۷ آذر ۱۴۰۱، ۱۲:۱۳
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 84955498
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آغاز فصل جدید در دولت آمریکا با بازگشت جمهوریخواهان به قدرت 

تهران- ایرنا- درحالی که جمهوریخواهان کمتر از ۶ هفته دیگر کنترل مجلس نمایندگان را در اختیار خواهند گرفت، به نظر می رسد فصل جدیدی در دولت آمریکا در زمان باقی مانده تا انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آغاز خواهد شد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، تارنمای هیل با انتشار گزارشی در این زمینه، نوشت: جمهوریخواهان بعد ازچهار سال قرارداشتن در جایگاه اقلیت، اکنون خود را آماده می کنند تا بار دیگر کنترل مجلس نمایندگان آمریکا را در اختیار بگیرند و این آغازی خواهد بود برای دولتی که تقسیم شده و خود را برای انتخات اتی ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۴ آماده می کند.

در آمریکا زمانی صحبت از تقسیم دولت می شود که یک حزب اصلی (دموکرات ها) کنترل کاخ سفید را در اختیار دارد و حزب دوم اصلی (جمهوریخواهان) اکثریت کنگره یا یکی از مجالس کنگره (سنا یا نمایندگان) را به خود اختصاص می دهد.

آغاز فصل جدید در دولت آمریکا با بازگشت جمهوریخواهان به قدرت 

براساس آخرین نتایج، جمهوریخواهان آمریکایی در انتخابات میاندوره ای اخیر توانستند کنترل مجلس نمایندگان را با اختلاف کم بدست آوردند.

این تغییر بعد از دو سال از روی کار آمدن بایدن و درحالی که حزب متبوعش (دموکرات ها) در هر دو مجلس در اکثریت بودند، رخ داده است و آثار و تبعات قابل توجهی در واشنگتن خواهد داشت و زمینه ای را برای درگیری های بیشمار بین مجلس نمایندگان و دولت آمریکا بر سر هر موضوعی- از بودجه دولت گرفته تا امنیت مرزی و مبارزه با تورم و آینده برنامه های مدیکر و بیمه- ایجاد خواهد کرد.

به نوشته این رسانه، جمهوریخواهان وعده داده اند که تمام وقت و انرژی خود را در تحقیقات در حوزه های مختلفی -از مدیریت مرزهای جنوبی در دولت بایدن گرفته تا تغییرات وزارت دادگستری و معاملات تجاری هانتر بایدن پسر رئیس جمهور - متمرکز کنند.

براساس این گزارش، با بازگشت جمهوریخواهان به قدرت و کنترل مجلس نمایندگان، باید پنج تغییر را نظاره گر بود:

تکاپوی کوین مک کارتی با اکثریت محدود

جمهوری‌خواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای به دنبال دستاوردهای بزرگ بودند. کوین مک کارتی از ایالت کالیفرنیا و رهبر اقلیت جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان فعلی، تغییر با کسب ۶۰ کرسی بیشتر را پیش‌بینی کرده بود - که کار را برای آنها جهت پیشبرد قوانین در این مجلس در سال آینده راحت تر می کرد.

آغاز فصل جدید در دولت آمریکا با بازگشت جمهوریخواهان به قدرت 

اما جمهوریخواهان عملکرد ضعیفی در انتخابات میان دوره ای کنگره داشتند و با وجودی که اکثریت را بدست آوردند اما اختلاف آنها با دموکرات ها بسیار اندک بود و تنها تعداد انگشت شماری کرسی بیشتر را بدست آوردند. این امر باعث می شود که آنها در بررسی طرح ها در صحن مجلس فرصت چندانی برای هر گونه خطا و اشتباه را نداشته باشند.

این وضعیت به نفع فراکسیون راست افراطی «فریدوم/آزادی» است که اصلی ترین اعضای مخالف مک کارتی را در داخل این حزب تشکیل می دهند و همین حالا هم مخالف برخی اصلاحات بودجه ای و خواستار پایان دادن به حمایت مالی از اوکراین هستند. بر خلاف اعضای این فراکسیون رهبران اصلی حزب جمهوریخواه تمایلی به تایید این خواسته آنها ندارند.

این گزارش می افزاید: اگر جمهوریخواهان می توانسند اکثریت بیشتری را حفظ کنند رهبران آن در برابر چنین خواسته هایی محافظت می شدند. اما اکنون مک کارتی مجبور است صداهای مخالفان را هم بشنود و متوجه خطر اکثریت شکننده جمهوریخواهان در انتخابات ۲۰۲۴ باشد.

مک کارتی همچنین با فشار محافظه کاران در تعیین بودجه دولت و لغو سقف بدهی مواجه است. یک دهه قبل همین مسائل در بین جنبش تی پارتی مطرح شد و دردسرهایی را از آن زمان برای رهبران حزب جمهوریخواه ایجاد کرده است.

حفظ جایگاه ریاست مجلس نمایندگان

مک کارتی همچنین با توجه به اکثریت ضعیف جمهوریخواهان با مشکل دیگری مواجه است؛ این که آیا به اندازه کافی مورد حمایت جمهوریخواهان هست که به عنوان رئیس مجلس نمایندگان انتخاب شود؟

مک کارتی با اختلاف ۱۸۸ رای در مقابل ۳۱ رای به راحتی نامزدی جمهوری خواهان را برای این پست در اوایل این ماه به دست آورد،. وی زمانی که در سوم ژانویه مجلس نمایندگان برای تعیین سخنگو تشکیل جلسه می دهد به آرای بیشتری نیاز دارد.

وی مورد حمایت دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا و شماری از اعضای اصلی فراکسیون آزادی از جمله «جیم جوردن» و «تیلور گرین» است. اما دیگر اعضای محافظه کار این مجلس ساز مخالفت با او را سر داده اند. برخی هشدار می دهند تعداد مخالفان او حتی بیشتر از این عده است.

تغییراتی که برای دموکرات ها رقم خواهد خورد

به باور نویسنده این مطلب، درصورتی که ساختار رهبری حزب جمهوریخواه در سال آینده بدون تغییر بماند حزب دموکرات دستخوش تغییراتی خواهد شد.

بعد از این که نانسی پلوسی رئیس دموکرات مجلس نمایندگان و دو معاون اصلی او - «استنی هویر» و «جیم کلایبرن» - از سه جایگاه برتر ریاست خارج شدند، دموکرات‌های مجلس نمایندگان در کنگره بعدی، تغییرات گسترده‌ای را تجربه خواهند کرد.

آغاز فصل جدید در دولت آمریکا با بازگشت جمهوریخواهان به قدرت 

«حکیم جفریز»، «کاترین کلارک» و «پیت آگیولار» تیم سه نفره جوانی هستند که هیچ فرصتی را برای پر کردن خلا ایجاد شده برای نامزدی سه پست کلیدی حزب دموکرات در این مجلس از دست نداده اند.

هر سه آنها بدون مخالفت جدی رقابت می کنند و انتظار می رود در انتخابات رهبری جدید حزب دموکرات در هفته آینده به آسانی در کسب کرسی های خود پیروز شوند.

این تغییر به ویژه با ترک پلوسی از پست خود سوالاتی را درخصوص تغییرات راهبردی در بین دو حزب اصلی آمریکا به بار آورده است. برای دموکرات ها مفهوم این تغییر تصمیم گیری درباره نقش پلوسی و هویر در این حزب است، به ویژه با توجه به این که آنها همچنان در کنگره باقی خواهند ماند. برای جمهوریخواهان که سالها برای تخریب پلوسی تلاش کرده اند مفهوم آن یافتن بهانه دیگری برای استفاده در کمپین های تبلیغاتی شان است.

جفریز به عنوان نامزد جایگزین پلوسی بارها و بی وقفه، از زمان نزدیکی مک کارتی به ترامپ به دنبال حمله به کنگره از او انتقاد کرده و او را شرم آور توصیف کرده است و گاه دو طرف برای مدتی حتی با هم حرف هم نزده اند. جفریز هفته گذشته تایید کرد که هیچ ارتباط واقعی با مک کارتی ندارد.

استیضاح؛ روی میز مذاکره جمهوریخواهان

ماه ها اعضای محافظه کار مجلس نمایندگان خواستار استیضاح بایدن و اعضای کابینه او درصورت تغییر در ترکیب این مجلس بوده اند.

مک کارتی وعده داده موضوع استیضاح «الخاندرو مایورکاس» وزیر امنیت داخلی را به دلیل نحوه مدیریت بحران مهاجران در مرز جنوبی آمریکا بررسی کند.

آغاز فصل جدید در دولت آمریکا با بازگشت جمهوریخواهان به قدرت 

جمهوری خواهان پس از استیضاح کلینتون در سال ۱۹۹۸ از نظر سیاسی آسیب دیدند و بسیاری از آنان - از جمله میچ مک کانل رهبر اقلیت سنا - نسبت به تکرار این اشتباه در سال آینده هشدار داده اند.

دستور کار بایدن با قدرت گرفتن جمهوریخواهان متوقف می شود

در بخش پایانی این گزارش آمده است: با سلطه جمهوریخواهان بر مجلس نمایندگان آمریکا بیشتر برنامه های داخلی جاه طلبانه بایدن ممکن است متوقف شود. با این حال کنگره در سال آینده همچنان - دستکم - باید درباره بودجه دولت فدرال برای جلوگیری از تعطیلی آن مذاکره کند و سقف استقراض واشنگتن برای جلوگیری از ناکامی دولت در پرداخت اصل بدهی خود را افزایش دهد. این دو، موضوع های چالش برانگیزی برای حزب جمهوریخواه خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha