۲۹ آبان ۱۴۰۱، ۱۲:۲۴
کد خبر: 84948261
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تحولات سیاسی پاکستان، مذاکرات چراغ خاموش دولت و مخالفان

تهران- ایرنا - همزمان با فراخوان نهایی نخست وزیر برکنار شده پاکستان به طرفداران خود برای تجمع ضددولتی و موضوع بحث برانگیز انتصاب فرمانده جدید ارتش، رهبران حزب حاکم برای جلوگیری از هرگونه تشدید اوضاع وارد مذاکره با مخالفان شده و طرفین این روند را چراغ خاموش آغاز کردند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از رسانه‌های پاکستانی، کاروان معترضان ضددولتی به رهبری مسوولان حزب تحریک انصاف از مناطق مختلف این کشور به نزدیکی شهر راولپندی در مجاورت اسلام‌آباد رسیده و قرار است در ایستگاه نهایی سرنوشت تظاهرات بزرگ ضددولتی مشخص شود.  

«عمران‌خان» رئیس حزب تحریک انصاف و نخست وزیر برکنار شده فراخوان تجمع نهایی را اعلام کرده و از طرفدارانش خواسته تا روز پنج آذر (شنبه ۲۶ نوامبر) خود را به شهر راولپندی برسانند، این تاریخ همزمان با انتصاب فرمانده جدید ارتش پاکستان خواهد بود.

گزارش‌ها از روند چراغ خاموش دولت و مخالفان برای مذاکره است و برای این مهم رئیس جمهوری پاکستان (که همزمان عضو حزب تحریک انصاف محسوب می‌شود) حاضر به میانجی گری شده و از طرف دولت ائتلافی پاکستان نیز وزیر دارایی مامور تبادل پیام‌ها شده است.

منابع نزدیک به دولت طی گفت‌وگو با رسانه‌های محلی گفتند: دولت هرگز خواهان مانع تراشی در مسیر انتصاب فرمانده جدید ارتش نیست و این پیام به رئیس جمهوری پاکستان نیز مخابره شده و اینکه هرگونه تعلل در تایید نام فرمانده جدید به ضرر امنیت ملی خواهد بود و شخص رئیس جمهور مسوول عواقب است.

منابع نزدیک به حزب عمران‌خان نیز گفتند که نخست وزیر سابق پاکستان هیچ مشکلی با انتصاب فرمانده جدید ارتش ندارد و در صورتی ‌که رهبران حزب حاکم حاضر به ارائه تاریخ نهایی برای برگزاری انتخابات زودهنگام شوند، حزب تحریک انصاف نیز به پارلمان برگشته و آماده همکاری با دولت برای انجام اصلاحات انتخاباتی است.

قرار است‌ تا چند روز آینده فرمانده جدید ارتش پاکستان از سوی نخست وزیر معرفی شود. "ژنرال باجوا" فرمانده فعلی پس از تکمیل ۲ دوره ۳ ساله روز هشتم آذر امسال (۲۹ نوامبر) بازنشسته خواهد شد.  

عمران‌خان نخست وزیر برکنار شده پاکستان، انحلال پارلمان و اعلام تاریخ نهایی برای برگزاری انتخابات زودهنگام در پاکستان را تنها شرط عقب نشینی از تظاهرات و یا پایان بن بست سیاسی در کشور اعلام کرده است.

ناظران سیاسی در پاکستان می‌گویند: فرمانده جدید ارتش چالش‌های متعددی مانند تشدید وضعیت اقتصادی به دلیل بی‌ثباتی سیاسی و تداوم اختلافات جناح مخالف در راس آن عمران‌خان با تشکیلات قدرتمند نظامی کشور خواهد داشت.

به عقیده تحلیلگران، حزب تحریک انصاف انتظار دارد که فرمانده جدید ارتش از برگزاری انتخابات عمومی زودهنگام اطمینان حاصل کند، در حالی که دولت ائتلافی پاکستان می خواهد حکومت تا تابستان آینده و مطابق با مدت رسمی آن به کار خود ادامه دهد.  

عمران‌خان روز جمعه سیزدهم آبان امسال در حین رهبران تظاهرات ضددولتی در منطقه وزیرآباد واقع در ایالت پنجاب مورد حمله قرار گرفت و در این سوء قصد زخمی شد. نخست وزیر برکنار شده پاکستان که اکنون دوران نقاهت را سپری می‌کند همچنان تاکید دارد که زندگی وی در خطر است و ترور وی تکرار خواهد شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha