سهمیه آرد جوابگوی نیاز عشایر خراسان شمالی نیست

بجنورد-ایرنا- سرپرست امور عشایری خراسان شمالی گفت: سهم آرد عشایر استان بسیار ناچیز است و این قشر تولیدکننده درخواست دارند تا این سهمیه به ۲ برابر افزایش یابد.

رضا روشن ضمیر روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سرانه آرد عشایر استان ۱۲ کیلوگرم برای هر خانواده در ماه است که این رقم باید به ۲ برابر افزایش یابد.

سرپرست امور عشایری خراسان شمالی گفت: هر خانواده عشایر استان ۴.۵ تا ۵.۵ نفر جمعیت را دارند و با توجه به اینکه قوت اصلی این مردم نان است، افزایش سهمیه آرد عشایر باید پیگیری شود.

وی با اشاره به اینکه از این پس قرار است اختصاص آرد عشایر بر اساس آمار و اطلاعات ثبت شده در مرکز ملی آمار ایران انجام شود افزود: اطلاعات برخی از خانواده های عشایری خراسان شمالی هنوز در مرکز آمار تایید نشده است و تنها چهار هزار و ۶۸۰ خانوار عشایر استان امکان دریافت آرد دارند باید منتظر تایید نهایی اطلاعات سایر عشایر در مرکز ملی آمار هستیم.

وی خاطرنشان کرد: پیش از این آرد مورد نیاز تمامی عشایر استان تامین می شد اما اکنون عشایری که اطلاعات آنان در مرکز ملی آمار ثبت نشده، نگران تامین آرد هستند.

روشن ضمیر خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه نیاز خانوار عشایر به آرد زیاد و حتی بسیار بیشتر از نیاز روستایی به این محصول است، پیگیر هستیم مشکل برطرف شود.

سرپرست امور عشایری خراسان شمالی تصریح کرد: اگر اختلاف میان مرکز ملی آمار و آمار عشایر استان حل نشود این تولیدکنندگان به جد با مشکل روبه رو خواهند شد.

در این استان بیش از پنج هزار خانوار عشایری با حدود ۳۰ هزار نفر جمعیت وجود دارد که از این تعداد چهار هزار و ۲۰۰ خانوار کوچرو و مابقی نیمه کوچرو هستند.

عشایر خراسان شمالی‌ ۷۰۰ هزار واحد دامی در اختیار دارند و ۹۰ درصد درآمد آنان وابسته به دام است و مابقی نیز از محل تولید صنایع دستی، جمع آوری گیاهان دارویی و زراعت و باغداری تامین می شود.

عشایر این استان با تولید ۲۵ درصد گوشت استان هشت درصد گوشت قرمز عشایر کشور را تولید می کنند و سرانه دام آنان بیش از میانگین کشوری است و به طور میانگین هر خانوار عشایر این استان ۱۸۰ راس دام سبک دارد که این سرانه در کشور ۱۳۰ راس است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha