مسکو: غرب می‌خواهد روسیه را خارج از اروپا نگه دارد

تهران- ایرنا- وزیر خارجه روسیه روز پنجشنبه، وضعیت سازمان‌های بین دولتی اروپایی را اسفبار خواند و تاکید کرد که اولویت‌های ناتو (سازمان پیمان آنتلانتیک شمالی) از ۷۳ سال گذشته تغییر نکرده و آن‌ها می‌خواهد روسیه را خارج از اروپا نگه دارند.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از اسپوتنیک، سرگئی لاوروف در نشست خبری با موضوع مسائل امنیتی مرتبط با اروپا افزود: شکل قدیمی روابط روسیه و غرب از بین رفته و مشخص نیست که امکان بازساری همکاری میان روسیه و اتحادیه اروپا را در زمینه مسائل امنیتی اروپا فراهم باشد، اما مسکو آماده شنیدن حرف‌های طرف‌های غربی است.

وی در ادامه با تکرار اظهارات نخستین دبیر کل ناتو در تشریح سیاست اصلی اتحاد در مورد اروپا که تاکید داشت "شوروی را خارج، آمریکایی‌ها را داخل و آلمانی‌ها را پایین نگه دارید. " افزود: آنچه اکنون در حال وقوع است، نشان می‌دهد هیچ چیز در رابطه با اولویت‌های ناتو تغییر نکرده است.

لاوروف تصریح کرد: آن‌ها می‌خواهند روس‌ها را خارج از اروپا نگه دارند. آمریکایی‌ها نه تنها آلمانی‌ها، بلکه کل اتحادیه اروپا را به بردگی گرفته‌اند. بعد از پایان جنگ سرد فلسفه سلطه گری و برتری‌های یک‌جانبه گری در هیچ کجا از بین نرفته است.

وزیر خارجه روسیه با اشاره به وضعیت اسف بار سازمان‌های بین دولتی اروپایی، خاطرنشان کرد که سیاست‌های غرب شورای اروپا را تا حدود غیرقابل جبرانی ناتون ساخته است.

این دیپلمات همچنین فضای امنیتی در اروپا در حال متلاشی شدن و سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) در مسیر تبدیل شدن به یک نهاد در حاشیه توصیف کرد.

نشست سالانه بیست و نهمین شورای وزیران سازمان امنیت و همکاری اروپا در لهستان امروز آغاز به کار کرد.

به گفته پاول یابلونسکی معاون وزیر خارجه لهستان، ورشو با هدف آنچه "لزوم انزوای کامل روسیه در صحنه بین المللی" خوانده می‌شود، به لاوروف اجازه شرکت در این نشست را نداده است.

وزارت خارجه روسیه پیشتر در پیامی خطاب به مقامات لهستان اقدام دولت این کشور در عدم صدور روادید برای سرگئی لاوروف را تحریک آمیز خطاب کرده بود.

لاوروف همچنین گفت: امیدوارم غرب همانطور که مرکز تلویزیون در یوگسلاوی را بمباران کرد، به شعبه های آرتی و اسپوتنیک در اروپا حمله نکند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در این کنفرانس مطبوعاتی توضیحات غرب در مورد حملات به ساختمان مرکز تلویزیون در بلگراد و "منطق" خودداری از اعتبار بخشی به رسانه‌های روسی در فرانسه را به یکدیگر تشبیه کرد.

لاوروف تصریح کرد که آن زمان نیز یک توضیح بسیار ساده وجود داشت؛ این مرکز تلویزیون پروپاگاندا کرده و از روح ارتش یوگسلاوی حمایت می‌کند. به هر حال، این همان منطقی است که اکنون در فرانسه به کار می‌رود، به دستور رئیس جمهور مکرون، آرتی و اسپوتنیک در یک کنفرانس مطبوعاتی از اعتبار سنجی محروم شدند، زیرا رئیس جمهور فرانسه شخصاً اعلام داشت که "ما به آنها اجازه نمی‌دهیم. اینها رسانه نیستند، بلکه دستگاه پروپاگاندا هستند.

لاوروف: سقف قیمت نفت برای ما اهمیتی ندارد، با شرکای خود کار خواهیم کرد

وی اظهار داشت : اینکه سقف قیمت چقدر باشد، برای ما اهمیتی ندارد، ما مستقیماً با شرکای خود مذاکره خواهیم کرد و شرکایی که به همکاری با ما ادامه می‌دهند، به این سقف‌ها نگاه نمی‌کنند و هیچ تضمینی به کسانی که به طور غیرقانونی این سقف‌ها را اعمال می‌کنند، نخواهند داد.

پیش از این یک منبع موثق در بروکسل اظهار داشته بود که اروپا احتمالا سقف قیمت نفت روسیه را علیرغم درخواست لهستان و کشورهای بالتیک برای کاهش قیمت، ۶۲ دلار برای هر بشکه تعیین می‌کند؛ ورشو پیشنهاد ۳۰ دلار برای نفت روسیه را ارائه داده بود.

لاوروف غرب را به تلاش برای تسخیر سازمان امنیت و همکاری اروپا متهم کرد

وی در ادامه افزود: متذکر می‌شوم که خط مشی ناپسند سازمان امنیت و همکاری اروپا توضیح خاص مربوط به خود را دارد. غرب با بهره گیری از برتری محاسباتی در این سازمان، سال هاست در صدد خصوصی سازی است و شاید درست تر بگوییم، تلاش می‌کنند تا با تسخیر سازمان امنیت و همکاری اروپا، آخرین بستر برای گفت و گوی منطقه‌ای را تحت سلطه خود درآورند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha