"وحدت" نیاز امروز جامعه لبنان 

دمشق – ایرنا - پارلمان لبنان (پنج شنبه) گذشته برای هفتمین بار در انتخاب رئیس جمهور این کشور ناکام ماند و نتوانست از این دور باطل عبور کند و جایگزینی برای "میشل عون" که دوره شش ساله ریاست جمهوری وی نهم آبانماه پایان یافت، پیدا کند.

به گزارش ایرنا از دمشق، جلسه پارلمان لبنان در حالی با حضور ۱۱۰ نماینده از مجموع ۱۲۸ نماینده برگزار شد که برای هفتمین بار جلسه رای گیری برای انتخاب رئیس جمهوری جدید این کشور باز هم به نتیجه نرسید.
در این رای گیری، ۵۰ برگه سفید به صندوق افتاد و ۴۲ رای برای "میشل معوض"، ۸ رای به نام لبنان الجدید، ۶ رای برای "عصام خلیفه"، ۲ رای برای "زیاد بارود"، یک رای برای "بدری ظاهر" به صندوق انداخته شد و یک رای نیز باطله اعلام شد.
به دنبال ناکامی در انتخاب رئیس جمهوری جدید لبنان، "نبیه بری" رئیس پارلمان این کشور اعلام کرد که جلسه بعدی برای انتخاب رئیس جمهوری در پنجشنبه آینده برگزار خواهد شد.
رئیس پارلمان لبنان پیشتر اعلام کرده بود که این کشور چند هفته بیشتر نمی‌تواند وضعیت کنونی را تحمل کند و اصلی‌ترین اولویت در کشور انتخاب رئیس جمهوری است.
شرایط این روزهای عروس خاورمیانه بسیار ویژه می باشد؛ این کشور از طرفی در دوران پایان ریاست جمهوری "میشل عون" توانست با کمک مقاومت به پیروزی چشمگیری بر رژیم صهیونیستی در ترسیم مرزهای آبی با تل آویو دست یابد و از طرف دیگر مشکلات اقتصادی و در کنار آن مشکلات سیاسی موجب شده تا مردم این کشور در تنگنای شدیدی قرار بگیرند.
لبنان در این شرایط باید ابتدا بر مشکلات سیاسی که در راس آن انتخاب رییس جمهور و بعد نخست وزیر می باشد، فایق آید و سپس با غنیمت شمردن ترسیم مرزهای آبی با رژیم صهیونیستی، فورا اقدام به برداشت از منابع گازی و نفتی میدان "قانا" نماید، هرچند مثلث شوم یا همان آمریکا، فرانسه و عربستان نخواهند گذاشت مردم لبنان به این راحتی ها طعم شیرین پیروزی اخیر بر رژیم صهیونیستی را راحت بچشند.
در همین زمینه شیخ "نعیم قاسم" معاون دبیرکل حزب الله لبنان اعلام کرده که بهبود اوضاع اقتصادی این کشور در ابتدا نیازمند انتخاب رئیس جمهور است.
وی تصریح کرده که اگر رئیس جمهور (لبنان) انتخاب نشود، نمی توان اوضاع اقتصادی و اجتماعی را تغییر داد و برنامه بهبود اوضاع در این کشور را پیاده کرد، زیرا برای آغاز اصلاحات و همچنین نجات کشور انتخاب رئیس جمهور الزامی است.
قاسم تاکید کرده که تمام فراکسیون ها مسئول انتخاب رئیس جمهور هستند و هیچ فردی این مسئولیت را تنها برگردن حزب الله نمی داند.
معاون جنبش حزب الله لبنان خاطر نشان کرد که ما تعداد مشخصی نماینده در پارلمان داریم و به همین اندازه در انتخاب رئیس جمهور تاثیر می گذاریم، فراکسیون های دیگر نیز به اندازه تعداد خودشان تاثیرگذار هستند.
معاون سید حسن نصرالله با اشاره به هفت دور نشست بی ثمر پارلمان لبنان گفته که، «معلوم شد که هیچ اکثریتی در هیچ یک از جناح های سیاسی پارلمان وجود ندارد و کسانی که ادعا می کردند ۶۷ نماینده دارند، متوهم بودند و توهم این را داشتند که خودشان و گزینه هایشان نزد نمایندگان جدید و مستقل مقبولیت دارد».
وی در عین حال تاکید کرده که هیچ فراکسیونی در پارلمان لبنان توان پایان دادن به این مساله را ندارد و خواستار ایجاد توافق میان کسانی شدیم که با هم اختلاف نظر دارند.
وی درخصوص مقاومت نیز گفته است که، «اگر مساله مقاومت مورد اختلاف است آن را از طریق گفت وگو حل کنیم تا با مشارکت تمام لبنانی ها رئیس جمهوری روی کار بیابد که قدرت نجات کشور در زمینه اقتصادی را داشته باشد».

به دنبال سخنان قاسم، شیخ "علی دعموش" نائب رئیس شورای اجرایی حزب الله نیز خواهان گفت وگو و تفاهم برای انتخاب رئیس جمهور لبنان در اسرع وقت شده و تاکید کرده که، «ما رئیس جمهوری می خواهیم که برای تمام مردم لبنان باشد».
وی خاطرنشان کرده که حزب الله در هر صورت وظیفه خود در مقاومت و محافظت از کشور لبنان و دفاع از منافع آن و خدمت به مردم و همچنین محافظت از حقوق، ثروت و استقلال آن را انجام می دهد.
نائب رئیس شورای اجرایی حزب الله تاکید کرده که اقدامات مقاومت لبنان در راستای منافع سیاسی خودش نیست و حزب الله به دنبال دست یافتن به منصب ریاست جمهوری و یا دیگر مناصب قدرت و یا تحمیل رئیس جمهور نمی باشد.
دعموش تاکید کرده، «چیزی که می خواهیم این است که لبنان با مقاومت، ارتش و مردم خود در مقابل دشمن صهیونیستی قوی بماند و به زمان ضعف خود که آمریکا خواهان آن است بازنگردد».
فراکسیون "وفاداری به مقاومت" در پارلمان لبنان نیز با صدور بیانیه ای از تفاهم میان جریان های سیاسی به عنوان نزدیک ترین و سریع ترین راه برای انتخاب رئیس جمهور جدید این کشور و تحقق یافتن قانون اساسی نام برده است.

حزب الله به دنبال رییس جمهور "ملی"
هرچند مثلث شوم یا همان آمریکا، فرانسه و عربستان به دنبال معرفی گزینه مورد نظر خود در لبنان برای احراز پست رییس جمهوری هستند، اما حزب الله و جنبش امل تا این ساعت به طور علنی نظر خود را درباره نامزد ریاست جمهوری لبنان اعلام نکرده اند، ولی سید "حسن نصرالله" در سخنرانی اخیر خود مشخصات مورد نظرش را درباره رییس جمهور مطلوب این جنبش اعلام کرد ولی به فرد خاصی اشاره نکرده است، هرچند پاریس در تلاش برای فعال کردن تماس‌های خود با حزب‌الله است تا دیدگاه این جریان مهم در لبنان را درباره پرونده ریاست‌جمهوری لبنان بداند. در واقع فرانسوی‌ها روی اعتبار و جایگاه حزب‌الله در عرصه سیاسی لبنان برای مدیریت امور در پرونده ریاست‌جمهوری حساب خاصی دارند و می دانند بدون کسب نظر حزب الله کاری در لبنان پیش نمی رود.

آمریکا و رژیم صهیونیستی دشمن اول لبنان
رژیم صهیونیستی به دلیل هم مرز بودن با لبنان از زمان تاسیس در ۷۴ سال گذشته همواره با کمک آمریکا به دنبال ضربه زدن به مردم و کشور لبنان بوده چرا که لبنان قوی هیچگاه خواسته تل آویو و واشنگتن نبوده و نمی باشد.
طی سال های اخیر هرچه بر قدرت مقاومت لبنان که همان عزت و شرف این کشور می باشد، افزوده شده، مشکلات لبنانی ها هم بیشتر شده است، چرا که دشمنان آنها فشار و تحریم های خود را به افزوده اند. متاسفانه در این بین آل سعود هم که در ظاهر مسلمان می باشد، به جای این که طرفدار مردم لبنان باشد همانگونه که در سال ۲۰۰۶ در جنگ ۳۳ روزه نشان داد در خط رژیم صهیونیستی و آمریکا در لبنان گام بر می دارد و سعی می کند عوامل دست نشانده خود را که هیچ گونه عرق و غیرت ملی ندارند و فقط گوش به فرمان هستند در پست های مختلف لبنان از جمله ریاست جمهوری این کشور بنشاند.
همه لبنانی ها حتی مخالفان حزب الله در این کشور می دانند که عامل اصلی درد و رنج لبنانی‌ها دولت تروریست پرور آمریکا می باشد که به دلیل حمایت از رژیم صهیونیستی چند سال است که لبنان را محاصره کرده و مشکلات اساسی برای مردم این کشور ایجاد کرده است.
تروریست های آمریکایی در چند سال گذشته با فشار بیشتر به مردم لبنان سعی کرده اند از رسیدن کمک‌ها به این کشور جلوگیری کند و حتی مانع رسیدن گاز و برق به لبنان به دلیل تعمیق بحران‌ها و چالش‌های این کشور شده اند که تمامی این اقدامات آمریکا در راستای تامین امنیت رژیم صهیونیستی با نگاه داشتن لبنان در ضعف می باشد.
هدف اصلی آمریکا در لبنان، نابودی اقتصاد و اوضاع اجتماعی این کشور از درون و فروپاشی آن می باشد، چرا که تل آویو، واشنگتن و ریاض می دانند که به هیچ وجه توان مقابله با مقاومت لبنان را ندارند و این مساله با شکست سنگین ارتش رژیم صهیونیستی در دو جنگ ۲۰۰۰ و ۲۰۰۶ از حزب الله کاملا به اثبات رسیده است، از این رو با محاصره همه جانبه و دامن زدن به اختلافات، وحدت ملی را لبنان هدف قرار داده اند.
لبنانی ها به ویژه در ۴۰ سال گذشته دیده اند که آمریکا هیچ‌گاه دوست لبنان نبوده، بلکه همواره اصلی‌ترین عامل ویرانی و درد و رنج در این کشور بوده است، از این رو مقامات لبنانی تنها یک راه در مقابل خود دارند و آن هم وحدت و گذشت از منافع شخصی در مقابل استقلال لبنان است.
نکته مهم در خصوص شرایط فعلی و انتخاب رییس جمهور لبنان این است که، مقامات سیاسی و احزاب این کشور باید سریعا رییس جمهور این کشور را انتخاب کنند تا شیرینی پیروزی اخیر کسب شده در خصوص تعیین مرز دریایی با رژیم صهیوئیستی که این امکان را به لبنانی ها برای استخراج نفت و گاز می دهد و می تواند قسمت زیادی از مشکلات اقتصادی لبنان را برطرف کند، بیشتر حس شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha