۲۹ آبان ۱۴۰۱، ۱۶:۵۲
کد خبرنگار: 2331
کد خبر: 84948634
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

روایت تحلیل‌گران از نجات منطقه یورو از خطر رکود زمستانی

تهران – ایرنا – تحلیل‌گران مسائل اقتصادی معتقدند، منطقه یورو می تواند از خطر مواجهه با رکود زمستانی جان سالم به در برد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از نشریه فایننشال تایمز، کارشناسان مسائل اقتصادی با عقب نشینی از پیش بینی های قبلی خود گفته اند احتمالا سقوط منطقه یورو به رکود عمیق در زمستان سال جاری، رو به کاهش است.

حمایت مالی بزرگتر از طرف دولت ها، قیمت های پایین تر گاز و پاییز معتدل جملگی به بهبود چشم انداز اقتصادی این بلوک کمک کرده است.

با این حال، اکثر پیش بینی ها از انقباض و کاهش تولید منطقه یورو در سه ماهه آینده خبر می دهد.

کمیسیون اروپا پیشتر در ماه جاری هم راستا با تخمین های تحلیل گران بخش خصوصی اعلام کرد که انتظار می رود اقتصاد این منطقه به میزان پنج دهم درصد در سه ماهه چهارم سال و به میزان یک دهم درصد در سه ماهه اول سال آینده کوچک شود. اما این رکود، معتدل تر از نگرانی های قبلی خواهد بود.

کارشناسان مسائل اقتصادی رشد ۳.۲ درصدی را برای سال ۲۰۲۲ برای منطقه یورو پیش بینی می کنند که بیش از پیش بینی قبلی ۲.۷ درصدی در ماه ژوئیه (تیر) است.

تعطیلی خط لوله گاز نورد استریم یک در تابستان این نگرانی را ایجاد کرد که منطقه برای جایگزینی منابع انرژی روسیه به مشکل برخورد و باعث افزایش بهای گاز شود. اما خانوارها و کارخانه ها در ماه اکتبر از انرژی کمتری استفاده کردند، امری که به حفظ ظرفیت ذخیره سازی گاز کمک کرد.

در هفته نخست ماه نوامبر، مصرف گاز در سه اقتصاد بزرگ منطقه یورو یعنی آلمان، فرانسه و ایتالیا ۳۰ درصد نسبت به متوسط مصرف سال های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ کمتر بود.

موفقیت در رساندن ظرفیت تاسیسات ذخیره سازی گاز به ظرفیت کامل نیز به کاهش نگرانی ها در مورد مواجهه این صنعت با دوره بی برقی کمک کرده است.

گلدمن ساکس نیز به تازگی پیش بینی خود را تغییر داد و انقباض هفت دهم درصدی را نبست به پیش بینی قبلی یک درصدی در کاهش تولید را اعلام کرد.

با این همه، کارشناسان مسائل اقتصادی نگرانند که با محدود ماندن عرضه گاز روسیه، پر کردن مجدد ظرفیت ذخیره سازی اروپا برای زمستان بعد، بسیار سخت تر باشد.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha