زعفرانکاران خراسان رضوی ۱۹ تن محصول خود را تحویل دولت دادند

مشهد- ایرنا- مدیرسازمان تعاون روستایی خراسان رضوی گفت: درقالب اجرای طرح خرید حمایتی زعفران ، زعفرانکاران این استان تا کنون ۱۹ تن محصول خود را تحویل دولت دادند.

آرش آوان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در قالب این طرح که از هفتم آبان ماه امسال آغاز شده و تا اوایل بهمن ادامه دارد تاکنون این میزان زعفران تحویل شده که نشان از اعتماد کشاورزان دارد.

وی با اشاره به پروسه زمان‌بر آزمایش و اعتبارسنجی محصول تحویلی و سپس تعیین نوع آن برای ارزش‌گذاری و خرید نهایی ادامه داد: تا کنون حدود چهار تن از کل محصول تحویلی تعیین رده و قیمت‌ شده‌ است.

مدیرسازمان تعاون روستایی خراسان رضوی گفت: خرید حمایتی زعفران توسط دولت در قالب پنج نوع محصول در ۱۱ مرکز انجام می‌شود و بر اساس دستورالعمل اعلامی، نگین زعفران به ازای هر کیلوگرم ۴۱ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، شبه نگین ۳۳ میلیون تومان، پوشال مرغوب ۳۲ میلیون تومان، پوشال معمولی ۳۱ میلیون تومان و زعفران دسته‌ای یا "دسته پیچ" ۲۵ میلیون تومان خریداری می‌شود.

آوان افزود: پس از آن که نوع زعفران را آزمایشگاه تعیین کرد ۳۰ درصد بهای محصول به کشاورز پرداخت و ۷۰ درصد دیگر هم در بازه زمانی سه ماهه انجام می‌شود.

به گزارش ایرنا، خراسان رضوی با داشتن ۳۳ شهرستان هم اکنون بیش از ۶.۵ میلیون نفر جمعیت دارد که در ۱۱ شهرستان آن زعفران کشت می شود.

هر هکتار کشت و برداشت زعفران به طور میانگین به ۲۱۰ نفر - روز نیروی کار نیاز دارد و بر این اساس هر هکتار کشت زعفران حدود یک نفر اشتغال دائم در حوزه تولید این محصول راهبردی ایجاد می‌کند.

امسال ۹۲ هزار هکتار اراضی خراسان رضوی زیر کشت محصول زعفران است و پیش بینی برداشت ۱۵۰ تن محصول با ۵۰ درصد کاهش نسبت به شرایط عادی پیش بینی شده است.

امسال خرید حمایتی طلای سرخ در شهرستان‌های تایباد، تربت جام، تربت حیدریه، رشتخوار، خواف، زاوه، سبزوار، گناباد، کاشمر، مشهد و نیشابور انجام می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha