ترافیک شهری گنبدکاووس؛ گره‌ای که با طرح‌های نیمه‌کاره کور می‌شود
نمایی از ترافیک شهر گنبدکاووس

گنبدکاووس - ایرنا - ترافیک شهری معضل چندین ساله شهر ۱۷۰ هزار نفری گنبدکاووس است که با وجود ارائه طرح‌هایی برای رفع آن و بهبود عبور و مرور وسائل نقلیه، کم‌توجهی یا اجرانشدن طرح‌های پیشنهادی، سبب شده تا گره این معضل در دومین شهر بزرگ استان گلستان کورتر شود.

گنبدکاووس علاوه بر جمعیت ثابت ۱۷۰ هزار نفره، روزانه میزبان حداقل ۲ تا سه برابر جمعیت خود است که از مناطق روستایی این شهرستان مرزی و اهالی شهرها و روستاهای ۶ شهرستان دیگر این خطه برای گشت و گذار، خرید و یا درمان به این شهر سفر می‌کنند.

شرق گلستان هفت شهرستان شامل "گنبدکاووس، رامیان، آزادشهر، مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه" دارد که نیمی از جمعیت ۲ میلیون نفری این استان را تشکیل می‌دهند و به گفته رییس پلیس راهنمایی و رانندگی گنبدکاووس، روزانه تا ۵۰۰ هزار نفر از آنها در قالب سفرهای چند ساعته یا یک روزه و بیشتر هم با خودروهای تک سرنشین به این شهر می‌آیند.

سرهنگ مسعود بارانی افزود: شطرنجی بودن معابر شهری، تعدد چهارراه‌ها و فاصله کم بین آنها، معابر کم عرض و حادثه خیز، کمبود فضا برای پارک خودروها، فعال نبودن دوربین‌های کنترل ترافیک و نداشتن جاده کنارگذر از جمله مشکلات ترافیکی گنبدکاووس است که عاملی برای ایجاد گره‌های ترافیکی و وقوع برخی تصادفات رانندگی به شمار می‌روند.

وی بابیان اینکه روزانه ۴۰ تا ۵۰ حادثه رانندگی جرحی و منجر به خسارت در گنبدکاووس رخ می‌دهد که در ۸۵ درصد آنها موتورسیکلت‌ها و عابرین پیاده دخیل هستند، اضافه کرد: تخلفات حادثه‌ساز این شهر طی هشت ماه گذشته ۱۲ درصد و کل تخلفات رانندگی هم هفت درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

ترافیک شهری گنبدکاووس؛ گره‌ای که با طرح‌های نیمه‌کاره کورتر می‌شود
سرهنگ مسعود بارانی رییس پلیس راهنمایی و رانندگی گنبدکاووس

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی گنبدکاووس با تاکید برضرورت انجام تمهدیدات لازم برای تسهیل و روان سازی ترافیک این شهر از سوی متولیان مدیریت شهری، بیان داشت: تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی و فرهنگ سازی برای استفاده بیشتر از آن، احداث توقفگاه‌های متعدد طبقاتی یا روباز و نصب تابلوهای هدایت مسیر، اصلاح هندسی برای نقاط پرترافیک با احداث زیرگذر، روگذر یا کنارگذر، استفاده از ابزارهای هوشمند کنترل ترافیک و فعال کردن دوربین‌های ترافیکی، فراهم کردن بسترهای لازم جهت ارائه خدمات عمومی در سایر شهرها و جلوگیری از تجمیع مراکز درمانی، تجاری و اداری در نقاط مرکزی شهر و ضرورت پراکنده کردن آنها در همه نقاط شهری از جمله راهکارهای کاهش گره‌های ترافیکی و روان سازی ترافیک این شهر است.

سرهنگ بارانی با بیان اینکه پلیس در کنار سایر دستگاه‌های متولی مدیریت شهری و حوزه ترافیک، برابر مقررات ضمن ارائه مشاوره به آنها، نسبت به اعمال قانون رانندگان متخلف اقدام می‌کند، افزود: پلیس راهنمایی و رانندگی گنبدکاووس طی هشت ماه گذشته افزون بر ۸۸ هزار فقره اعمال قانون کرده است.

وی اضافه کرد: روند وقوع حوادث رانندگی در گنبدکاووس افزایشی است که باید با انجام فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی و ایجاد زیرساخت‌های مناسب از سوی رسانه‌ها و دستگاه‌های متولی مدیریت شهری این روند را کنترل و کاهشی کرد.

طرح‌های پیشنهادی ترافیکی اجرا نمی‌شود

برای رفع معضل ترافیک و گره‌های آن در دومین شهر بزرگ گلستان از سال‌های قبل برخی طرح‌های و پیشنهادها توسط کارشناسان و متولیان مدیریت شهری مطرح شد و با وجود تصویب در شوراهای ترافیک شهرستان و استان و تاکید مقامات ارشد شهرستان و استان و حتی برگزاری آغاز عملیات اجرایی این طرح‌ها همچنان خبری از اجرا، تکمیل و بهره‌برداری از آنها نیست.

کم توجهی یا غفلت از اجرای طرح‌های ترافیکی در گنبدکاووس از گذشته تاکنون توسط متولیان مدیریت شهری سبب شده تا با رشد روز افزون جمعیت و تعداد خودروها، هر روز گره‌های ترافیکی دومین شهر بزرگ گلستان کورتر و معضلات و پیامدهای آن از جمله "ماندن در ترافیک، افزایش مصرف سوخت و آلودگی‌های صوتی و محیط زیستی" برای شهروندان بیشتر شود.

تکمیل کنارگذر ضلع شرقی، احداث تقاطع‌های غیر همسطح و اصلاح هندسی برخی نقاط حادثه خیز، احداث پارکینگ‌های طبقاتی یا روباز، ضرورت تدوین طرح جامع ترافیکی و نصب دوربین‌های کنترل ترافیک از جمله طرح‌های پیشنهادی کارشناسان حوزه ترافیک، متولیان مدیریت شهری و مسوولان گنبدی و گلستانی بوده که از سال‌ها قبل مطرح شدند و با اینکه تمامی آنها در شورای ترافیک شهرستان و استان تصویب شدند اما همچنان یا در مرحله اجرا و تکمیل و یا در همان مرحله شروع عملیات اجرایی باقی ماندند.

کنارگذر ضلع شرقی گنبدکاووس

احداث جاده کنارگذر ضلع شرقی گنبدکاووس به طول تقریبی ۱۵ کیلومتر که از ۲ دهه پیش در قالب سه مرحله آغاز شد پس از ساخت ۹ کیلومتر در سال ۹۰ به حال خود رها شده و ۶ کیلومتر باقی مانده آن بر دو راهی تکمیل یا بلاتکلیفی قرار گرفته است.

در این طرح قرار بود جاده کنارگذر قسمت شرقی گنبدکاووس که از میدان امام علی(ع) شروع شده و با گذر از بلوار شهید صیاد شیرازی به میدان بسیج و در ادامه با گذر از بلوار شهید قاسم سلیمانی به جاده اسبدوانی ختم شده و در نهایت با عبور از روستای حاجیلرقلعه و دهستان آق آباد به جاده بین المللی گنبدکاووس - مرز اینچه برون متصل شود.

با وجود تکمیل ۲ فاز اول و دوم، عملیات اجرایی مرحله سوم و تکمیلی این جاده کنارگذر با گذشت ۱۱ سال از انجام دو مرحله قبلی و با وجود وعده مسوولان همچنان در بلاتکلیفی بسر می‌برد، پروژه‌ای که به اعتقاد کارشناسان به بهبود و روان‌سازی ترافیک شهری، کاهش حوادث رانندگی و جلوگیری از تخریب آسفالت و تاسیسات شهری بویژه عبور همیشگی کامیون‌ها و تریلی‌های ترانزیت کمک زیادی می‌کند.

با این حال به گفته "سیدعلی اصغر موسوی" شهردار گنبدکاووس، تکمیل مرحله سوم این کنارگذر به سبب برخورد بخشی از مسیر با تعدادی تپه‌ باستانی و دیوار دفاعی سکندر (گرگان) و مخالفت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اجرا طرح، فعلا متوقف شده است.

وی افزود: برای احداث کنارگذر که از نیازهای شهر گنبدکاووس است، پیشنهاد احداث کنارگذر استاندارد در ضلع غربی این شهر به اداره کل راه و شهرسازی گلستان داده شده است.

احداث تقاطع‌های غیر همسطح و اصلاح هندسی

احداث تقاطع‌های غیرهمسطح و اصلاح هندسی برخی نقاط حادثه خیز از دیگر طرح‌های پیشنهادی کارشناسان و متولیان مدیریت شهری گنبدکاووس است که در این حوزه نیز به جز اصلاح چند نقطه حادثه خیز شهری خبری از احداث تقاطع‌های غیرهمسطح در این شهر نیست.

"منصور طعنه گنبدی" شهردار پیشین گنبدکاووس مرداد ۱۳۹۵ در نشست خبری گفته بود: این شهر به عنوان دومین شهر بزرگ استان گلستان نیاز به اجرای طرح‌های زیرساختی برای توسعه شهری از جمله درحوزه ترافیک دارد.

وی اظهارداشته بود که احداث یک روگذر یا زیرگذر در ورودی شهر از سمت آزادشهر، تکمیل محور کنارگذر شرقی و احداث چندین پارکینگ طبقاتی خودرو از زیرساخت‌های ضروری برای این شهر است که باید ساخته شود که کار مطالعات اولیه احداث زیرگذر یا روگذر در ورودی شهر گنبدکاووس توسط مشاور درحال انجام است.

ترافیک شهری گنبدکاووس؛ گره‌ای که با طرح‌های نیمه‌کاره کورتر می‌شود
کلنگ زنی ساخت تقاطع غیرهمسطح در گنبدکاووس ۱۹ بهمن ۱۳۹۹

شهردار قبلی گنبدکاووس در ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفته بود که این شهر برای بهبود و روان سازی ترافیکی به حداقل چهار تقاطع غیر همسطح (روگذر) نیاز دارد که عملیات اجرایی یکی از این تقاطع‌ها بزودی آغاز می‌شود.

طعنه گنبدی اظهارداشت که هم اکنون مرحله نخست مطالعات اجرای این طرح در ۲ میدان ورودی شهر از سمت آزادشهر یعنی میدان امام حسین(ع) و میدان امام علی(ع) توسط مشاور درحال انجام است.

طعنه گنبدی، میدان بسیج و انتهای مسیر کمربندی این شهر ( روی جاده اسبدوانی) را ۲ مکان دیگر احداث تقاطع غیر همسطح در گنبدکاووس اعلام کرد و افزود: شهرداری برای ساخت این چهار تقاطع نیاز به اعتبارات استانی و ملی دارد زیرا با توجه به محدود بودن بودجه و منابع مالی شهرداری و نیز بالا بودن هزینه احداث هر تقاطع غیر همسطح که بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد ریال است، پیگیری برای تامین اعتبار مورد نیاز این طرح ها از دیگر منابع استانی و ملی در دستور کار قرار دارد.

با همه این وعده و وعیدهای مدیران شهری گنبدکاووس برای ساخت تقاطع غیرهمسطح شهردار قبلی این شهر در ۳۰ دی ۱۳۹۹ خبر از آغاز عملیات اجرایی نخستین تقاطع غیرهم سطح (روگذر) در میدان بسیج گنبدکاووس همزمان با دهه مبارک فجر داد و گفت: احداث این پروژه مصوبه اعضای شورای شهر و شورای ترافیک شهرستان و نیز کمیسیون ماده پنج استان گلستان را دارد.

با اینکه عملیات اجرایی ساخت تقاطع غیرهمسطح در میدان بسیج گنبدکاووس ۲۰ بهمن ماه ۱۳۹۹ با مشخصات فنی به طول ۶۲۹ متر و عرض ۱۸ متر و ۶۰ سانتی‌متر با هزینه پیش بینی شده ۵۰۰ میلیارد ریال و با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان، فرماندار و مسوولان این شهرستان آغاز شده بود، با تغییر شهردار و روی کار آمدن اعضای جدید در شورای این شهر، عملیات اجرایی این پروژه که البته هیچ اقدامی بجز خوردن کلنگ به زمین، انجام نشده بود، به طور کامل متوقف گردید.

ترافیک شهری گنبدکاووس؛ گره‌ای که با طرح‌های نیمه‌کاره کورتر می‌شود
سیدعلی اصغر موسوی شهردار گنبدکاووس

سیدعلی اصغر موسوی شهردار فعلی گنبدکاووس دربیان چرایی اجرایی نشدن تقاطع غیرهمسطح میدان بسیج گفت: اجرای این طرح نیاز به مطالعات بیشتر دارد با این حال اگرچه چند اصلاح هندسی سه بلوار (امام رضا(ع) یا طالقانی شرقی، شهید صیاد شیرازی و شهید سردار سلیمانی) قبل از ورود به میدان بسیج در دوره شهرداری جدید انجام شد و تا حدودی ترافیک ورودی به این میدان را کاهش داد اما همچنان این نقطه از شهر از پرترافیک‌ترین نقاط گنبد است.

وی افزود: طرح مطالعات احداث ۲ تقاطع غیرهمسطح در میدان امام علی (ع) و میدان بسیج و نیز احداث ۲ دوربرگردان یوترن فرم در بلوار شهید صیاد شیرازی با هزینه ۱۵ میلیارد ریال توسط مشاور درحال انجام است.

همچنین در بحث اصلاح هندسی نقاط حادثه خیز گنبدکاووس که به گفته شهردار طی ۲ سال اخیر ۱۲ نقطه از سوی وزارت کشور اعلام شده بود، تاکنون ۹ نقطه آن با نصب تابلو علائم راهنمایی و رانندگی، سرعت‌کاه و اصلاح هندسی معابر رفع شده و اکنون سه نقطه شامل "خیابان طالقانی تقاطع شکوفه، دوربرگردان‌های یوترن فرم در بولوار شهید صیاد شیرازی و روبروی اداره غله" باقی مانده است.

به گفته موسوی، برای این سه نقطه حادثه خیز، قرارداد مطالعات منعقد و طرح اجرایی آن تهیه شده که پس از تایید در شورای ترافیک این شهرستان، عملیات اجرایی آنها آغاز خواهد شد.

وی اضافه کرد: شهرداری گنبدکاووس برحسب نیاز و اعلام کارشناسان حوزه ترافیک شهری، تعداد قابل توجهی از نقاط حادثه خیز این شهر را با نصب علائم راهنمایی و رانندگی، سرعت کاه و اصلاح معابر ایمن سازی کرده یا در دست اقدام دارد.

احداث پارکینگ طبقاتی یا روباز

احداث چندین پارکینگ‌ طبقاتی در گنبدکاووس هم از جمله شعارها و وعده‌هایی حداقل یک دهه‌ای متولیان مدیریت شهری است که تاکنون به جز یک مورد آن‌هم در بخشی از ایستگاه آتش نشانی شماره یک این شهر واقع در خیابان خیام جنوبی، خبری از آنها نیست.

بررسی تاریخچه تلاش‌ها برای احداث پارکینگ طبقاتی در گنبدکاووس نشان می‌دهد که در ۱۷ شهریور سال ۱۳۹۳ شهردار وقت این شهر در گفت و گو با ایرنا از احداث ۶ باب پارکینگ طبقاتی با مجموع ظرفیت دو هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو در معابر اصلی و پر ترافیک شهری با مشارکت بخش خصوصی خبر داده بود.

"عبدالمجید قزلجه" گفته بود که ۶ قطعه زمین مورد نیاز برای احداث این پارکینگ‌ها در خیابان‌های "دانش جنوبی ۲ قطعه، خیام جنوبی ۲ قطعه و "حافظ شمالی و مختوم" هر کدام یک قطعه" تملک شده که در چند ماه آینده و پس از تکمیل کار طراحی و نقشه کشی، در یک برنامه زمان‌بندی شده دو ساله به بهره‌برداری خواهند رسید.

ترافیک شهری گنبدکاووس؛ گره‌ای که با طرح‌های نیمه‌کاره کورتر می‌شود
تنها پارکنیگ طبقاتی گنبدکاووس که فعلا بدون استفاده است

با این حال نخستین پارکینگ طبقاتی گنبدکاووس با ظرفیت ۲۱۸ خودرو در پنج طبقه با هزینه ۵۰ میلیارد ریال در ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ با حضور فرماندار و مدیران این شهرستان افتتاح شد اما به دلایلی از جمله جانمایی نامناسب و دوربودن از مرکز شهر، نداشتن تابلوهای هدایت مسیر و وجود یک پارکینگ روباز در فاصله ۲۰۰ متری، مورد استقبال شهروندان قرار نگرفت.

در مراسم افتتاح این پروژه، منصور طعنه گنبدی، شهردار وقت گنبدکاووس گفته بود که ساخت یک پارکینگ طبقاتی دیگر در خیابان دانش با پیشرفت ۶۰ درصدی در حال انجام است که هنوز خبری از افتتاح آن نیست و بعدها مشخص شد که این پروژه به سبب اشکال محاسباتی و ضعف در نظارت‌ها، مشکل سازه‌ای دارد و به گفته موسوی شهردار فعلی، هم اکنون پرونده حقوقی آن در محاکم قضایی در جریان است.

وی بابیان اینکه به تازگی یک سرمایه‌گذار برای احداث پارکینک طبقاتی در خیابان حافظ اعلام آمادگی کرده است، افزود: درحال حاضر در ۱۶ نقطه شهر گنبدکاووس پارکینک روباز توسط اشخاص حقیقی با ظرفیت تقریبی هزار دستگاه خودرو فعال است که کافی نیست.

تدوین طرح جامع ترافیکی

تدوین طرح جامع ترافیکی که در نگاه کارشناسان حوزه ترافیک و مدیریت شهری از مهمترین و زیربنایی ترین نیازهای یک شهر و توسعه آن است، یکی دیگر از راهکارها برای رفع مشکلات ترافیکی گنبدکاووس بود که ایده آن هم قدمتی یک دهه‌ای و شاید هم بیشتر در بین متولیان مدیریت شهری دارد.

متولیان مدیریت شهری در از ادوار گذشته تاکنون هر کدام به فراخور نیاز خبر از تدوین و در دست مطالعه بودن طرح جامع ترافیکی گنبدکاووس می دادند اما در عمل خبری از تدوین این طرح زیربنایی نبوده و نیست.

به عنوان مثال و در موارد اخیر سخنان متولیان مدیریت شهری گنبدکاووس، ۱۹ دی ۱۳۹۸ فرماندار ویژه این شهرستان در جلسه شورای ترافیک گفته بود که این شهر برای رفع گره‌ها و معضل ترافیک شهری نیاز به طرح جامع ترافیکی دارد که شهرداری باید باجذب یک کارشناس و مشاوره مجرب در حوزه ترافیک نسبت به تهیه آن اقدام نماید.

عبدالقدیر کریمی افزود: طرح جامع ترافیکی شهر گنبدکاووس از مطالبات جدی شهروندان است که باید به صورت میدانی و کاربردی تهیه و متناسب با گره‌های ترافیکی، اولویت بندی و اجرایی شود.

به گفته وی، رفع مشکلات ترافیکی بایستی از اولویت‌های مدیریت شهری باشد و در این خصوص از نظرات فنی و کارشناسانه راهنمایی و رانندگی استفاده شود.

همچنین رییس شورای اسلامی شهر گنبدکاووس در ۶ آذر ۱۴۰۰ هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، از درحال تدوین بودن طرح جامع ترافیک این شهر خبر داده و گفته بود که این طرح با هدف کنترل و مدیریت تردد در خیابان‌ها و معابر اصلی و فرعی گنبدکاووس با همکاری متخصصان دانشگاهی در حال تهیه و تدوین است.

پرویز ناصری افزوده بود که اولویت‌های تاثیرگذار در بحث ترافیک شهری از جمله ساماندهی و لزوم افزایش تعداد توقفگاه‌ها، یک طرفه شدن خیابان‌ها، تعریض و اصلاح معابر و احداث رفیوژ (جدا کننده) در خیابان‌های پرترافیک در این طرح لحاظ خواهد شد.

وی همچنین وجود توقفگاه را در کاهش بار ترافیکی معابر شهری موثر دانسته و گفته بود: فرهنگ استفاده از توقفگاه عمومی آن گونه که باید در گنبدکاووس نهادینه نشده و خیلی از مردم حاضر نیستند وسیله نقلیه خود را در جایی مطمئن در این مکان بدون استرس پارک کرده و بعد مسافت کوتاهی را برای انجام اموری اداری و یا حضور در مراکز خرید پیاده‌روی کنند و اصرار بر توقف خودرو در مقابل و یا روبروی مقصد مورد نظر دارند.

در همین پیوند شهردار گنبدکاووس در ۱۹ دی ۱۴۰۰ و در جلسه شورای ترافیک از درحال اجرا بودن مطالعات چهار طرح ترافیکی در این شهر با هدف بهبود و روان سازی ترافیک شهری و افزایش ایمنی معابر خبر داده و گفته بود که طرح مطالعات ۲ تقاطع غیر هم‌سطح در میدان‌های بسیج و امام علی (ع) و ۲ دور برگردان یوترن در بلوار شهید علی صیاد شیرازی (کمربندی) در مراحل نهایی قرار دارد و در جلسه آینده شوای ترافیک شهرستان جهت تصویب ارائه خواهد شد.

با گذشت حدود ۱۱ ماه از این گفته شهردار گنبدکاووس، وی چند روز پیش به خبرنگار ایرنا بیان داشت که فرایند مطالعات این طرح‌ها با هزینه ۱۵ میلیارد ریالی همچنان از سوی مشاور درحال انجام است.

نصب دوربین‌های کنترل ترافیک

موضوع نصب دوربین‌های کنترل ترافیک از دیگر راهکارهای پیشنهادی کارشناسان حوزه مسائل شهری و ترافیک به متولیان مدیریت شهری گنبدکاووس بود تا بلکه با نصب آن مانع از ایجاد گره‌های ترافیکی شده و با رانندگان و خودروهای متخلف نیز برخورد شود.

ترافیک شهری گنبدکاووس؛ گره‌ای که با طرح‌های نیمه‌کاره کورتر می‌شود
اتاق کنترل ترافیک در ستاد انتظامی گنبدکاووس

اهمیت نصب این دوربین‌ها ابتدا توسط فرماندار وقت گنبدکاووس و در جلسه شورای ترافیک این شهرستان در ۱۷ اسفند سال ۱۳۹۳ مطرح و برضرورت راه اندازی و نصب حداقل ۳۰ دوربین کنترل ترافیک در دومین شهر بزرگ گلستان تاکید شد.

محمد حمیدی با اشاره به حجم بالای ترافیک روزانه شهر گنبدکاووس، نصب این دوربین ها را ضروری دانسته و از شهرداری خواست تا از محل اعتبارات برگشت داده شده مربوط به جرایم راهنمایی و رانندگی برای خرید دوربین‌ها و همچنین راه اندازی سیستم کنترل مرکزی در شهرداری اقدام کند.

با این حال چند سال بعد شهرداری گنبدکاووس ابتدا اقدام به نصب ۱۶ دوربین کنترل ترافیک نمود که فرمانده انتظامی این شهرستان ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ در جلسه شورای ترافیک خبر از اعمال قانون توسط این دوربین‌ها از ۲۵ بهمن همان سال خبر داد.

سرهنگ محمود علی فر گفته بود که از این پس برگ و عکس جرایم رانندگی از جمله "پارک دوبل، دور زدن از روی خط ممتد، نبستن کمربند ایمنی، انحراف به چپ، سبقت غیرمجاز و صحبت کردن با گوشی تلفن همراه حین رانندگی" توسط پست، به آدرس منزل مالک خودرو ارسال می‌شود.

به گفته وی، براساس برنامه ریزی انجام شده توسط شهرداری گنبدکاووس و در آینده ای نزدیک، تعداد دوربین‌های ترافیکی از ۱۶ دستگاه فعلی به ۳۲ دستگاه افزایش می‌یابد.

با این حال به گفته موسوی شهردار گنبدکاووس هم اکنون ۴۲ دستگاه دوربین کنترل ترافیک (پلاک خوان) در این شهر نصب شده است.

باوجود راه‌اندازی و نصب ۴۲ دستگاه دوربین کنترل ترافیک در شهر گنبدکاووس، از این دوربین‌ها به سبب عدم عقد قرارداد شهرداری با اداره پست برای ارسال حضوری تخلفات رانندگان به درب منزل و نیز نبود سامانه الکترونیکی ارسال پیامک برای راننده متخلف استفاده نمی‌شود.

با اینکه موسوی شهردار گنبدکاووس در جلسه شورای ترافیک این شهرستان در تاریخ ۱۹ دی سال ۱۴۰۰ از درحال انجام بودن تشریفات قانونی انتخاب پیمانکار برای راه اندازی سامانه ارسال پیامک تخلف رانندگی برای مالکان خودرو خبر داده بود اما وی چند روز پیش به خبرنگار ایرنا گفت که مقدمات راه‌اندازی این سامانه در مرحله عقد قرارداد است.

نکته پایانی

با اینکه اجرای طرح‌های زیرساختی درحوزه مدیریت شهری بویژه ترافیک از نیازهای ضروری یک شهر به شمار می‌رود و باید توسط متولیان این حوزه با جدیت پیگیری و اجرا شود اما کُندی یا غفلت از اجرای طرح‌ها راهکارهای اشاره شده صرفا به ضرر شهروندان خواهد بود که علاوه بر صرف وقت و هزینه سوخت، باید مشکلات روحی و روانی ناشی از ماندن در ترافیک، آلودگی‌های صوتی و زیست محیطی و نیز خسارات حوادث احتمالی رانندگی را تحمل و پرداخت نمایند.

اینکه چرا در اجرای طرح‌های ترافیکی در گنبدکاووس کوتاهی یا غفلت می‌شود، باید متولیان امر پاسخ دهند اما فرماندار ویژه این شهرستان ۲۲ آبان امسال در جلسه شورای ترافیک تاکید کرد که در اجرای طرح‌های ترافیکی امنیت و حفظ جان و مال مردم اولویت اصلی است و نباید منافع عده‌ای، مانع اجرای طرح‌ها شود.

مهدی دهرویه تصریح کرد که امروز مسائل و مشکلات ترافیکی، شهروندان را آزار می‌دهد و رفع آن از مطالبات جدی اهالی این شهر است که باید با برنامه‌ریزی، راهکارهای دقیق و کارشناسی شده مبتنی بر قوانین، نسبت به برطرف کردن آن در قالب برنامه‌های کوتاه، میان‌مدت و بلندمدت و با همکاری و هم‌افزایی دستگاه‌های متولی حوزه مدیریت شهری اقدام شود.

وی افزود: بخشی از معضلات ترافیک گنبدکاووس باید با فعال شدن دوربین‌های ترافیکی در چند نقطه پُرترافیک و حادثه‌خیز و اعمال قانون خودروهای متخلف و برخی دیگر از نقاط هم با اقدامات آموزشی و ارتقای فرهنگ ترافیکی مردم و استفاده بیشتر از ناوگان حمل و نقل عمومی رفع شود.

دهرویه با تاکید بر ضرورت اجرای طرح‌های ترافیکی تصویب شده در کوتاه‌ترین زمان، اضافه کرد: ممکن است در اجرای طرح تعارض منافع نیز ایجاد شود اما باید این تعارض منافع به نفع مردم و نه عده‌ای خاص باشد.

شهر گنبدکاووس با ۱۷۰ هزار نفر جمعیت و ۲۸ کیلومترمربع وسعت دومین شهر بزرگ استان گلستان است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha