به گزارش ایرنا، مصطفی جعفری روز چهارشنبه در همایش مسوولان آموزش شاخه های فنی و حرفه ای و کاردانش مازندران با هدف تبیین برنامه ها و شاخص های وزارتی در سال تحصیلی جاری در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) نوشهر افزود: با توجه به شیوه نامه شرکای مهارتی تمامی کارگاه های هنرستان ها هر کدام به صورت جداگانه با یک صنایع و مراکز کسب و کار متصل شده در این تفاهم دو طرفه هم از ظرفیت ها هنرستان ها و هم از تجربه ها، امکانات و آموزش کارخانه ها و صنایع و مراکز کسب و کار در هنرستان استفاده می شود تا بتوان در آینده هنرجویان به بازار کار این صنایع و مراکز تزریق شوند.
وی ادامه داد: این شیوه نامه به صورت آزمایشی برای نخستین بار در کشور در استان مازندران اجرا خواهد شد و در این راستا نشان هر کارخانه در سردر آن هنرستان به عنوان شرکای مهارتی نصب می شود و حتی در این روش این توانمندی وجود دارد که بخشی از تولیدات این کارخانه ها و کارگاه ها در هنرستان ها داشته باشیم.
وی اظهار داشت: با تصویب این شیوه نامه از هفته آینده مقدمات اجرای آن در دستور کار قرار خواهد گرفت تا آموزش مهارت های تخصصی و حرفه ای و فنی به روز دانش آموزان در هنرستان ها برای کمک بازاریابی و بازار کار اجرایی شود.
معاون آموزش متوسطه نظری اداره کل آموزش و پرورش مازندران بیشترین دغدغه در حوزه هنرستان ها را امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی برشمرد و گفت: به دنبال آن هستیم تا با برپایی یک دوره توانمندسازی نیروها را فراهم کنیم و از سوی دیگر برای سال آینده با رصد اولیه نیروی انسانی متخصص که باید در کارگاه هنرستان ها باشند تامین شود.
وی با اشاره به این که مازندران در پروژه مهر جزو سه استان برتر کشور معرفی شد، افزود: امسال در پایه دهم حدود ۴۵ درصد و در سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم ۴۲ و نیم درصد هدایت تحصیلی به سوی هنرستان ها تحقق یافت که در صورت فراهم بودن امکانات به ویژه فضا لازم حتی این هدایت تحصیلی به ۵۰ درصد می رسید.
جعفری تصریح کرد: متاسفانه در ۱۰ سال اخیر هیچ هنرستانی در استان مازندران کلنگ و تاسیس نشد و خیرین با توجه به هزینه بالای ساخت ۸۰ میلیارد تومانی برای ساخت هنرستان رغبتی ندارند.
وی ادامه داد: در این راستا هزینه بخش ساخت هنرستان ها را از مدارس جدا شد تا اعتباری که به نوسازی مدارس داده می شود علاوه بر متوسطه اول و ابتدایی و نظری برای هنرستان ها نیز به صورت جداگانه در نظر گرفته شود.
وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم توسعه و هدایت تحصیلی به هنرستان ها در مازندران از ۴۲ و نیم درصد به ۵۰ درصد در سه پایه برسد حداقل به ۲۰ هنرستان نیاز است.
نظر شما