۶ آذر ۱۴۰۱، ۸:۲۲
کد خبرنگار: 3049
کد خبر: 84954189
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

  جشنواره تئاتر اصفهان با مشکلات مالی روبروست

اصفهان - ایرنا - رییس هیات موسس انجمن هنرهای نمایشی اصفهان ،مشکل جشنواره تئاتر این خطه را نداشتن بودجه مشخص دانست و گفت : مشکلات مالی سبب شده تا این رویداد فرهنگی در جایگاه واقعی خود قرار نگیرد.

به گزارش ایرنا، احسان جانمی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: جشنواره تئاتر استان اصفهان باید با بضاعت کم برگزار شود در حالی که تئاتر این منطقه قدرتمند و پویاست و هنرمندان قابل قبول دارد.

وی با اشاره به اینکه جشنوار تئاتر استانی رویدادی است که مرکز هنرهای نمایشی به ادارات کل ارشاد استان‌ها می سپارد تا آن را برگزار کنند، افزود: ادارات کل ارشاد استان‌ها یا می گویند بودجه نداریم یا اگر بودجه هم دارند به تئاتر، مظلوم‌ترین هنر، اختصاص نمی‌دهند.

به گفته رییس هیات موسس انجمن هنرهای نمایشی اصفهان، مشکل اصلی این است که وقتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا مرکز هنرهای نمایشی جشنواره ای را تکلیف می‌کنند، باید برای آن بودجه مشخص کنند ولی به طور معمول این اتفاق نمی‌افتد.

جانمی افزود: وقتی به وزارتخانه می گوییم چه بودجه ای برای جشنواره تئاتر اختصاص داده شده است، می گویند پول در اختیار ادارات کل است و آنها باید تخصیص بدهند؛ اما وقتی به ادارات کل می‌گوییم، پاسخی که می‌شنویم این است که پولی ندارند؛ وقتی هم امکانات مالی یک جشنواره فراهم نباشد، معلوم است که چه اتفاقی برایش می افتد.

رییس هیات موسس انجمن هنرهای نمایشی اصفهان مسائل فنی جشنواره به لحاظ سطح کیفی آثار را تحت شعاع مسائل مالی آن دانست و گفت: سال گذشته، نهادهای دیگر هم همکاری کردند و جشنواره بودجه مشخص داشت، اتفاقی که باعث شد این رویداد هنری آبرومندانه برگزار شود ولی امسال وقتی در جشنواره تئاتر استان همه چیز تحت شعاع این جریان قرار می گیرد، مسائل فنی را هم پوشش می دهد.

وی با اشاره به اینکه اصفهان پر از هنرمندان درجه یک و طراز اول تئاتر به لحاظ نبوغ ، فن و تخصص است، گفت: این شهر هنرمندان خوب و قابلی دارد و از بقیه هنرها هم جلوتر و در سطح ملی، صاحب اسم و عنوان است.

جانمی افزود: اما این جریان را در سینما نمی بینیم، اصفهان هنر سینما ندارد. سینماگرهای اصفهانی یا در تلویزیون کار می‌کنند یا فیلم کوتاه می‌سازند؛ اما متاسفانه بهایی که به هنرمندان سینما داده می شود به هنرمندان تئاتر داده نمی شود .

به گفته وی در حالی که هنرمندان تئاتر اصفهان در حد ملی و حتی در بعضی مواقع در حد بین المللی هستند اما اغلب دچار تبعیض می‌شوند و این تبعیض هم به وضوح دیده می شود.

این فعال عرصه تئاتر یادآور شد: سینماگر اصفهانی داریم ولی در این شهر زندگی نمی‌کند و کسانی هم که در سینما، در اصفهان فعالیت می کنند در حد تئاتری های این شهر نیستند.

وی افزود: تئاتر اصفهان، از طرفی تماشاچی و در وضعیت عادی تماشاگران خیلی خوبی دارد که موجب می‌شود به صورت روتین یک جدول برنامه داشته باشد و از طرف دیگر هم هنرمندان زیادی را تحت پوشش قرار می دهد.

جانمی با اشاره به بیش از هزار هنرمند ثبت شده عرصه تئاتر و حدود ۴۰ گروه نمایشی در استان اصفهان ، گفت: با احتساب تئاتری‌های نیمه حرفه ای و غیرحرفه ای، در زمان حاضر چندین هزار نفر مشغول کار تئاتر هستند اما این وضعیت را در عرصه سینما نمی توانید در سطح استان اصفهان ببینید؛ با این اوصاف چرا باید جشنواره تئاتری‌های استان اصفهان تا این اندازه با بضاعت کم برگزار شود.

سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان اصفهان ششم تا دهم آذر ادامه خواهد داشت و ۸ اثر برگزیده شده در این رویداد فرهنگی داوری خواهند شد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha