رئیس جمهوری کرواسی: اتحادیه اروپا در تشکیل بازار انرژی ناکام ماند

تهران- ایرنا- «زوران میلانوویچ» رئیس جمهوری کرواسی با اذعان به اینکه اتحادیه اروپا در تشکیل بازار انرژی برای خود ناکام مانده است، گفت که این اتحادیه اکنون مجبور است گاز را با قیمت گزافی از آمریکا خریداری کند.

به گزارش ایرنا، شبکه کروات HRT سه‌شنبه به نقل از سخنرانی میلانوویچ در یک اجلاس اقتصادی در زاگرب اعلام کرد: انرژی به یک مشکل اساسی تبدیل شده است. اتحادیه اروپا زمان زیادی است که خیال ایجاد یک بازار انرژی را دارد.

وی افزود: اما در بحبوحه عملیات نظامی جدی (در اوکراین)، اتحادیه اروپا به جایی رسیده که مجبور است گاز را از متحدش آمریکا و سه برابر گرانتر بخرد.

وی با اشاره به اینکه روسیه و آمریکا «دو قدرت بزرگی هستند که نمی‌توان بر آنها غلبه کرد» گفت: نمی‌توان بر آنها پیروز شد زیرا فناوری‌های خاصی دارند و برای تامین نیازهایشان به انرژی نامحدود دسترسی دارند.

میلانوویچ با اشاره به سفر امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه به آمریکا خاطرنشان کرد: او به آمریکا رفت تا از موضع یک شریک ضعیف تقاضای مفاهمه و لطف کند.

نشریه پولیتیکو هفته گذشته گزارش داد که مقام‌های ارشد اتحادیه اروپا از اینکه آمریکا از بحران در میان کشورهای عضو این بلوک سود می‌برد، عصبانی هستند. آنها همچنین از این مساله ناراضی هستند که تامین‌کنندگان انرژی آمریکا گاز طبیعی مایع را به قیمت ۴ برابر بیشتر از قیمت داخلی به اروپا می‌فروشند و همچنین پیمانکاران نظامی آمریکا از فروش تسلیحات بیشتر به اوکراین سود می‌برند.

یک مقام اروپایی به پولیتیکو گفت: جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از واشنگتن خواسته است تا نگرانی‌های اروپا را در این خصوص درک و مرتفع کند. آمریکایی‌ها یعنی دوستان ما تصمیماتی می‌گیرند که فقط و فقط پیامدها و تاثیرات اقتصادی منفی آنها دامنگیر ما می‌شود.

مقامات اروپایی هشدار داده‌اند این رفتار ریاکارانه کاخ سفید به طور فزاینده‌ای فضای حاکم بر روابط دو سوی آتلانتیک را مسموم کرده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha