۳۰ آبان ۱۴۰۱، ۱۹:۴۰
کد خبرنگار: 5368
کد خبر: 84949799
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کودکان یمنی؛ قربانیان اصلی بمب‌های به جای مانده از حملات ائتلاف سعودی

تهران- ایرنا- مرکز اجرایی مین‌زدایی یمن در بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی کودک از کشته و مجروح شدن بیش از ۲۰۰ کودک یمنی در نتیجه انفجار مین و بمب‌های خوشه‌ای به جامانده از حملات و تجاوز ائتلاف متجاوز سعودی به یمن خبر داد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از شبکه المسیره، مرکز اجرایی مین‌زدایی یمن تایید کرد که از ابتدای سال ۲۰۲۲ تاکنون ۲۰۴ کودک در اثر بمب‌های خوشه‌ای و مین‌های به جا مانده از جنگ کشته و مجروح شده‌اند.

در این بیانیه آمده است: در حالی که جهان روز جهانی حقوق کودک را در ۲۰ نوامبر جشن گرفت، کودکان یمنی به دنبال ابتدایی ترین حقوق خود هستند که در طول ۸ سال جنگ کاملا به فراموشی سپرده شده و این جنگ آنها را در خانه‌ها و مدارس هدف قرار داده است تا جایی که معنای کودکی را از یاد آنها برده است.

این مرکز تاکید کرد: جشن روز جهانی کودک امسال درحالی برگزار شد که صدها هزار کودک یمنی همچنان از ابتدایی‌ترین حقوق خود از جمله مراقبت‌های بهداشتی، تحصیل و غذا محروم هستند و ودرد و رنج آنها ناشی از بمب های خوشه‌ای به جا مانده از جنگ است که توسط هواپیماهای ائتلاف سعودی-اماراتی پرتاب در مناطق مختلف یمن پخش شده‌اند.

در این بیانیه همچنین آمده است: برای هشتمین سال پیاپی از جنگ و محاصره یمنی‌ها، سکوت و شکست عمدی سازمان ملل در راستای محافظت از کودکان در برابر هرگونه حمله ادامه می‌یابد و ۱۴۵ کودک یمنی طی دوره چند ماهه آتش‌بس در سال جاری میلادی و در نتیجه انفجار مین و بمب‌های خوشه‌ای به جا مانده از جنگ کشته و مجروح شده‌اند.

این مرکز پیشتر نیز گزارش داده بود که از ابتدای سال میلادی فعلی ، ۲۱۹ غیرنظامی یمنی در نتیجه انفجار مین‌ها و بمب‌های خوشه‌ای باقی مانده از تجاوز شهید و ۴۲۴ یمنی دیگر مجروح شده‌اند.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن- فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادی خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند اما در سایه مقاومت دلاورانه مردم و نیروهای مسلح یمن و عملیات موشکی و پهپادی ویژه آنها در رسیدن به این اهداف شکست خورد و مجبور به قبول آتش بس شد که این آتش‌بس نیز پس از سه مرحله دو ماهه در نتیجه کارشکنی‌های ائتلاف متجاوز عربی پایان یافت و دیگر تمدید نشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha