۸ آذر ۱۴۰۱، ۱۲:۱۲
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 84956325
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

 کشت پاییزه کلزا در خراسان‌شمالی ۵۰ درصد کاهش یافت

بجنورد- ایرنا- مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: کاهش بارندگی کشت پاییزه کلزا در مزارع استان را ۵۰ درصد کاهش داد و اینک تنها ۶۶۰ هکتار از مزارع زیر کشت این دانه روغنی رفته است.

وحید صباغ روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از مجموع این میزان سطح زیر کشت؛ ۶۴۰ هکتار در زمین های آبی و ۲۰ هکتار نیز در زمین های دیم است.

وی افزود: کشاورزان خراسان شمالی بیشتر اراضی خود را در سال زراعی جاری به زیر کشت پنبه، چغندر قند و سایر محصولات صیفی و سبزی برده اند و امر نیز در کاهش سطح کشت کلزا بی تاثیر نیست.

صباغ ادامه داد: امسال خشکسالی پهنه های زیادی از استان را تحت تاثیر قرار داده است و از آنجایی که تاریخ کشت پاییزه کلزا در سطح استان محدود است اینک فصل کشت به پایان رسیده ولی تنها ۶۶۰ هکتار از اراضی به زیر کشت این محصول مهم و استراتژیک رفته است.

وی یادآور شد: در سال زراعی گذشته یکهزار و ۳۲۰ هکتار از کشتزار های استان به زیر کشت کلزا رفت و عملکرد این محصول در هر هکتار ۲.۵ تن دانه روغنی بود.

امسال ۷۵ درصد از مساحت استان تحت تاثیر لایه های مختلف خشکسالی قرار دارد و شهرستان های اسفراین، راز و جرگلان، بجنورد و جاجرم وضعیت بسیار وخیمی در بخش خشکسالی دارند.

کشت نشایی کلزا برای نخستین بار در فاروج

صباغ با اشاره به کشت نشایی کلزا برای نخستین بار در فاروج، خاطرنشان کرد: سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی با ‌همکاری کشاورزان برای نخستین بار در شهرستان فاروج کشت نشایی کلزا را با هدف کاهش میزان مصرف آب در ۱۸ هکتار آغاز کرد.

وی با اشاره به ‌مزایای کشت نشایی کلزا گفت: کاهش دفعات آبیاری، کاهش ‌هزینه بذر، افزایش کیفیت و عملکرد محصول، تراکم مناسب بوته، یکنواختی ‌کشت و عدم انتقال بیماری های خاکزاد و تخم حشرات از مزایای این نوع کشت است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی یادآور شد: کشاورزان در سال زراعی گذشته یکهزار و ۸۰۰ تن دانه روغنی کلزا از سطح یکهزار و ۳۲۰ هکتار محصول برداشت کرده بودند.

صباغ با بیان اینکه کشت کلزا در تناوب با گندم و جو در افزایش عملکرد محصول بسیار موثر است، گفت: رعایت این روش موجب کاهش و کنترل علف های هرز و بیماری های گندم می شود.

خراسان شمالی در زمینه تولید دانه روغنی کلزا رتبه نهم را در بین استان‌ها دارد.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار را اراضی زراعی و مابقی را باغ تشکیل می دهد که حدود ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی محسوب می شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha