۱۱ آذر ۱۴۰۱، ۸:۱۰
کد خبرنگار: 1160
کد خبر: 84958936
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

۴۰۰ شهر کشور فاقد زورخانه هستند

رشت - ایرنا - رئیس فدراسیون ورزشهای زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی با اشاره به جایگاه ورزش زورخانه ای در ایران به عنوان ورزش اصیل مختص این سرزمین گفت: بیش از ۴۰۰ شهر در کشور فاقد زورخانه است.

مهرعلی باران چشمه روز جمعه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در رشت افزود: با توجه به اینکه ورزش زورخانه‌ای مختص به ایران و یکی از ورزشهای قدیمی در جهان بشمار می‌رود اما امروز فقط حدود ۹۳۰ زورخانه در کشور وجود دارد و با توجه به اینکه ما در کشور یک هزار و ۳۴۰ شهر داریم بیش از ۴۰۰ شهر فاقد زورخانه است.

وی افزود: از زورخانه‌های موجود در کشور نیز حدود ۱۴۰ مورد به دلیل فرسودگی بسته است و نیاز به بازسازی و مرمت دارند که برخی از آنها هم اینک در حال بازسازی و مرمت است و امیدواریم در دهه فجر تعدادی از این زورخانه ها پس از تکمیل بازسازی و مرمت بازگشایی شوند.

وی که برای حضور در مراسم گرامیداشت هفته بسیج و پاسداشت شهدای مدافع امنیت به رشت سفر کرده است، ادامه داد: برای بازسازی زورخانه‌های فرسوده و همچنین احداث زورخانه در شهرهایی که فاقد این مکان ورزشی هستند، نیازمند حمایت و کمک بیشتر دولت هستیم تا بتوانیم در همه شهرهای کشور این فضا برای ورزش باستانی را راه‌اندازی کنیم.

رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی افزود: هیچ ورزشی در دنیا همانند این ورزش نیست که هم نوا و هم ضرب داشته باشد و هم اینک برخی از کشورهای جهان مترصدند که تعدادی از ورزش‌ها را با آهنگ و نوا به اجرا بگذارند.

باران چشمه اضافه کرد: با توجه به اینکه ورزش زورخانه‌ای یکی از قدیمی‌ترین ورزشهای جهان و مختص به ایران است باید قدر آن را بیشتر بدانیم چون در این ورزش نام ائمه اطهار(ع) برده می‌شود و بنا به فرموده مقام معظم رهبری، ورزش‌های زورخانه‌ای سید ورزش‌ها محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: گرچه هم اینک برخی از کشورها درصددند تا کشتی پهلوانی و محلی خود را به ثبت جهانی برسانند اما ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی که مختص کشور ما است در سال ۲۰۱۲ به نام جمهوری اسلامی در یونسکو به ثبت رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: زورخانه مکان تعلیم و تربیت بزرگان ما است و این ورزش محل تربیت پهلوانان و اسطوره‌هایی همچون پوریای ولی و جهان پهلوان تختی است و با توجه به اینکه هم‌اینک ورزش ما نیاز به جوانمرد و پهلوان دارد، باید بیشتر در این ورزش سرمایه‌گذاری کنیم.

وی به زورخانه بین‌المللی امام علی (ع) رشت اشاره و اظهار کرد: متاسفانه سیستم گرمایشی این مکان راه اندازی نشده که از مدیرکل ورزش و جوانان گیلان انتظار است نسبت به راه اندازی هرچه سریعتر این سیستم در این مجموعه کمک کند تا ورزشکاران علاقمند به این رشته بتوانند در زمستان نیز از این مکان زیبا استفاده کنند.

رئیس فدراسیون ورزشهای زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی افزود: همچنین مسئولان ورزش گیلان باید تلاش کنند تا شهرهایی که فاقد زورخانه هستند با اختصاص زمین و مکانی مناسب، گود زورخانه در آن شهر نیز دایر شود و ورزشکاران و علاقمندان به این رشته در رده‌های سنی مختلف بیشتر جذب ورزشهای زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی شوند.

برگزاری مسابقات کشتی پهلوانی با حضور رییس جمهور

باران چشمه به فعالیتهای این فدراسیون در سالجاری اشاره کرد و گفت: طی ماه گذشته چهار تیم به رقابتهای مختلف بین‌المللی و جهانی اعزام شدند و گروهی از ورزشکاران این رشته در جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر حضور یافتند و در مکانهای مخصوص به ارایه و نمایش این ورزش می‌پردازند تا مردم مختلف جهان با ورزشهای زورخانه‌ای بیشتر آشنا شوند.

وی ادامه داد: همچنین هفته گذشته در رقابتهای ورزشهای ملی رزمی که در کشور کرده جنوبی برگزار شد تیمی از ورزشهای زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی ایران نیز حضور یافت و علاوه بر اعزام این تیمها قرار است که لیگ نوجوانان ورزشهای زورخانه‌ای و لیگ بزرگسالان را نیز ادامه دهیم.

رئیس فدراسیون ورزشهای زورخانه‌ای به مسابقات کشتی پهلوانی اشاره و بیان کرد: این مسابقات هر ساله انجام می‌شود تا پهلوان ایران انتخاب شود که طی چند سال اخیر این رقابتها با حضور رییس جمهور برگزار شده و ما نیز قصد داریم که در رقابتهای امسال که مسابقه نهایی آن همزمان با ولادت امیرالمومنین حضرت علی (ع) برگزار خواهد شد، با حضور آیت الله رئیسی برگزار شده و بازوبند پهلوانی را رییس جمهور به پهلوان ایران اهداء کند.

باران چشمه در خاتمه خاطرنشان کرد: مسابقات قهرمانی زورخانه‌ای را نیز برگزار خواهیم کرد و امید است که با برنامه‌هایی که هرساله اجرا می‌شود و با احداث زورخانه‌های بیشتر و بازسازی و مرمت زورخانه‌های فرسوده بتوانیم بیش از پیش در ترویج و گسترش این ورزش اصیل ایران گام برداریم.

مراسم گرامیداشت هفته بسیج و پاسداشت شهدای مدافع امنیت پنجشنبه‌شب با حضور سردار محمد عبدالله پور فرمانده سپاه قدس گیلان، رئیس فدراسیون ورزشهای زورخانه‌ای کشور، مسئولان اداره ورزش و جوانان این استان، تعدادی از روسای هیاتهای ورزشی گیلان و خانواده شهدای مدافع امنیت این استان برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha