۲ آذر ۱۴۰۱، ۸:۰۰
کد خبرنگار: 2237
کد خبر: 84948284
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جاده‌های ایمن در گرو کاربران قانون‌مدار

۲ آذر ۱۴۰۱، ۸:۰۰
کد خبر: 84948284
جاده‌های ایمن در گرو کاربران قانون‌مدار

رشت - ایرنا - حوادث جاده‌ای در گیلان سالانه دستکم جان ۴۰۰ نفر را می گیرد و همانند کشور خطای انسانی با سهم ۷۰ درصدی بیشترین نقش را قبل از وضعیت راه و خودرو  در این سوانح عهده دار است از اینرو سالهاست که موضوع فرهنگسازی و نهادینه کردن رانندگی ایمن محور عمل بخش‌ها و دستگاه‌های مرتبط است.

به گزارش ایرنا؛ بر اساس آخرین آمار ارائه شده توسط پلیس راه گیلان؛ عدم توجه به جلو، تخطی از سرعت مطمئنه و انحراف به چپ و عدم رعایت حق تقدم مهم‌ترین علل بروز تصادفات و حوادث جاده ای استان هستند.

هر چند که وضعیت راهها و کیفیت خودروها نیز فاکتورهای مهمی در حوادث و حتی میزان و شدت خسارت هستند اما اگر این ۲ مولفه هم مشکلی نداشته باشند خطای انسانی همچون عدم رعایت سرعت مطمئنه، سبقت غیر مجاز و رانندگی در هنگام خواب آلودگی خود می تواند حوادث بسیاری را رقم بزند و هریک از این عوامل به تنهایی می تواند منجر به فاجعه جبران ناپذیری شود چونانکه شاهد آن هستیم.

فرهنگسازی ترافیکی می تواند از طریق آموزش افراد در رده های سنی مختلف در کشور و استان نهادینه شود و نمود و اثر این فرهنگسازی را در موضوع بستن کمربند ایمنی دیدیم از این‌رو استاندار گیلان نیز در جلسه تجلیل از دهیاران به عنوان راهوران محله گفت: آموزش های لازم با همکاری رسانه ها برای فرهنگ سازی و رعایت قوانین و مقررات در کنار ایمن سازی جاده ها و رفع نقاط حادثه خیز و ایمنی معابر بسیار ضرورت دارد.

نماینده عالی دولت در گیلان تاکید کرد: در کنار همراهی مردم و اقدامات ارزشمند و ستودنی نیروی انتظامی در حفظ امنیت و آرامش آحاد جامعه و تلاش پلیس راهور برای سلامت جان و مال مردم باید به زیرساخت ها و ایمن سازی جاده ها و محورهای مواصلاتی نیز توجه داشت.

وی با اشاره به حجم بالای ورود و حضور مسافران به گیلان تاکید کرد: مدیران کل راهداری و حمل و نقل جاده ای و نیز راه و شهرسازی و دیگر متولیان امر شرایط قابل قبولی در راستای ایمنی جاده های استان با بهره گیری از شیوه های نوین و استفاده از پژوهش های علمی را فراهم کنند.

استاندار گیلان با بیان اینکه ایمنی رکن مهم حمل و نقل است، گفت: رانندگان باید با قانونمداری حافظ سلامت خود، خانواده و هموطنان باشند و جان کسی را به خطر نیاندازند.

وی تصریح کرد: با توجه به افول بیماری کرونا و رفع محدودیت ها، حجم و تعداد سفرها و مسافران ورودی به گیلان به عنوان یکی از مقاصد اصلی سفر افزایش یافته و در این راستا دستگاه‌های متولی، موظف به اجرای قانون و ایجاد نظم در جاده‌ها برای بهبود شرایط ایمن همراه با آرامش برای مردم هستند.

استاندار گیلان با بیان اینکه مسئولان، رعایت کنندگان قوانین راهنمایی و رانندگی را تشویق کنند، گفت: به طور قطع با اطلاع‌رسانی دقیق، تولید محتواهای مناسب و ارائه آموزش‌های لازم از طریق بسترهای فضای مجازی، رسانه ها و صدا و سیما و نیز استفاده از ظرفیت‌های تمامی دستگاه‌ها، می‌توانیم شاهد کاهش حوادث و مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی باشیم.

عباسی تاکید کرد: از همه ظرفیت های موجود در مدارس، دانشگاه ها و نمازهای جمعه و جماعات برای فرهنگ سازی تحت عنوان سفیران ایمنی استفاده شود.

۴۰ نقطه حادثه خیز طی چهار سال اخیر اصلاح شده است

گیلان استانی گردشگر پذیر است که سالانه جمعیتی بالغ بر ۳۰ میلیون نفر را به خود می خواند، طی ۲ سال شیوع کرونا و جلوگیری از ورود خودروها ی غیر بومی به استان انتظار می رفت که تصادفات به میزان قابل توجهی کاهش یابد اما خلوت بودن جاده و اوج گرفتن سرعت نیز داستان دیگری بود که بسیاری از تصادفات دست کم خسارت های جرحی را در استان رقم می زد و این خود نشان از آن دارد که نقش فرهنگ سازی در این زمینه تا چه حد استو در واقع در کنار ارتقا وضعیت راهها و نیز ایمنی خودروها باید رانندگی نیز ایمن شود.

جاده‌های ایمن در گرو کاربران قانون‌مدار

یک شهروند در همین ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: فرهنگ ترافیکی از کودکی باید در افراد نهادینه شود زیرا بسیاری از مجروحان و جانباختگان جاده ای با وجود اینکه ممکن است خود تمامی قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کرده باشند اما قربانیان رانندگی غیر اصولی و بی توجهی شماری از رانندگان دیگر هستند.

سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان نیز با بیان اینکه مساله تصادف یک معضل جهانی است، گفت: امروزه تصادفات رانندگی از مرز یک رویداد و یا یک حادثه یا مشکل خارج و به بحران تبدیل شده و تعداد متوفیان و مجروحان و نیز خسارات روحی و جسمی و معلولیت های ناشی از تصادفات به صورت لحظه ای در حال تغییر است که در این میان کشورهای توسعه نیافته و در حال توسعه بیشترین سهم را از این حوادث دارا هستند.

غلامعلی نیک فهم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به افزایش خودرو ها و حجم ترددها از گیلان به عنوان یکی از استان های پرتردد افزود: ورودی خودرو به استان طی هفت ماهه سالجاری بالغ بر ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه بوده است که این میزان نسبت به سال گذشته ۴۷ درصد رشد دارد.

وی عنوان کرد: با این وجود برای جلوگیری از تخلفات برخی رانندگان سهل‌انگار و کنترل سرعت خودروها ۵۸ سامانه ثبت تخلف و ۲۱ دوربین نظارت تصویری سامانه تردد شمار در راههای استان فعال هستند که این سامانه ها در نقاط حساس جاده ای نصب شده اند و از طریق مرکز مدیریت راههای این اداره کل به صورت شبانه روزی رصد می شوند و ترافیک جاده ای را مخابره می کنند.

این مسئول با بیان اینکه شعار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تحول، خدمت و رضایت است، گفت: یکی از وظایف اصلی و حائز اهمیت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای ارتقاء ایمنی تردد و کاهش حوادث جاده ای است که در این راستا این اداره کل طرح ها و پروژه های بسیاری در بخش مطالعات و فرهنگسازی در دست اقدام دارد.

وی به برخی از اقدامات انجام شده در راستای فرهنگسازی جاده ای اشاره و بیان کرد: اجرای طرح های ایمن سازی فیزیکی ویژه کاربران آسیب‌ پذیر مثل راکبان موتورسیکلت و عابران پیاده، آموزش و ارائه تجهیزات ایمنی به کاربران جاده‌ای(دانش آموزان، عابران، موتورسواران)، آشکارسازی وسایل نقلیه هدف (کامیون ها، وانت ها و موتور سیکلت ها)، بازرسی ایمنی راهها، کنترل و نظارت ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، آگاهی بخشی و اصلاح رفتار ترافیکی کاربران جاده از جمله اقدامات اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان برای فرهنگسازی و افزایش ایمنی کاربران جاده ای است.

سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان یکی از مباحث مهم در زمینه ایمنی محورهای مواصلاتی استان را شناسایی و حذف نقاط پرحادثه دانست و اظهار داشت: براساس آمار ۹۸ نقطه حادثه خیز در استان شناسایی شده که تا کنون۴۰ نقطه حادثه خیز استان رفع شده و برای امسال نیز اصلاح ۱۷ نقطه هدف‌گذاری شده است.

وی اظهار داشت: البته همه نقاط حادثه خیز استان در سال ۹۶ بعد از شناسایی آشکارسازی شده است و امیدواریم با رفع اشکالات راهها و افزایش ایمنی جاده‌ای بتوانیم حوادث جاده ای و تلفات ناشی از آن را کاهش دهیم.

نیک فهم همچنین با اشاره به تاثیر رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در کاهش تصادفات گفت: در این راستا، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان طرح‌های ایمن سازی فیزیکی ویژه کاربران آسیب‌ پذیر مثل راکبان موتورسیکلت و عابران پیاده، آموزش و ارائه تجهیزات ایمنی به کاربران جاده‌ای(دانش آموزان، عابران، موتورسواران)، آشکارسازی وسایل نقلیه هدف (کامیون ها، وانت ها و موتور سیکلت ها)، بازرسی ایمنی راهها، کنترل و نظارت ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، آگاهی بخشی و اصلاح رفتار ترافیکی کاربران جاده را در استان اجرا کرده است.

به گفته نیک فهم؛ گیلان دارای ۱۲ هزار و ۶۰۰ کیلومتر از انواع راههای برون شهری و روستایی است، ۳۰۲ کیلومتر راه اصلی، ۴۸۷ کیلومتر بزرگراه، ۶۹ کیلومتر آزاد راه، یکهزار و ۵۵ کیلومتر راه فرعی و ۹ هزار و ۲۹۳ کیلومتر روستایی که ۸۳ درصد راههای استان راه روستایی و ۱۷ درصد مابقی راههاست.

وی یادآور شد:همچنین در راستای کاهش حوادث جاده ای و فرهنگ سازی در این حوزه از ابتدای اجرای طرح ایمن‌سازی مدارس حاشیه راهها نیز از سال ۷۸ تا کنون ۵۴۰ مدرسه حاشیه راه‌ها شامل مدارس ابتدایی و متوسطه در این استان تحت پوشش قرار گرفته و ایمن‌سازی شدند.

سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان بیان کرد: امسال نیز عملیات اجرایی طرح ایمن‌سازی مدارس حاشیه راه‌های استان شروع شده و تا پایان سال اقدامات و برنامه های تعریف شده در مدارس تحت پوشش مرحله به مرحله انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه امسال طرح ایمن سازی فیزیکی مدارس نیز در ۳۰ مدرسه حاشیه راه‌های استان انجام می‌شود، افزود: علاوه بر این آموزش های ایمنی در ۵۰ مدرسه مقطع ابتدایی گیلان با نزدیک چهار هزار و ۵۰۰ نفر نیز در دست انجام است.

سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان ادامه داد: با تمهیدات صورت گرفته در بخش ایمن‌سازی مدارس حاشیه راه‌ها طی سال‌های گذشته شاهد کاهش چشمگیر حوادث و تلفات در بخش دانش‌آموزان در این مدارس بوده ایم.

وی بیان داشت: در بخش ایمن‌سازی فیزیکی با نصب تابلوهای اطلاعاتی و انتظامی، خط کشی عابر پیاده، نصب شیارهای لرزاننده و چراغ‌های چشمک زن، ایجاد نقوش مدرسه و احتیاط بر روی سطح جاده به منظور آرام‌سازی ترافیک و ایجاد ایمنی لازم برای تردد دانش آموزان در محدوده مدارس فراهم می شود.

نیک‌فهم خاطرنشان کرد: طرح آموزش ایمنی دانش‌آموزان مدارس حاشیه راه‌ها نیز با توزیع اقلام آموزشی و کمک آموزشی، کوله پشتی و ارائه مطالبی در خصوص نحوه عبور و مرور از عرض جاده و آشنایی با انواع علائم راهنمایی و رانندگی اجرا می‌شود.

سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان افزود: کاهش تلفات جاده‌ای عابر پیاده، آگاه کردن دانش‌آموزان به مقررات ایمنی عبور و مرور در راه مدرسه، خیابان و جاده‌ها با وسایل نقلیه و خطرهای ناشی از بی‌توجهی به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی است.

کاربران جاده ای تاثیرگذار ترین مولفه در کاهش حوادث رانندگی هستند

این همه تاکید بر فرهنگسازی از آن رو است که باور کارشناسان و دست اندرکاران آن است که کاربران جاده ای مهمترین نقش را در سوانح رانندگی دارند.

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی گیلان هم با بیان اینکه سوانح رانندگی ممکن است خسارت های غیر قابل جبران مالی و جانی را بدنبال داشته باشد، گفت:بالغ بر ۳۰ سازمان در حوزه تصادفات نقش دارند که نقش هشت سازمان آن علاوه بر پلیس در جلوگیری از سوانح، مستقیم است.

جاده‌های ایمن در گرو کاربران قانون‌مدار

سرهنگ جاور صفاری می گوید: قربانیان ناشی از تصادف جاده ای گیلان در سال ۱۳۸۷، ۶۹۷ نفر بود که این تعداد با برنامه ریزی های انجام شده در سال گذشته به ۴۰۶ نفر رسید و این روند کاهشی گویای آن است که اگر همه دستگاهها در کنار هم باشند قطعا این اقدامات در کاهش حوادث رانندگی نقش دارد.

وی اظهار داشت: آنچه که گیلان را از استان‌های دیگر متمایز می کند آن است نوع راههای ارتباطی استان با سایر نقاط کشور متفاوت است، این استان یکی از مقاصد گردشگری تمامی استان های کشور است و پایان هفته ها شاهد حجم قابل توجهی از مسافران و خودروی ورودی است.

وی با اشاره به افزایش حدود ۴۷ درصدی ورود خودروها به استان طی هفت ماهه گذشته نسبت به سال قبل گفت: ۵۵ درصد خودروهای ورودی استان از طریق محور جنوب به شمال است.

سرهنگ صفاری گفت: بالغ بر ۸۸ درصد راههای گیلان راههای روستایی آسفالته است بنابراین پلیس، پوشش خود را در حوزه نقاط پر خطر دارای فراوانی تصادفات متمرکز کرده است و برنامه ریزی ما بر آن است که در این محورها که دارای شاخص بالای آماری هستند، حضور یافته و پوشش دهیم.

وی اظهار داشت: نگاه آن است که همه سازمان ها و مردم به نوعی برای کاهش سوانح جاده ای مشارکت کنند و کاربران جاده ای که تاثیرگذارترین مولفه در کاهش حوادث هستند به پلیس در کاهش تصادفات کمک کنند.

وی ادامه داد: کاهش تصادفات جاده ای از سال ۸۷ تا ۹۷ نشان دهنده ارتقای ایمنی جاده هاست و در این سالها در محورهای ارتباطی استان سامانه نصب دوربین تخلف برون شهری نصب شده است.

سرهنگ صفاری با بیان اینکه اقدامات خوبی هم برای ایمنی راههای استان در این سالها انجام شده است، گفت: در سه سال اخیر ۹۷ نقطه پر حادثه شناسایی و آشکار سازی شده است و دوربین های جدیدی نیز در شماری از راههای پر حادثه نصب شده است.

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی گیلان گفت: هر چند که با نقطه مطلوب فاصله داریم برای ایمنی راهها اقدامات خوبی انجام شده است.

وی از ۹ محور پر ریسک و تصادف در استان خبر داد و از راه و شهرسازی و راهداری خواست تا در راههای جدید الاحداث نیز دوربین کنترل سرعت و دیگر علائم ایمنی نصب شود.

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی گیلان تصریح کرد: بیشترین میزان تصادفات در جاده‌های برون شهری استان مربوط به موتورسیکلت‌ها و عابران پیاده است از این رو، پلیس طرح های بسیاری را در رابطه با آموزش موتور سواران در استان اجرا کرده است.

به گزارش ایرنا، در سال ۲۰۰۴ میلادی بسیاری از رویدادهایی که سراسر دنیا برگزار می شد روزی را برجسته می ساختند که به طور غیر رسمی به عنوان روز یاد بود قربانیان سوانح رانندگی شناخته شد بدین ترتیب هر ساله سومین یکشنبه از ماه نوامبر یاد بودی برای قربانیان حوادث رانندگی در سراسر جهان برگزار می شود که روز جهانی یادمان قربانیان سوانح رانندگی نامگذاری شده است و ۲۹ آبانماه روزی است به نام قربانیان حوادث جاده ای نامگذاری شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha