وزیر آموزش و پرورش: ۵۰ درصد معلمان و بیش از یک سوم دانش‌آموزان عضو بسیج هستند

تهران-ایرنا- وزیر آموزش و پرورش گفت: در نظام آموزش و پرورش حدود ۵۰ درصد معلمان و بیش از یک سوم دانش‌آموزان عضو بسیج هستند.

به گزارش ایرنا از آموزش‌وپرورش، یوسف نوری روز شنبه در آیین افتتاح هشتمین اجلاس مجمع عالی بسیج دانش‌آموزی اظهار کرد:بسیج از نظر لغوی از عنصر اراده، آگاهی و سامان‌بخشی تشکیل شده است و از نظر مفهمومی روندی اندیشه‌ای، منطقی، آزادانه و آگاهانه مبتنی بر فطرت انسانی است که حاصل عقل و تدبر محسوب می‌شود و از بُعد نهادی نیز تحت زعامت امامین انقلاب قرار دارد.

وی افزود: بستر و بن‌مایه این نهاد قطعا اندیشه، تفکر و فرهنگ ناب بسیج است و اگر می‌خواهیم ویژگی‌های این تفکر ناب را بگوییم، عقلانی و دینی بودن، انسانی و فکری بودن و مردمی و عمومی بودن آن است که هرکدام گزاره‌هایی هستند که باید به آن‌ها پرداخت.

وی با بیان اینکه اگر واقعیت‌نگری و آرمان‌گرایی در کنار یکدیگر نباشند انسان دچار یاس و ناامیدی می‌شود، گفت: اگر علم را باور کردیم باید ایمان را با آن عجین کنیم. بنابر فرمایشات رهبر انقلاب، نتیجه علم باید اسکتبارستیزی باشد و انتظاری که از معلمان بسیجی وجود دارد، این است که نقشی که به عنوان عضو پذیرفته‌اند را ایفا کنند.

وی ادامه داد: اگر در جنگ، رزمنده‌ای مسئولیت خود را به خوبی انجام دهد، مطمئن باشید عملیات با موفقیت محقق می‌شود و ثمره خوبی دارد.

جذب ۱۳۰۰ استاد برای دانشگاه فرهنگیان

نوری افزود: در آموزش و پرورش کارهایی شروع شده است و هرچند نقص‌هایی داریم اما باید به نتیجه برسد.

وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: نقص در تربیت معلم، اولین ضعف ما است؛ بنابراین رفع این نقایص در دانشگاه فرهنگیان شروع شده و از این به بعد بررسی صلاحیت معلمان فقط در چند روز اتفاق نخواهد افتاد و فرایندی کامل خواهد داشت، همچنین کمبود استاد دانشگاه فرهنگیان با جذب یک هزار و ۳۰۰ نفر هیات علمی جبران خواهد شد.

وی تاکید کرد: برنامه درسی تربیت معلم تغییر می‌کند و هر دانشجومعلم باید پس از فراغت از تحصیل در ۶ ساحت تربیتی دارای ۱۲ مهارت باشد و در نهایت آزمون خواهد داد تا صلاحیت او احراز شود.

به گفته او، کتب درسی، دانش‌آموزان را فقط با سواد اسمی آشنا می‌کند اما طرحواره‌ای ارائه شده است که به برنامه درسی مدرسه‌ای متناسب، سواد مفهومی، عملکردی و چندجانبه منتج می‌شود.

نوری با تاکید بر اینکه سابقه دانش‌آموزان فقط تحصیلی نیست، اظهار داشت: در بُعد اخلاقی و اعتقادی، هنری و زیباشناختی و سیاسی و اقتصادی نیز دانش‌آموز دارای سابقه است. باید مسائل و مشکلاتی که وجود دارد را استخراج کنیم؛ و در مورد آن‌ها اولویت‌بندی انجام دهیم. در وزارت آموزش و پرورش آنچه که مطالبه رهبری عزیز و جامعه است در ۲ مقوله قرار می‌گیرد؛ مقوله اول جذب نیروی انسانی و توانمندی نیروی موجود است که در حال انجام است و مقوله دوم یک اولویت راهبردی با محوریت کل برنامه درسی است. در برنامه درسی طرحواره‌ای وجود دارد که در حال اجرا است و گزارش آن به طور مستمر به دفتر رهبر معظم انقلاب ارسال می‌شود که اگر به سرانجام برسد، چالش و خلاهای موجود رفع خواهد شد.

نوری ادامه داد: از ابتدا مشکلات وجود داشته اما باید بنشینیم و تک به تک آن‌ها را به کمک یکدیگر حل کنیم. البته نباید مشکلات راهبردی را فراموش کنیم، تغییر ساختارها مبتنی بر زیست‌بوم جدید باید انجام شود. مشکلات فراوان دیگری وجود دارد که باید از بسیج به عنوان اصیل‌ترین تشکیلات دانش‌آموزی به خوبی بهره ببریم. باید کاری کنیم که بنای ماندگاری به جا ماند و اگر این کار را انجام ندهیم به جایی نخواهیم رسید.

حضوری شدن مدارس باعث دیده شدن مشکلات برجامانده از دوران آموزش مجازی شد

وی اضافه کرد: ۲ ماه است که مدارس باز شده و دشمن به دنبال این است که نگذارد مدارس کشور فعال بماند. سه سال مدرسه‌ها در ایران بسته بود اما در جهان، آموزش حضوری استمرار داشت. متاسفانه دوستان ما در گذشته مدارس را بسته نگه‌ داشتند، حال که گفتیم مدرسه‌ها را باز کنید هجمه‌ها به سوی آموزش و پرورش روانه شد.

وی ادامه داد: در زمانی که آموزش غیرحضوری بود به این دلیل که محدودیتی نداشتیم، دانش‌آموزان در زیست بوم دیگری زندگی می‌کردند و بعد از حضوری شدن مدارس تازه متوجه شدیم چه اتفاقی افتاده است اما باز بودن مدارس باعث دیده شدن مشکلات و حل شدن آن‌ها می‌شود.

در ابتدای این مراسم دانش‌آموزان بسیجی و روسای سابق مجمع عالی خواهران و برادران بسیج دانش‌آموزی به بیان نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود پرداختند و گزارشی از فعالیت‌های مجمع دور گذشته را به حاضران در این اجلاسیه ارائه کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha