۲ هزار پنل خورشیدی بین عشایر چهارمحال و بختیاری توزیع می‌شود

شهرکرد- ایرنا- مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری گفت: بر اساس مصوبه سفر رییس‌جمهور به استان باید ۲ هزار پنل خورشیدی در اختیار عشایر استان قرار داده شود که تاکنون خرید یک هزار و ۳۰۰ مورد آن به مناقصه گذاشته شده است.

یحیی حسین‌پور روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: برای تامین این ۲ هزار پنل خورشیدی ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده است که پس از برگزاری مناقصه خرید و تامین آن به مرور در بین عشایر درون و برون کوچ استان توزیع می‌شود.

وی ادامه داد: در سالجاری ۲۵۰ پنل خورشیدی با اختصاص اعتبار ۲ میلیارد تومان در بین عشایر استان توزیع شده است و در صورت تحویل به موقع شرکت‌های تولیدکننده تا پایان سال نیز ۳۰۰ دستگاه دیگر در اختیار عشایر قرار داده می‌شود.

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: در سال گذشته نیز ۸۴۰ پکیچ خورشیدی تامین و در بین عشایر اتسان توزیع شد که توانست تا حدی نیاز عشایر را به انرژی پاک تامنی کند.

حسین‌پور به محاسن استفاده عشایر از پنل‌های خورشیدی اشاره کرد و گفت: تامین روستایی چادرهای عشایری، شارژ تلفن‌های همراه، جلوگیری از حمله حیوان‌های وحشی و جاوگیری از گزیدگی ناشی از تاریکی، قابل حمل بودن و جابه‌جایی در موعدهای کوچ از جمله مزایای استفاده از پنل‌های خورشیدی است.

وی با بیان اینکه تمامی عشایر برون کوچ استان به مناطق ییلاقی کوچ کرده‌اند، خاطرنشان کرد: ترمیم ایلراه‌هایی که بر اثر بارندگی آسیب می‌بیند در دستور کار قرار دارد تا در موعد کوچ عشایر به مناطق ییلاقی استان (۲۰ اردیبهشت) مشکلی در این خصوص وجود نداشته باشد.

حسین‌پور خاطرنشان کرد: نه تنها برای عشایر درون کوچ و ساکن در مناطق سخت‌گذر استان آرد، آذوقه و علوفه برای فصل سرما توزیع شده است بلکه با اعزام اکیپ‌هایی به مناطق ییلاقی برای عشایر کوچرو نیز آذوقه نیز ارسال شده است.

به گزارش ایرنا، ۲۵ هزار و ۱۱۰ خانوار با بیش از ۱۲۴ هزار و ۱۷۳ نفر، جمعیت عشایری استان را تشکیل می‌دهند.

عشایر استان بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام سبک دارند که سالانه بیش از یک هزار تن پشم، ۳۵هزار تن شیر در مناطق عشایری استان تولید می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha