یک سانتیمتر به فضای پارک علم و فناوری خراسان رضوی در ۲۰ سال گذشته اضافه نشده است

مشهد-ایرنا- رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت: یک سانتیمتر به فضای پارک علم و فناوری استان طی ۲۰ سال گذشته افزوده نشده است، در حالیکه گسترش فضا یکی از نیازهای امروز برای استقرار شرکتهای دانش‌بنیان در این پارک است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر مسعود میرزائی شهرابی روز دوشنبه در نشست خبری اعلام برنامه‌های نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، فناوری و فن بازار استان خراسان رضوی افزود: اکنون ۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان در خراسان رضوی درخواست خود را ثبت کرده‌اند، اما فضای خالی برای استقرار آنها در پارک علم و فناوری استان وجود ندارد.

وی بیان کرد: بر اساس دستور رییس جمهور کشورمان مقرر شد، کارخانه خانه‌سازی مشهد که ۲ برابر وسعت فعلی پارک علم و فناوری استان خراسان رضوی فضا در اختیار دارد، به این مجموعه واگذار شود ولی اجرای این دستور اکنون با تعلل و کندی رو به رو است.

میرزائی با اشاره به اینکه مجموعه کارخانه خانه‌سازی زیر ساخت لازم برای گسترش شرکت های دانش بنیان را در اختیار دارد، بیان کرد: واگذاری این کارخانه با وسعت ۸۰ هکتار به مجموعه پارک علم و فناوری خراسان رضوی با تعلل مواجه است.

دبیر نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، فناوری و فن بازار استان خراسان رضوی ادامه داد: خراسان رضوی پایتخت معنوی کشور است و باید به اندازه، قدر و منزلت این استان و بارگاه منور رضوی تلاش شود، این در حالی است که پارک این استان در طول دوره فعالیت فقط در حوزه انرژی و ICT به مرکز بزرگی در سطح کشور تبدیل شده است و برای تغییر ریل مسیر آینده پارک، متناسب با نیاز استان در تلاش هستیم.

او اظهار کرد: سعی شده است تا در حوزه های فولادی، کودهای شیمیایی و کشاورزی، صنایع خلاق و کانکتورها (ترمینال برق) به جایگاهی برسیم که ضمن رفع نیازهای کشور، از خروج ارز نیز جلوگیری شود، در حالیکه ظرفیت ساخت آن نیز در استان و کشور به خوبی وجود دارد.

ضرورت توجه به مفهوم و توسعه فناوری

عضو هیات علمی شیمی دانشگاه فردوسی مشهد در ادامه گفت: در حال حاضر تمام وزارتخانه ها در موضوع و مفهوم فناوری دارای مشکل هستند، چراکه طی دهه گذشته در حوزه فناوری فقط به ایجاد شرکت‌های نوپا توجه شد و اقدامات لازم در راستای شناخت و توسعه مفاهیم فناوری در مجموعه ها و سازمانهای تابعه آنها صورت نگرفته است.

میرزائی افزود: طی سالهای گذشته برای شناسایی مسائل استان و توجه به مردمی‌سازی مفاهیم فناوری در سطح جامعه تلاش شده است، به همین منظور موضوع روایت گری فناوری در پارک علم و فناوری خراسان رضوی آغاز شد تا مردم جامعه نیز با مفاهیم حوزه فناوری آشنا و آن را درک کنند.

وی ادامه داد: خراسان رضوی دارای ظرفیت های بسیار و همچنین نیروی نخبگانی فراوانی است و باید با شبکه‌سازی بتوانیم از این موقعیت به خوبی بهره برداری کنیم که برگزاری رویداد تانا (توسعه اکوسیستم نوآوری استان‌ها) با موضوع صنایع خلاق، غذایی و معدنی نیز در این زمینه بسیار تاثیرگذار بود.

رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی اظهار کرد: ما برای قوی شدن در دنیای جدید، نیاز به فناوری داریم که با پیچیدگی نیز همراه است وگرنه سایر کشورها بر ما مسلط خواهند شد، فناوری برای کشور ما ایجاد امنیت می‌کند.

میرزائی با انتقاد از روش آموزش دانشگاهی و نیاز به تغییر این نگاه و مسیر بیان کرد: متاسفانه اکنون ما تکمیل کنننده تحقیقات ابتدایی غرب در موضوعات مختلف علمی هستیم و نخبگان ما نتایج تحقیقات کامل خود را به راحتی و در قالب مقالات علمی برای انتشار در مجلات علمی و کنفرانس های خارجی در اختیار آنها قرار می‌دهند و کشورهای غربی به راحتی از آن استفاده می کنند.

وی گفت: سعی شده است تا جلسات مختلفی با نهادها و سازمانها، برای شناخت بیشتر مفاهیم فناورانه برای همکاری بیشتر با پارک علم و فناوری برگزار شود و بر همین اساس می توان به پیگیری ایجاد پردیس صنایع معدنی در خواف با هدف تبدیل باطله‌های سنگ آهن به ارزش افزوده فوق العاده، در کنار ایجاد آزمایشگاه جامع مواد معدنی اشاره کرد.

یک سانتیمتر به فضای پارک علم و فناوری خراسان رضوی در ۲۰ سال گذشته اضافه نشده است

رونمایی از چند محصول فناورانه

دبیر اجرایی هفته پژوهش و نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، فناوری و فن بازار استان خراسان رضوی نیز گفت: ویژگی اصلی این هفته در مردمی سازی آن است و سعی شده تا از همه اقشار مخاطب این موضوع، برای آشنا شدن با فعالیت های فناوری به این نمایشگاه دعوت به عمل آید.

سید ایمان شریعتی با اشاره به زیست بوم فعالیت پارک علم و فناوری خراسان رضوی با نگاه منظومه ای و حمایت از تمام شرکت های خرد و کلان این مجموعه افزود: امیدوار هستیم تا همه افرادی که ایده فناورانه و جدیدی دارند، بتوانند برای دفاع از ایده خود به سراغ پارک علم و فناوری بیایند.

وی ادامه داد: نمایشگاه هفته پژوهش از روز دوشنبه، ۱۴ آذرماه همراه با رونمایی از چند محصول فناورانه در محل سالن فردوسی نمایشگاه بین المللی مشهد به وسعت چهار هزارو ۸۰۰ متر آغاز می شود و تا روز ۱۶ آذرماه ادامه خواهد داشت.

شریعتی اظهار کرد: تاکنون نزدیک به ۸۰ مجموعه برای حضور در این نمایشگاه درخواست خود را اعلام کرده اند که تعداد ۵۰ موسسه آموزشی نیز در میان آنها وجود دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha