۳۰ آبان ۱۴۰۱، ۱۴:۱۷
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 84949338
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

۱۹۰ هزار نمونه خون‌بندناف در کشور ذخیره‌سازی شد

رشت - ایرنا - عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی و مدیرعامل بانک خون بند ناف رویان گفت: تاکنون ۱۹۰ هزار و ۱۰۰ نمونه بند خون ناف در بانک "خصوصی، خانوادگی" و "عمومی" ذخیره شده‌ است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر مرتضی ضرابی روز دوشنبه در نشست خبری در جمع اصحاب رسانه گیلان در رشت عنوان کرد: با تاسیس بانک خون‌بندناف از سال ۱۳۸۴ تاکنون ۱۸۵ هزار نمونه بند خون ناف در بانک خصوصی یا خانوادگی ذخیره سازی شد و پس از آن در سال ۸۷ هم بانک عمومی فعال شد که در این مدت هم پنج هزار و ۱۰۰ نمونه هم در این مجموعه نگهداری می شود.

وی با بیان اینکه خون بندناف را بلافاصله بعد از تولد می‌توان جمع آوری کرد، افزود : در بانک خون بند ناف خصوصی یا خانوادگی، خانواده نمونه را برای خود نگه می دارند اما در بانک عمومی؛ خون بند ناف اهدایی مورد استفاده افراد دیگر قرار می گیرد.

وی بانک خون‌بندناف هیبرید رویان عمومی و خانوادگی را بزرگترین بانک هیبریدی در نوع خود در کشورهای آسیای غربی عنوان و ذکر کرد: در این بانک جمع‌آوری نمونه از سایر کشورها اعم از ترکیه، ترکمنستان، رومانی، عراق، بلغارستان، اردن، نروژ، کانادا، انگلستان، امارات و عمان انجام می شود.

دکتر ضرابی با بیان اینکه بانک هیبرید رویان دارای ۴۵ دفتر نمایندگی در سراسر کشور است، خاطرنشان کرد: خراسان رضوی، اصفهان، خوزستان، فارس، آذربایجان شرقی و غربی، کرمان، همدان، البرز و کرمانشاه از استان‌های دارای بیشترین نمونه بند خون ناف است.

وی پتانسیل درمان بیش از ۸۰ بیماری خونی و غیرخونی را از جمله کاربردهای سلول‌های بنیادی خون بندناف رویان عنوان کرد و افزود: در زمان حاضر بیشترین کاربرد در درمان بیماری های خونی شامل تالاسمی، انواع سرطان خون، بیماری نقص سیستم ایمنی و کم خونی های مادرزادی است.

مدیر عامل بانک خونه بندناف رویان اظهار داشت: تاکنون ۳۱ مورد پیوند در بیماری‌های خونی شامل تالاسمی، سرطان خون، نقص سیستم ایمنی - آنمی و آپلاستیک، ۵۵ مورد پیوند برای بیمار فلج مغزی و پنج مورد پیوند برای بیمار اوتیسم با استفاده از نمونه های خون بندناف رویان انجام شده است.

وی بیان داشت: بزرگترین طرح تحقیقاتی در تاریخ کشور ما برای کودکان مبتلا به فلج مغزی با استفاده از سلول های بنیادی و نیز خون بند ناف با همکاری مرکز طبی کودکان و ستاد سلول های بنیادی برای ۱۲۰ کودک چهار تا ۱۴ ساله انجام شده است.

دکتر ضرابی افزود: بانک بافت بندناف منبع غنی از سلول های بنیادی مزانشیم مشتق از بافت بندناف قابل استفاده در سلول درمانی برای بیماری های غیرخونی، امکان ذخیره سازی به همراه خون بندناف و عدم نیاز به تطابق ژنتیکی برخوردار است.

وی با بیان اینکه دانش سلول های بنیادی در کشور ایران بومی است، خاطرنشان کرد: ایران در زمره کشورهای پیشرو در این بخش است که انواع کارآزمایی بالینی را انجام داده و می دهد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی بیان داشت: در سطح منطقه جزو سه کشوری هستیم که طرح های بزرگ تحقیقاتی در زمینه سلول های بنیادی انجام داده و با حدف رژیم صهیونیستی از رتبه اول در تولید دانش سلول های بنیادی برخورداریم.

وی در ادامه با بیان اینکه سلول بنیادی به حوزه درمان کرونا هم کمک کرد، اظهار داشت: ۳۰ نفر از افراد مبتلا به بیماری کووید ۱۹ دریافت کننده سلول های بنیادی "از خون بند ناف" از مرگ نجات یافتند.

۱۵ نوامبر مصادف با ۲۴ آبان روز جهانی خون بند ناف بود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha