۴ آذر ۱۴۰۱، ۱۰:۰۵
کد خبرنگار: 2237
کد خبر: 84952617
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تفاهمنامه تکمیل پروژه های آبفای گیلان با قرارگاه خاتم الانبیا(ص) امضاء شد

رشت - ایرنا - ۲ تفاهم‌نامه تکمیل پروژه های فاضلاب رشت و پنج شهر رودسر، آستانه اشرفیه، لاهیجان، سیاهکل و فومن بین شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) تبادل شد.

این تفاهم نامه با اعتبار حدود هشت هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای اجرای فاضلاب رشت و ۵ شهر استان ظرف مدت سه سال بین آبفای کشور و قرارگاه خاتم الانبیاء امضاء شد که پنج هزار میلیارد تومان آن مربوط به طرح فاضلاب کشور و سه هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان مرتبط با اجرای فاضلاب پنج شهر دیگر استان است.

اجرای فاضلاب رشت که از سال ۶۹ شروع شده در حال حاضر ۵۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و قرار است قرارگاه خاتم الانبیاء ۴۴ درصد باقی مانده را تکمیل کند.

در این جلسه که مدیرعامل آب و فاضلاب کشور مدیر قرار گاه سازندگی، استاندار گیلان و جمعی از مدیران استانی مرتبط با این حوزه ها حضور داشتند همچنین به وضعیت آب و فاضلاب گیلان پرداخته شد.

پنج پروژه ویژه آبرسانی در گیلان اجرا می شود

مدیرعامل آب و فاضلاب کشور امروز در جلسه امضای تفاهم نامه پروژه های فاضلاب گیلان با بیان اینکه پروژه های ویژه ای در کشور در دست اجرا داریم، گفت: در این راستا، پنج طرح ویژه در حوزه های آبرسانی در شهرهای رودسر، چابکسر، تالش، رشت، انزلی، خمام و خشکبیجار درگیلان هم در دست اجراست.

اتابک جعفری با اشاره به اینکه این پروژه ها باید از هر طریق ممکن به انجام و بهره برداری برسد، افزود : حتی اگر برای تامین اعتبار آن مجبور به فروش ساختمانی باشیم انجام می شود.

وی عنوان کرد: همچنین در حوزه فاضلاب؛ تکمیل فاضلاب انزلی و رشت نیز جزو این طرح هاست.

تصریح کرد: این پروژه ها باید تا سال ۱۴۰۲ به بهره برداری برسند البته ۲ پروژه از آنها ممکن است تا سال ۱۴۰۳ هم طول بکشد.

مدیرعامل آب و فاضلاب کشور گفت: بسیاری از پروژه ها را در طول سالها تبدیل به میراث فرهنگی کرده اند چرا که پروژه هایی در کشور داریم که بدلایل مختلف شاید ۳۰ سال طول کشیده است.

جعفری با اشاره به اینکه برای تسریع در بهره برداری از پروژه های آبی، جهاد ابرسانی را برای ۱۰ هزار روستا شروع کردیم، گفت: هفت هزار و ۱۰۰ روستا در قالب امضای تفاهمنامه با قرار گاه سازندگی انجام می شود.

وی اظهار داشت: در گذشته سالیانه برای آبرسانی به ۲ هزار روستا قرار داد بسته می شد که ۵۰ درصد فعال و ۵۰ درصد غیر فعال بود اما اکنون قرار شده ظرف سه سال ۱۰ هزار روستای کشور آبرسانی شود.

جعفری با تاکید بر ضرورت کیفیت اجرای پروژه ها تصریح کرد: باید بتوان در کمترین زمان کاری طرح ها با کیفیت انجام داد و مردم از خدمات آن بهره مند شوند.

وی بزرگترین قرارداد آبرسانی بعد از سیستان و بلوچستان را با یک هزار و ۷۲۸ میلیارد تومان مربوط به گیلان دانست و گفت: یک هزار و ۸۲۷ میلیارد تومان در قالب محرومیت زدایی است که عملیات آبرسانی به ۷۱۱ روستای استان در حال اجراست و تا کنون ۲۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

اجرای ۳۳۰ پروژه توسط خاتم الانبیا (ص) در کشور

مدیر عامل هلدینگ نیروی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) گفت: برای تکمیل به موقع طرح شبکه فاضلاب رشت باید در ۷۰ نقطه کار کنیم.

سردار محمد رستمی با بیان اینکه شهر رشت و شهرهای استان از شبکه فاضلاب مناسبی برخوردار نیستند، گفت: از ۳۰ سال قبل پروژه فاضلاب رشت هنور تکمیل نشده است.

وی با گلایه از دستگاههای مرتبط با پروژه افزود: سرعت کار قرارگاه در گیلان خوب نیست و با وجود اینکه در حوزه آب روستایی کار می شود اما نسبت به استان های دیگر عقب هستیم.

وی اظهار داشت: پروژه ای همچون فاضلاب رشت کار دشواری است و برای تکمیل در موعد مقرر باید در ۷۰ نقطه شهر رشت کار کرد.

سردار رستمی از اجرای ۳۳۰ پروژه در عرصه های مختلف توسط قرارگاه خاتم الانبیا در کشور خبر داد و گفت: در میان طرح های مختلف اجرای فاضلاب کار دشواری است بویژه معارضین زیر سطحی کار را سخت می کند و باید بتوانیم روزانه ۶۰۰ متر طرح فاضلاب را در استان اجرا کنیم.

تفاهمنامه تکمیل پروژه های آبفای گیلان با قرارگاه خاتم الانبیا(ص) امضاء شد

گیلان دومین استان کشور در تنش آبی است/ تصویب تهاتر نفت برای حل مشکل فاضلاب گیلان

استاندار گیلان با بیان اینکه این خطه دومین استان کشور در تنش آبی است، گفت: یکهزار و ۲۰۰ روستا در گیلان دچار تنش آبی هستند.

اسدالله عباسی افزود: طرح هایی برای آبرسانی روستاها در حال انجام است و مشکلات این بخش باید رفع شود.

وی با اشاره به اجرای سدهایی همچون پلرود برای تامین آب شرب و کشاورزی در استان افزود: اجازه نمی دهیم که مسائلی همچون آزاد سازی و داشتن معارض مانع پیشرفت کار شود.

به گزارش ایرنا، سد پلرود در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

استاندار گیلان در ادامه مساله ساماندهی و اجرای شبکه فاضلاب را یکی از موضوعات مهم و مشکلات اصلی استان دانست و گفت: با حضور رئیس جمهوری در گیلان و تاکید برای رفع این مشکل بارقه امیدی برای مردم ایجاد شد.

وی با بیان اینکه با بودجه معمول حل مشکل رودخانه مهمی چون گوهر رود، زرجوب و تالاب انزلی ۱۰ سال طول می کشد، افزود: خوشبختانه با پیگیری هایی که انجام دادیم تامین منابع از محل تهاتر نفت برای این پروژه ها مصوب شد و اکنون اجرای فاضلاب رشت نیز توسط قرارگاه خاتم الانبیا(ص) تصمیم مبارکی است.

وی با بیان اینکه طرح های جلوگیری از ورود فاضلاب زندان لاکان و بیمارستان به رودخانه ها را به صورت ضرب الاجل اجرا کردیم، افزود: باید منشا اصلی آلودگی رودخانه های زرجوب و گوهر رود و مناطقی که فاضلاب را به سمت رودخانه ها سرازیر می کند اولویت داده و طی سه سال آینده آنها را رفع کنیم.

استاندار گیلان فاضلاب، پسماند و ترافیک را از موضوعات مهم در شهر رشت عنوان و بیان کرد: باید برای رفع این مشکلات اهتمام داشته باشیم.

نمایندگان از مشکلات آب و فاضلاب گیلان چه گفتند؟

محمد رضا احمدی نماینده مردم شهرستان های رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: امروز در ۲ رودخانه رشت فاضلاب شهری جاریست که بروز بیماری های پوستی، تنفسی و سرطان ها را بدنبال دارد.

سید علی آقازاده نماینده مردم شهرستان های رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: این پروژه فاضلاب ۳۰ سال قبل شروع شده و تا امروز به نتیجه مطلوب نرسیده است در حالی که فاضلاب فاجعه بارترین تخریب زیست محیطی را بدنبال داشته است و این معضل در حال فرا منطقه ای شدن است.

وی ادامه داد: باید اکنون بدنبال راهکار بود چرا که ممکن است این مشکل غیر قابل کنترل شود؛ ضمن اینکه این پروژه استانی نیست چون هر هفته ۲ برابر جمعیت ساکن گیلان را در این استان پذیرایی می کنیم و امید است که در اجرای این پروژه تسریع و از فاجعه ملی جلوگیری شود.

جبار کوچکی نژاد نماینده دیگر مردم شهرستان های رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی نیز گیلان را در حوزه آب و فاضلاب دچار مشکل و پایین تر از متوسط کشوری دانست.

سرسبزی بلای جان مردم گیلان شده است

فرمانده سپاه قدس گیلان نیز در این جلسه اظهار داشت: گیلان بعد از سیستان و بلوچستان دومین استان دارای تنش آبی است

سردار محمد عبدالله پور افزود: در حوزه فاضلاب نیز مردم رشت و شهرهای استان با مشکل مواجهند و مشکلات در استان انباشته شده است.

وی اظهار داشت: مردم تا اندازه ای صبر و حوصله می کنند و تا دیر نشده باید مشکل مردم در زمینه آب و فاضلاب را حل کنیم.

وی با بیان اینکه سپاه استان برای حل مشکلات مردم تمام امکاناتش را در اختیار آب و فاضلاب قرار می دهد، اظهار داشت: سر سبزی بلای جان گیلان شده و مشکلات دیده نمی شوند.

سردار عبدالله پور خواست که مدیران کشوری به محرومیت ها و مشکلات گیلان که زیر سر سبزی آن پنهان شده توجه ویژه کنند.

علوی شهردار رشت نیز گفت: در بازه زمانی سال ۹۲ تا ۱۴۰۱ بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان لوله گذاری آب های سطحی در شهر رشت انجام شده است، گفت: یکبار موضوع شبکه فاضلاب را برنامه ریزی و حل کنیم و شهرداری رشت برای هر گونه حفاری ها برای اجرای این پروژه بویژه در حاشیه شهر رشت آمادگی دارد.

مازیار علیپور مدیرعامل آب و فاضلاب گیلان نیز گفت: تصفیه خانه فاضلاب رشت به ظرفیت ۶۳ هزار متر مکعب است که در حال حاضر از ظرفیت ۲۷ هزار متر مکعب آن استفاده می شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha