۹ آذر ۱۴۰۱، ۱۱:۴۴
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 84957543
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فایننشال تایمز: تداوم اختلافات سران اروپا برای تدوین سیاست انرژی دوران جنگ

تهران-ایرنا- روزنامه فایننشال تایمز نوشت: اختلافات اتحادیه اروپا درباره چگونگی کنترل قیمت گاز و هزینه های برق که به دلیل کاهش صادرات روسیه ایجاد شده هنوز رفع نشده است.

به گزارش چهارشنبه ایرنا، این روزنامه افزود: هدف اتحادیه اروپا از زمان آغاز جنگ در اوکراین، کاهش سریع وابستگی به سوخت‌های فسیلی روسیه و در عین حال حفظ قیمت‌ها بوده است، اما نتایج تلاش‌های آن به طور قطعی بی نتیجه بوده است.

این اتحادیه توانسته استفاده خود از گاز و نفت روسیه را سریعتر از آنچه که بسیاری از مقامات و تحلیلگران انتظار داشتند، کاهش دهد، اما اقدامات برای مقابله با افزایش قیمت انرژی به اختلافات عمیق در پایتخت های اتحادیه اروپا منجر شده است به طوری که پیشنهاد هفته گذشته بروکسل برای تعیین سقف ۲۷۵ یورو در هر مگاوات ساعت گاز در ماه آینده توسط منتقدان «شوخی» توصیف شد و به گفته آنها این طرح به افزایش قیمت گاز در تابستان امسال بی توجه بوده است.

اتحادیه اروپا برای کاهش وابستگی انرژی به روسیه چه اقداماتی کرده است؟

ماه مه گذشته اتحادیه اروپا از طرحی رونمایی کرد که هدف آن تسریع در طرح های انرژی تجدیدشدنی و افزایش کارامدی بیشتر صنعت انرژی و تولید سوخت های فسیلی در داخل است.

گاز روسیه تا قبل از این حدود ۴۰ درصد از عرضه در اتحادیه اروپا را تشکیل می داد اما این رقم اکنون به کمتر از ۸ درصد رسیده است.

با این حال، طبق اعلام آژانس بین‌المللی انرژی، اگر روسیه تمام تحویل‌های خط لوله را متوقف کند و تقاضای چین برای گاز طبیعی مایع افزایش یابد، اروپا همچنان ممکن است در طول دوره کلیدی پر کردن ذخایر خود برای تابستان آینده با کمبود ۳۰ میلیارد متر مکعبی مواجه شود.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا روند جایگزین سازی ۱۵۵ میلیارد متر مکعب در سال گاز روسیه را آغاز کرده و قراردادهایی را با الجزایر، جمهوری آذربایجان، مصر امضا کرده اند و آمریکا حدود ۲۴ میلیارد متر مکعب گاز بیشتر از این کشورها در بازه زمانی ژانویه و اکتبر امسال در مقایسه با سال ۲۰۲۱ کمک کرده است. قرارداد گاز طبیعی بین المان و قطر نیز سالانه ۲.۷ میلیارد مترمکعب در سال به این ارقام خواهد افزود.

اتحادیه اروپا قصد دارد تا سال ۲۰۲۷ به وابستگی خود به سوخت‌ فسیلی روسیه پایان دهد. در حال حاضر، اقدام مسکو برای توقف عرضه از طریق خط لوله اصلی نورد استریم ۱، این اتحادیه را به افزایش حدود ۵۰ درصدی محموله‌های گاز دریایی روسیه سوق داده است.

اتحادیه اروپا همچنین با نروژ، به عنوان بزرگترین تامین کننده گاز لوله کشی این اتحادیه، برای تحویل بیشتر این محصول مذاکره کرده است.

اتحادیه اروپا چگونه سعی در تعیین سقف قیمتی کرده است؟

وزیران اتحادیه اروپا به توافق برای سومین بسته اضطراری برای کاهش هزینه های انرژی نزدیک شده اند.

توافقات قبلی این اتحادیه شامل مالیات بر درآمد بادآورده است که تامین‌کنندگان انرژی تجدیدپذیر را هدف قرار می دهد که از فروش برق به دلیل قیمت‌های بالای گاز سود می‌برند و نیز شامل سود تولیدکنندگان نفت و گاز می شود.

دولت‌های اتحادیه اروپا باید مالیات‌ها را تا اول دسامبر به قانون تبدیل و وجوه به دست آمده را صرف مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارها کنند. اما مقامات و دیپلمات‌های چندین کشور اتحادیه اروپا گفته‌اند که جمع آوری مالیات ها پیچیده است و در برخی از کشورهای عضو ممکن است زیاد نباشد.

برخی از کشورهای عضو می گویند سقف پیشنهادی قیمتی حتی در زمان افزایش بی سابقه قیمت گاز در آگوست گذشته قابل اعمال نبود. برخی دیگر معتقدند که دخالت در بازار عرضه این محصول را تهدید می کنند زیرا کنترل قیمت ها به تلاش های اروپا برای واردات آسیب می رساند.

نشست وزیران انرژی اتحادیه اروپا برای برگزاری در ۱۳ دسامبر (۲۲ آذر) برنامه ریزی شده است و آنها اولین تلاش خود را برای دستیابی به توافقی در این زمینه در جمعه این هفته بکار خواهند بست. اما به گفته دیپلمات ها دستیابی به توافق دشوار است.

اتحادیه اروپا در کنار کشورهای گروه هفت برای اعمال سقف قیمت نفت روسیه از طریق دریا تلاش می کند که هدف از آن کاهش درامد نفتی روسیه است.

هدف جلوگیری از بیمه و سایر خدماتی برای محموله های نفت خام روسیه است که بالاتر از قیمتی معین به فروش می رسد.برخی از نفت خام خط لوله روسیه به دلیل نگرانی در مورد امنیت انرژی در اروپای شرقی از این ممنوعیت معاف شده اند.

اگر سقف‌ها موثر نباید یا توافقی رخ ندهد چه اتفاقی خواهد افتاد؟

صنعت اروپا ماه‌هاست که هشدارهای جدی درباره کاهش تولید و تعطیلی فعالیت ها در نتیجه قبوض بالای انرژی را صادر کرده است. همراه با قوانین آمریکا که میلیاردها دلار اعتبار مالیاتی و یارانه برای فناوری‌های سبز ارائه داده، وزرا و مدیران اجرایی نگران صنعتی‌زدایی گسترده در اتحادیه اروپا هستند.

رئیس اتاق بازرگانی جمهوری چک گفته سیاستمداران ممکن است صنایع اروپا را با ترکیبی از قیمت های بالا و مقررات فلج کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha