شرم فوتبال جهان از اظهارات نژادپرستانه کلینزمن؛ حیف از آن قدردانی

تهران- ایرنا- مهاجم و سرمربی اسبق تیم ملی فوتبال آلمان در صحبت‌های خود پیرامون دیدار تیم‌های ملی فوتبال ایران و ولز به فرهنگ و ملی‌پوشان کشورمان توهین کرد.

به گزارش ایرنا، تیم ملی فوتبال ایران نمایش تحسین‌برانگیزی مقابل ولز داشت و بر خلاف پیش‌بینی‌ها عمل کرد و توانست این تیم را با نتیجه ۲ بر صفر شکست دهد. این پیروزی بازتاب‌های مثبت بسیاری در دنیا داشت؛ اما به مذاق برخی چهره‌های مطرح فوتبال جهان خوش نیامد. کلینزمن که زمانی یکی از برتری مهاجمان فوتبال جهان بود پس از بازنشستگی به مربیگری روی آورد؛ اما به جز کسب مقام سوم با تیم ملی کشورش در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان هیچ موفقیت خاص دیگری به دست نیاورد و آخرین تجربه مربیگری او حضور در تیم هرتابرلین بود که در این تیم هم ناموفق بود و در نهایت با استعفایی اجباری از این تیم جدا شد.او این روزها به عنوان کارشناس در شبکه‌های تلویزیونی دیدارهای جام جهانی ۲۰۲۲ را تحلیل و بررسی می‌کند.

کلینزمن در برنامه «Match Of The Day» که به تحلیل بازی ایران و ولز اختصاص داشت صحبت‌هایی انجام داد که توهین آمیز بود. او گفت: «بازی که ایران در مقابل ولز نشان داد نمودی از فرهنگ آنها بود، آنها شما را از بازی می‌ اندازند، آنها جنگ روانی می‌کنند، و روی داور کار کردند. در طول بازی شاهد بودیم که مکرر روی داور کار می‌کردند، و در گوشش صحبت می‌کردند، گاهی ۶ بازیکن ایرانی برای اعتراض داور را احاطه می‌کرد در حالی که ولزی‌ها اعتراضی نداشتند. خیلی چیزهای دیگر بود که ما ندیدیم. به نظرم کی‌روش کاملا به این فرهنگ می‌خورد، او بعد از ناکامی در امریکای لاتین به جایی که در آن سابقه داشته بازگشته است.»

او در حالی به فرهنگ ایران توهین کرد که در جام جهانی ۱۹۹۸ و پس از گلزنی به تیم ملی ایران آنگونه خوشحالی کرد؛ خوشحالی که قطعا توهین‌آمیز بود؛ اما بازیکنان ایران هیچ واکنشی به این خوشحالی کلینزمن نداشتند. ستاره سال‌های دور فوتبال آلمان که به شدت از پیروزی ایران ناراحت بود برای شکست ولز از کلمه «متاسفانه» استفاده کرد تا مشخص شود تا چه اندازه این نتیجه برایش ناخوشایند بوده است.

در مراسم آغازین همان بازی احمدرضا عابدزاده که کاپیتان ایران بود به خاطر اینکه کلینزمن پس از زلزله رودبار با مردم ایران ابراز همدردی کرده بود با اهدای هدایایی از او قدردانی کرد. جالب اینکه از زمان وقوع زلزله رودبار تا جام جهانی فرانسه ۸ سال گذشته بود؛ اما قدردانی از کلینزمن نشان داد که در فرهنگ غنی ایران قدردانی از اقدامات پسندیده جایگاه پررنگ و ویژه‌ای دارد.

شرم فوتبال جهان از اظهارات نژادپرستانه کلینزمن؛ حیف از آن قدردانی

هر چند کلینزمن در همان بازی ثابت کرد که شایستگی این قدردانی را نداشته است. او که در آمریکا زندگی می‌کند نگران بازی سه‌شنبه یانکی‌ها با ایران است و شاید صحبت‌های توهین‌آمیزش هم به همین خاطر باشد تا بتواند تمرکز کی‌روش و شاگردانش را به هم بریزد؛ اما قطعا همین موضوع می‌تواند انگیزه یوزها را برای پیروزی مقابل آمریکا و صعود به یک هشتم نهایی بیشتر کند.

کلینزمن متولد کشوری است که سال‌ها زیر تازیانه نژادپرستی و نازیسم کمر خم کرده بود و این معضلات همچنان در فرهنگ این کشور دیده می‌شود. بهتر بود او به عنوان یکی از چهره‌های مطرح فوتبال آلمان به وضعیت بغرنج نژادپرستی در کشورش می‌پرداخت تا اینکه در خصوص فرهنگ غنی ایران به اظهارنظر بپردازد.

شرم فوتبال جهان از اظهارات نژادپرستانه کلینزمن؛ حیف از آن قدردانی

حالا فوتبال جهان شاهد یکی از اتفاقات تلخی است که توسط یکی از چهره‌های مطرحش رقم خورده است. اظهارات کلینزمن به قدری توهین آمیز و نژادپرستانه بود که انتظار می‌رود بسیاری از چهره‌های مطرح فوتبال جهان به این موضوع واکنش نشان دهند. ضمن اینکه چنین انتظاری از فیفا می‌رود. به خصوص اینکه او عضو گروه مطالعات فنی فیفا است و اخراج سرمربی سابق آمریکا از فیفا می‌تواند کمترین انتظار از این نهاد بین‌المللی باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha