علم و فناوری البرز در مساحتی بالغ ‌بر ۱۰۰ هکتار با ۲۲ مرکز جهاددانشگاهی و پارک علم و فناوری البرز فعالیت دارد که صندوق پژوهش و فناوری استان نیز در آن فعالیت دارد.

در سفر رییس جمهور و هیات دولت به استان البرز ۱۷۲ طرح و برنامه توسعه ای با اعتباری حدود ۱۰ هزار و ۷۴۳ میلیارد تومان برای استان مورد تصویب قرار گرفت، که مورد استقبال رییس جمهور قرار گرفت و دراین زمینه دستور ویژه صادر کردند.
موافقت با اختصاص ۲۳ هزار و ۲۴۴ میلیارد تومان تسهیلات و ۶۱ هزار و ۶۶۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی و بانک ها برای پیشبرد پروژه ها از دیگر رهاوردهای سفر رییس جمهوری به استان البرز بود که باید تصویب اعتبار برای ی ۵۴ طرح در بخش زیربنایی استان با ۶ هزار و ۶۰۱ میلیارد تومان اعتبار، ۱۰۵ میلیارد تومان تسهیلات و ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی و بانک ها را نیز اضافه کرد.
در سفر یک روزه رییس جمهور به البرز در بخش صنعت و معدن نیز ۶ توافق با اعتباری حدود ۱۵۵ میلیارد تومان و ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات صورت گرفت.
در حوزه فرهنگی و آموزشی و ورزشی نیز ۳۹ توافق با اعتباری حدود یک هزار و ۷۶۸ میلیارد تومان و در بخش رفاهی و اجتماعی ۱۶ توافق با اعتبار ۱۷۰ میلیارد تومان و ۲۰۵ میلیارد تومان تسهیلات مصوب شد و در حوزه بهداشت و درمان نیز ۱۳ توافق با اعتباری بیش از ۷۵۵ میلیارد تومان و در حوزه آب، خاک و کشاورزی ۲۹ توافق با اعتباری حدود ۷۳۸ میلیارد تومان انجام شد.
براساس گزارش استاندار البرز در سفر رییس جمهور به این استان در حوزه اشتغال چهار توافق با اعتباری حدود ۳۴۰ میلیارد تومان و تسهیلات به مبلغ ۲۰ میلیارد تومان و در حوزه های امنیتی، انتظامی و قضایی نیز ۹ توافق با اعتبار ۲۵۱ میلیارد تومان صورت پذیرفت و در مجموع نیز سرمایه گذاری و مشارکت بانک ها طی ۲ توافق به ۲۲ هزار و ۸۹۴ میلیارد تومان مورد موافقت قرار گرفت.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha