فشار تداوم جنگ اوکراین بر زرادخانه‌های غربی

تهران- ایرنا- هر قدر که جنگ طولانی و گسترده‌تر شود، انبارهای تسلیحاتی خالی‌تر می‌شوند و در برخی کشورها از جمله آمریکا این میزان به سطح نگران‌کننده رسیده است.

به گزارش روز چارشنبه ایرنا، روزنامه فرانسوی «لو موند» گزارش مفصلی را به مساله فشار ناشی از ادامه جنگ اوکراین بر زرادخانه‌های غربی اختصاص داد و نوشت: این فشار بر زرادخانه‌های غربی به حدی است که به طور مثال آمریکا را به چندبرابر کردن سفارش تسلیحاتی واداشته است اما احیای انبارهای اسلحه، ساده نخواهد بود.

این گزارش با مطرح کردن این پرسش که «غرب تا چه زمانی می‌تواند به این وضعیت ادامه دهد؟»، نوشت: ۹ ماه پس از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین، نگرانی‌ها درمورد توان متحدان کی‌یف برای حفظ روند ارسال اسلحه که امری حیاتی برای مقاومت ارتش اوکراین محسوب می‌شود، افزایش یافته است.

کاستی سالم (Kusti Salm) دبیر دائم وزارت دفاع استونی چندی پیش در مصاحبه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد: ذخایر مهمات زرادخانه های غربی به سرعت در حال تخلیه است. اکنون اگر کشورها می خواهند از اوکراین حمایت کنند، باید از سهم ذخایر حیاتی خود استفاده کنند.

رویارویی نظامی بین روس‌ها و اوکراینی‌ها که به عنوان اولین درگیری در سطح «شدت بالا» از زمان پایان جنگ سرد معرفی می‌شود، خود را به شکل نبردی به شدت نیازمند سلاح و تجهیزات ثابت کرده است.

به گفته کارشناسان نظامی، روسیه و اوکراین تاکنون به ترتیب ۶۰ هزار و ۲۰ هزار خمپاره در روز در اوج درگیری در تابستان شلیک کرده اند. به گفته پنتاگون این میزان احتمالا در روزهای عادی به روزانه ۲۰ هزار و هفت هزار خمپاره کاهش می یابد.

پایگاه اطلاع رسانی اوریکس (Oryx) که خسارات و تخریب مادی هر اردوگاه را بر اساس شواهد ویدئویی محاسبه می‌کند، تخمین می‌زند که ارتش روسیه بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ تانک یا نیمی از ناوگان فعال خود را از ۲۴ فوریه (۵ اسفند) و آغاز جنگ اوکراین از دست داده است. هر چند که خسارات طرف اوکراینی کمتر مستند شده، اما شواهد از قابل توجه بودن میزان زیان در طرف اوکراینی حکایت دارد.

غرب برای تغذیه هیولای جنگی که شدت آن بالاست و برای آنکه اوکراین بتواند در برابر آتش مستقیم روسیه مقاومت کند، زرادخانه‌های خود را به روی کی‌یف گشود؛ در این روند، آمریکا با تامین دو سوم کل کمک‌های نظامی به اوکراین در جایگاه نخست قرار دارد.

پنتاگون در آماری رسمی اعلام کرده از ۲۴ فوریه تاکنون یک میلیون گلوله و خمپاره شامل ۹۲۴ هزار کالیبر ۱۵۵ میلی‌متری، ۱۲۵ هزار ۱۲۰ میلی متری، ۱۸۰ هزار ۱۰۵ میلی متری و ... به اوکراین تحویل داده است.

فشار تداوم جنگ اوکراین بر زرادخانه‌های غربی

همچنین کی‌یف تاکنون مقادیر قابل توجهی سلاح قابل حمل و مفید در نبردهای نزدیک از واشنگتن دریافت کرده است. در ۹ ماه گذشته، اوکراینی ها نزدیک به ۵۰۰ هزار موشک ضد تانک از انبارهای آمریکایی دریافت کرده اند، از جمله بیش از ۸ هزار و ۵۰۰ موشک جاولین، سلاحی که به توقف پیشروی تانک های روسیه در کیف در آغاز جنگ کمک کرد. همچنین حدود یک هزار و ۶۰۰ موشک ضد هوایی استینگر به همراه نزدیک به سه‌هزار پهپاد ( Switchblade و Phoenix Ghost) تحویل داده شد.

ذخایر غرب درحال کاهش است و تجهیزات نظامی این کشورها در سطح بحرانی قرار گرفته است. مارک کانسیان (Mark Cancian) محقق مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی (CSIS)، یک اندیشکده مستقر در واشنگتن، در یادداشتی که در ۱۶ سپتامبر (۲۵ شهریور) منتشر شد، گفت: برخی از ذخایر تسلیحاتی آمریکا به حداقل سطوح لازم برای برنامه ریزی و آموزش جنگ رسیده است.

این کارشناس معتقد است: آمریکا یک سوم ذخایر موشک‌های جاولین و استینگر خود را به کی‌یف تحویل داده و ذخایر موشک‌های GMLRS که موشک‌انداز هیمارس را برای اوکراینی‌ها تجهیز می‌کند، تحت فشار است.

در گزارشی که در ۱۷ نوامبر (۲۶ آبان) از سوی محققان مرکز یک امنیت جدید آمریکایی (CNAS)، یکی دیگر از اندیشکده‌های واشنگتن متخصص در مسائل امنیتی، منتشر شد، آمده است: آمریکا برای کمک به اوکراین، ذخایر تسلیحات ضروری خود را خالی کرده است.

گزارشگر لوموند در ادامه می نویسد: تجهیزات نظامی چندانی برای روسیه نیز باقی نمانده و همین امر طرف روسی را به روی گرداندن به سمت کشورهای حامی خود برای تامین گلوله، خمپاره، پهپاد و موشک، وامی‌دارد.

سباستین لوکورنو (Sébastien Lecornu) وزیر دفاع فرانسه روز یکشنبه در مصاحبه با هفته نامه «ژورنال دو دیمانش» فرانسه اعلام کرد که کشورش با مشارکتی برابر با ۵۵۰ میلیون یورو از کل سه میلیارد یورو کمک نظامی که در اختیار اوکراین قرار گرفته است، یکی از ۵ تامین‌کننده اصلی این کمک‌هاست.

موسسه «کیل» یک ماه پیش، جایگاه هشتم را برای فرانسه در میان کشورهای حامی نظامی اوکراین، پس از نروژ، لهستان، کانادا، آلمان و انگلیس اعلام کرد. در راس این کشورها آمریکا با ۵۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار قرار دارد.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha