شناسایی نقاط سیل‌خیز اصفهان مستلزم مطالعات آبخیزداری  است

اصفهان - ایرنا - معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان گفت: شناسایی تعداد دقیق و نقاط سیل‌خیز استان مستلزم تخصیص اعتبار و مطالعات کامل و جامع کل این خطه است.

ابوطالب امینی روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: استان اصفهان بالغ‌بر ۱۰.۷ میلیون هکتار مساحت دارد و مطالعات آبخیزداری و شناسایی نقاط سیل‌خیز تا به امروز در ۲.۵ میلیون هکتار از اراضی استان اصفهان انجام‌شده است.

وی اظهار داشت: در این وسعت عملیات آبخیزداری در ۱۷۰ نقطه حادثه‌خیز انجام‌شده است و ۸۰ منطقه دیگر نیاز به اجرای طرح‌های مرتبط دارد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی اصفهان اضافه کرد: مطالعات در بالغ‌بر یک‌میلیون هکتار دیگر نیز در حال اجراست و پیش‌بینی می‌شود حدود ۱۵۰ نقطه سیل‌خیز دیگر در این وسعت وجود داشته باشد.

امینی بابیان اینکه تخصیص اعتبارات کافی لازمه انجام مطالعات به‌موقع و فراگیر است، تصریح کرد: پس آن نیز اجرای طرح‌ها و پروژه‌های مرتبط باید با منابع مالی موردنیاز همراه باشد تا اثر آن در مهار سیلاب‌ها مشخص شود.

وی خاطرنشان کرد: جلوگیری از فرسایش خاک و به‌ویژه تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی نیز از دیگر اهداف اجرای طرح‌های آبخیزداری به شمار می‌رود.

آبخیزداری (Watershed Management) علم و هنر برنامه‌ریزی مستمر و اجرای اقدامات لازم برای مدیریت منابع عرصه‌های آبخیز اعم از طبیعی، کشاورزی، اقتصادی و انسانی بدون ایجاد اثرات منفی در منابع آب‌وخاک است که می‌تواند به‌صورت مکانیکی یا بیولوژیکی باشد.

استان اصفهان با ۲۸ شهرستان، مساحتی معادل ۱۰.۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد از آن معادل حدود ۹.۸ میلیون هکتار را عرصه‌های منابع طبیعی و ملی و از این میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار را جنگل (معادل چهار درصد)، ۶ میلیون هکتار مرتع (معادل۶۴ درصد) و سه میلیون هکتار بیابان (معادل۳۲ درصد) در برگرفته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha