۷ آذر ۱۴۰۱، ۱۶:۱۷
کد خبرنگار: 2331
کد خبر: 84955913
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

الماس‌های روسیه با وجود تحریم‌ها سر از آن سوی آب‌ درمی‌آورد

تهران – ایرنا – با وجود تحریم های گسترده اعمال شده غرب علیه روسیه به دلیل حمله به اوکراین، الماس های روسی همچنان آزادانه به اتحادیه اروپا صادر می شود.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از پایگاه اینترنتی اخبار اقتصادی اروپا (BNE intellinews) ، همانطور که نمودار داده های بانک ملی بلژیک نشان می دهد، با وجود کاهش ارزش تجارت تا ماه اوت (مرداد)، در ماه ژوئن (خرداد) یعنی چهار ماه پس از آغاز جنگ اوکراین، تقریبا ۴۰۰ میلیون یورو الماس از روسیه به بلژیک صادر شده است.

اگرچه بلژیک تنها کشور در اتحادیه اروپاست که حجم قابل توجهی الماس از روسیه را وارد می کند، با وجود درخواست های ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین، در برابر فشار برای افزودن الماس به فهرست تحریم ها مقاومت کرده است.

زلنسکی چندی پیش در سخنانی در پارلمان بلژیک گفت که ارزش صلح بیش از هر الماسی است.

چندی پیش، یک مقام اروپایی به خبرگزاری ریانووستی روسیه گفت که اتحادیه اروپا درحال بررسی تحریم واردات الماس و برخی فلزات از روسیه به عنوان بخشی از بسته تحریمی جدید علیه مسکو است. این مقام که خواست نامش فاش نشود، در این باره گفت:اقدامات مندرج در بسته جدید تحریمی شاید، بلاروس را نیز تحت الشعاع قرار دهد.

اتحادیه اروپا تاکنون هشت بسته تحریمی را علیه روسیه اعمال کرده است. این بسته جدید در واکنش به الحاق چهار استان اشغالی اوکراین توسط مسکو به خاک روسیه، اعمال شده است.

در هشتمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه که با هدف افزایش فشار بر اقتصاد و تضعیف توانایی نظامی این کشور تنظیم شده است، در کنار اقدام‌های اقتصادی، محدودیت‌هایی علیه افراد و همچنین ایجاد مبنائی برای اعمال سقف قیمتی بر صادرات نفت روسیه وجود دارد.

در چارچوب هشتمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا، از دسامبر ۲۰۲۲ انتقال نفت خام روسیه به کشورهای ثالث از طریق دریا، ارائه خدمات فنی و تأمین مالی این کار ممنوع خواهد بود. همچنین از فوریه ۲۰۲۳ انتقال تمام فرآورده‌های نفتی روسیه به کشورهای ثالث و ارائه خدمات فوق ممنوع خواهد بود.

بر اساس تحریم‌ها و محدودیت‌های جدید، معافیتی موسوم به «قیمت حداکثری» برای انتقال نفت و محصولات نفتی روسیه اعمال خواهد شد. از همین رو اگر نفت روسیه به مبلغ کمتر از سقف تعیین شده به فروش برسد، برای انتقال آن خدمات مختلفی ارائه خواهد شد.

تحریم‌های جدید همچنین ممنوعیت واردات کالاها از جمله محصولات فولادی، سنگ‌ها و فلزات گرانبها، پلاستیک، منسوجات، چرم، سرامیک و سیگار از روسیه به کشورهای عضو اتحادیه اروپا را گسترش داده است.

محدودیت‌های صادراتی اضافی علیه مسکو، بخش دیگری از این بسته جدید تحریمی اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دهند که هدفش «کاهش دسترسی روسیه به موارد نظامی، صنعتی و فناوری» است.

بنا به هشتمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه، افرادی که تحریم‌های این اتحادیه علیه مسکو را نقض کنند یا روند دور زدن آن را تسهیل کنند، تحریم خواهند شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha