۶ آذر ۱۴۰۱، ۱۰:۲۶
کد خبرنگار: 943
کد خبر: 84954400
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

واکنش آمریکا به گفت‌وگوهای دولت ونزوئلا و مخالفان

تهران – ایرنا - وزیر خارجه آمریکا بدون اشاره به اینکه واشنگتن خود عامل بروز چالش های سیاسی و اقتصادی در ونزوئلا طی سالهای گذشته بوده، از ازسرگیری گفت‌وگوهای دولت ونزوئلا و مخالفان آن در مکزیک استقبال کرد و گفت، این مذاکرات را گامی مهم در جهت برقراری دموکراسی در این کشور آمریکای جنوبی دانست.

به گزارش ایرنا، آنتونی بلینکن در توییتی ابراز امیدواری کرد که طرفین به توافق های ماندگاری دست یابند که مسیر انتخابات ریاست جمهوری آزاد و عادلانه در سال ۲۰۲۴ را مشخص سازد.

مکزیک در دو روز گذشته (۴ و ۵ آذر) میزبان چهارمین دور گفت و گوهای کاراکاس و مخالفان بود.

اولین دور گفت‌وگوهای دولت «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهوری ونزوئلا و مخالفان در سال ۲۰۱۷ در جمهوری دومینیکن و پس از آن در سال ۲۰۱۹ در باربادوس انجام شد. پس از شکست این دو دور، سومین تلاش دو طرف برای مذاکره و دستیابی به توافق، در اوت ۲۰۲۱ در مکزیک صورت گرفت. مذاکرات و امضای یادداشت تفاهم در مکزیک ادامه یافت تا اینکه سه ماه بعد، استرداد «الکس صعب» تاجر کلمبیایی و از نزدیکان دولت نیکلاس مادورو به آمریکا، نه تنها روابط واشنگتن- کاراکاس را پیچیده کرد بلکه دولت ونزوئلا از توقف مذاکرات با مخالفان به نشانه اعتراض به این اقدام خبر داد.

همزمان با گفت و گوهای مکزیک، آمریکا دیشب به غول نفتی شورون اجازه داد از ونزوئلا نفت و فرآورده‌های نفتی وارد کند.

در بیانیه وزارت خزانه داری آمده است: این اقدام منعکس کننده سیاست دیرینه آمریکا برای کاهش هدفمند تحریم‌ها بر اساس گام‌های مشخصی است که درد و رنج مردم ونزوئلا را کاهش می‌دهد و از احیای دموکراسی حمایت می‌کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha