طرح سنای آمریکا برای ممنوعیت تراشه‌های ساخت چین سیاسی است

تهران- ایرنا- کارشناسان چینی با انتقاد از طرح چاک شومر رهبر اکثریت سنای آمریکا در ممنوعیت دولت این کشور برای استفاده از محصولات شرکت‌هایی که از نیمه رساناهای ساخت چین در کالاهای خود استفاده می‌کنند، می‌گویند این اقدام تنها اهداف سیاسی را دنبال کرده و هیچ نفعی برای زنجیره تامین جهانی ندارد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از گلوبال تایمز، چاک شومر روز دوشنبه از قانونگذاران آمریکایی خواست تا از طرح وی برای ممنوعیت دولت آمریکا از انجام تجارت با شرکت‌هایی که از نیمه رساناهای ساخت پیمانکاران ارتش چین هستند، حمایت کنند.

شومر در این خصوص گفت: اگر شرکت‌های آمریکایی می‌خواهند که دولت فدرال کالای تولیدی آنها را بخرد یا از خدمات آنها استفاده کند، نباید از تراشه‌های ساخت چین استفاده کنند زیرا دخالت دولت چین، امنیت ملی ما را به خطر خواهد انداخت.

تحلیلگران می‌گویند با توجه به اینکه دولت آمریکا پیشتر اقداماتی در زمینه ممنوعیت تجارت با شرکت‌های چینی که نیمه رسانا تولید می‌کنند داشته است، اقدام اخیر در ممنوعیت تجارت تراشه‌ها نیز دور از انتظار نیست. اما این موضوع تنها بیانگر اهداف سیاسی سیاستمداران آمریکایی است و به زنجیره تامین جهانی ضربه می‌زند.

فو بیانگ یک کارشناس مستقل در زمینه فناوری به گلوبال تایمز گفت: چیزی که سیاستمداران از آنها دفاع می‌کنند تنها به اهداف سیاسی آنها خدمت خواهد کرد زیرا در حقیقت هیچ تراشه ساخت چین در وزارتخانه‌های حساس دولت فدرال آمریکا استفاده نمی‌شود.

وی افزود: ظاهرا این موضوع به یک بازی ژئوپلیتیکی تبدیل شده و این طرح پیشنهادی نشانه دیگری از آن است که سیاستمداران آمریکایی چگونه از سرکوب تراشه‌های ساخت چین برای بدست آوردن دستاوردهای سیاسی برای خود استفاده می‌کنند.

این کارشناس چینی اظهار داشت: الان زمان بسیار حساسی برای دولت آمریکاست زیرا آنها باید بپذیرند که سرکوب صنعت در حال رشد نیمه‌ رساناها در چین، تنها زنجیره تامین نیمه رساناها در دنیا را مختل خواهد کرد و اقدامات محدود کننده تنها به خود آنها یا دیگر کشورها ضربه خواهد زد.

براساس این گزارش، با وجود تلاش‌های بی وقفه آمریکا برای متقاعد کردن متحدان خود به ویژه ژاپن و هلند برای بستن «قراردادهای کوتاه مدت» با چین در زمینه دسترسی پکن به ابزارهای پیشرفته ساخت تراشه و موکول کردن همکاری به بعد از تصویب قوانین جدید در آمریکا، تراشه سازان جهانی به نظر مخالفت فزاینده‌ای با این سیاست آمریکا دارند.

مائو نینگ یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه چین پیشتر و در پاسخ به تحریم‌های قبلی آمریکا در ماه اکتبر در زمینه خرید و فروش نیمه رساناهای ساخت چین از سوی شرکت‌های آمریکایی گفته بود: آمریکا با استفاده سیاسی و تسلیحاتی از فناوری، اقتصاد و تجارت نه تنها باعث توقف چین نخواهد شد بلکه تنها به خودش ضربه خواهد زد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha