مصرف گاز در استان اردبیل هر سال ۱۰ درصدافزایش می‌یابد

اردبیل - ایرنا - مدیرعامل شرکت گاز استان اردبیل با بیان اینکه استان اردبیل در آخرین نقطه انتقال گاز کشور واقع شده است، گفت:مصرف گاز در اردبیل هر سال ۱۰ درصد افزایش می‌یابد و از گاز مصرفی استان۵۰ تا ۶۰ درصد در بخش خانگی و بقیه در نیروگاه‌ها و صنایع مصرف می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا مدیرعامل شرکت گاز استان اردبیل روز یکشنبه در آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری شرکت گاز و اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل برای فرهنگ‌سازی مصرف ایمن و بهینه گاز با استفاده از ظرفیت مدارس و دانش‌آموزان گفت: این تفاهم، پیرو تفاهم‌نامه وزارت نفت با وزارت آموزش و پرورش صورت می‌گیرد و از ظرفیت دانش‌آموزان برای تاثیرگذاری در خانواده‌ها استفاده خواهیم کرد و دانش‌آموزان نیز نوعی مسئولیت‌پذیری را تمرین خواهند کرد.

میرسعید سید متین تصریح کرد: در اجرای طرح ترویج فرهنگ مصرف ایمن و بهینه گاز، به دانش آموزان پایه ششم به عنوان همیاران گاز، دماسنج داده خواهد شد تا کنترل دمای داخل خانه‌هایشان را در دست داشته باشند و مربیان لازم برای آموزش انها را تامین خواهیم کرد.

وی ادامه داد: بیش از ۹۹ درصد آتش سوزی‌ها و مرگ ناشی از گازگرفتگی، ناشی از عامل انسانی و سهل انگاری است و در سال گذشته در سطح استان ۱۹ نفر بر اثر گازگرفتگی جان خود را از دست دادند و فرهنگ‌سازی مصرف ایمن و بهینه گاز می‌تواند این خسارت‌ها را کاهش دهد.

با ناترازی تولید و مصرف گاز در اردبیل مواجه هستیم

مدیرعامل شرکت گاز استان اردبیل افزود: همه شهرهای استان و ۹۷ درصد جمعیت روستایی استان از گاز طبیعی بهره مند هستند و گازرسانی به ۶۴ روستا در دستور کار است و عملیات انتقال گاز به چهار روستا در استان آغاز شده است.

سید متین با اشاره به وجود ۱۰ هزار و ۵۰۰ کیلومتر شبکه انتقال گاز و ۲۵۷ هزار انشعاب گاز در سطح استان، پیش‌بینی کرد در پایان سال ۱۴۰۲ پایان گازرسانی به استان اردبیل باشد و این استان به عنوان استان سبز معرفی شود.

وی اظهار کرد: اردبیل، استانی سردسیر و در آخرین نقطه انتقال گاز در کشور است و از لحاظ مصرف گاز، چهارمین استان کشور محسوب می‌شود و هر سال ۱۰ درصد افزایش مصرف داریم و ۵۰ تا ۶۰ درصد گاز استان به مصارف خانگی و بقیه به مصارف نیروگاه‌ها و صنایع اختصاص می‌یابد.

مدیرعامل شرکت گاز استان اردبیل ادامه داد: اولویت تامین گاز با مصارف خانگی است و با ناترازی گاز در استان به معنی بالا بودن مصرف از تولید مواجه هستیم و در صورت لزوم و به منظور پایداری شبکه گاز خانگی، باید بخشی از گاز صنایع قطع شود و ترویج فرهنگ بهینه و ایمن در خانواده‌ها می‌تواند در مصارف و تولید آن تعادل ایجاد کند.

کلام الله صفری مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل هم در این آیین با اشاره به وجود ۲ هزار و ۵۵۰ مدرسه و ۱۲ هزار کلاس درس در استان، از آمادگی کامل اداره کل آموزش و پرورش برای همکاری در ترویج فرهنگ مصرف ایمن و بهینه گاز خبر داد.

وی گفت: در این راستا از برنامه شاد استفاده خواهیم کرد و اجرای مسابقات مقاله نویسی و انشا و نظایر آن با موضوع مصرف ایمن و بهینه گاز، از ناحیه مدیران و معلمان در مدارس پیگیری خواهد شد و باید برای ترویج فرهنگ مصرف همه منابع، چنین برنامه‌هایی تدوین و اجرا شود.

وی با اشاره به گستره فعالیت آموزش و پرورش در استان گفت: به تعبیری همه جمعیت استان، نیروهای آموزش و پرورش محسوب می‌شوند و از ظرفیت دانش آموزان و اولیای آنها می‌توان برای فرهنگ‌سازی استفاده درست و به اندازه از انرژی و منابع طبیعی استفاده کرد.

در پایان این آیین، امضا و تبادل تفاهم‌نامه همکاری شرکت گاز و اداره کل آموزش و پرورش استان بین مدیران آنها صورت گرفت.

استان اردبیل با یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر جمعیت و ۱۲ شهرستان در شمال ایران واقع شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha