۱۰ آذر ۱۴۰۱، ۱۴:۳۰
کد خبرنگار: 979
کد خبر: 84958621
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۲۲ استان در زمینه پرورش ماهیان خاویاری فعالیت دارند

سبزوار- ایرنا- مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات گفت: در راستای توسعه پرورش ماهیان خاویاری، تاکنون مراکز پرورش این گونه ارزشمند از آبزیان در ۲۲ استان کشور فعال شده است.

به گزارش ایرنا، ناصر کرمی راد روز پنجشنبه در بازدید از مراکز پرورش ماهیان خاویاری شهرستان سبزوار اظهار داشت: استانهای خراسان رضوی، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، یزد، کرمان، کرمانشاه، خوزستان و استان های شمالی از جمله مناطقی هستند که در زمینه مراکز پرورش ماهیان خاویاری فعالیت دارند.

وی افزود: هم اینک ۱۷۷ مزرعه در زمینه پرورش ماهیان خاویاری در کشور فعالیت می کنند که ۱۴۷ مزرعه دارای پروانه هستند و ۳۰ مزرعه نیز در قالب طرح مشاغل خانگی در سطح کشور به تولید ماهیان خاویاری مشغولند.

مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات گفت: پارسال ۱۶ تن خاویار پرورشی در سطح کشور استحصال و سه هزار و ۲۰۰ تن گوشت ماهیان خاویاری تولید شد که با صدور این اقلام ارزآوری خوبی نصیب کشور شد.

کرمی راد افزود: سازمان شیلات، توسعه پرورش ماهیان خاویاری را با توجه به شرایط اقلیمی مناطق مورد توجه قرار داده است که در همین راستا در مرحله دوم طی بازه ۱۰ ساله، بسته ای سرمایه گذاری طراحی شده که دستاورد آن تولید ۲۰ هزار تن گوشت و ۱۴۰ تن خاویار خواهد بود.

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار نیز گفت: هم اینک پنج مزرعه پرورش ماهیان خاویاری با ظرفیت اسمی تولید سالانه ۶۰ تن در این شهرستان فعالیت دارند که ۲۵ هزار قطعه بچه ماهی خاویاری شامل انواع فیل ماهی، سیبری و ازون برون در یک دهه اخیر در این مراکز پرورشی رهاسازی شده است.

علی اصغر امانیان افزود: طرح مجتمع پرورش ماهیان خاویاری سبزوار نیز با استفاده از آب رودخانه کال‌شور به ظرفیت نهایی سالانه ۶۰ تن گوشت و ۱.۵ تن خاویار در دست ساخت است.

وی تصریح کرد: با هدف تکمیل زنجیره ارزش و حمایت از تولید آبزیان، کارخانه تخصصی تولید خوراک کنسانتره آبزیان در شهرستان راه اندازی شده است و نیز یک کارخانه فرآوری آبزیان در ماه آتی وارد خط تولید می شود.

شهرستان سبزوار با تولید سالانه سه هزار و ۳۰۰ تن ماهی سردابی و گرمابی، حدود ۳۰ درصد تولید ماهی استان خراسان رضوی را در اختیار دارد و در سالیان گذشته همواره رتبه نخست تولید شیلات در این استان را کسب کرده است.

این شهرستان همچنین در حوزه تولید ماهیان خاویاری در خراسان رضوی پیشگام است و هم اینک پنج واحد پرورش خاویار در این شهرستان فعال است که تولیدات آنها علاوه بر عرضه در بازار داخلی به کشورهای آسیای میانه و حاشیه خلیج فارس صادر می شود.

سبزوار در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha