۲۹ آبان ۱۴۰۱، ۱۲:۳۶
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 84948246
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

۱۸۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کردستان دارای نقشه کاداستر است

سنندج- ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: ۱۸۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان رفع تداخل شده و دارای نقشه کاداستر است.

به گزارش ایرنا، پیمان اسکندری روز یکشنبه در یازدهمین جلسه کمیسیون رفع تداخلات اراضی استان در سنندج که با حضور رییس سازمان امور اراضی کشور تشکیل شد، اظهار داشت: یک هزار و ۶۷۲ پلاک در استان مشمول رفع تداخلات اراضی است که از این تعداد تاکنون ۳۶۲ پلاک رفع تداخل شده است.

وی مساحت اراضی غیرملی رفع تداخل شده در استان را ۲۶۰ هزار و ۳۸۷ هکتار خواند و افزود: از این میزان ۱۸۶ هزار و ۶۹۸ هکتار دارای نقشه کاداستر مورد تایید سازمان نقشه برداری است.

کاداستر به آن دسته از نقشه‌برداری‌های ثبتی اطلاق می‌شود که دارای ارزش حقوقی است این نوع نقشه ها سه فاکتور ارزش، موقعیت و مالکیت اراضی را برای مراجع اداری و قضایی و نیز اشخاص خصوصی معین می کند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اضافه کرد: از پلاک‌های باقی مانده ۳۳ پلاک موقوفه، ۱۰۱ پلاک دارای اراضی واقع در محدوده و حریم شهری و ۳۴ پلاک هم در استان فاقد سوابق اصلاحات اراضی است.

وی با بیان اینکه در برخی از شهرستان‌های استان هم چون دهگلان افزون‌ بر ۵۰ درصد اراضی مشمول تداخلات در آن رفع تداخل شده است، گفت: اگر در دیگر شهرستان‌های استان درصد رفع تداخل اراضی پایین است به دلیل ناهماهنگی بین دستگاه‌های متولی و ذیربط در این موضوع است که امید می‌رود در راستای رفع مشکلات کشاورزان در این زمینه و اجرای قانون و مقررات شاهد تعامل بیشتری بین این ادارات باشیم.

اسکندری به مشکلات اجرای ماده ۵۴ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور (رفع تداخلات اراضی کشاورزی) اشاره کرد و گفت: کمبود عکس‌های هوایی مقارن با اجرای قوانین و مقررات موازی، عقد قرارداد با مشاور خصوصی و عدم تناسب میزان تجهیزات و کارشناسان متخصص برای پیگیری امورات و نظارت بر قراردادهای منعقد شده از جمله مشکلات استان در راستای اجرای این ماده قانونی است.

بیش از ۳۰ درصد اراضی کشاورزی استان در سال جاری رفع تداخل شد

رییس کل دادگستری کردستان هم از رفع تداخل ۳۰ درصد از زمین های کشاورزی استان توسط امور اراضی استان خبر داد و افزود: تعداد ۲۶۳ پلاک استان در سال جاری بین مردم و اداره منابع طبیعی رفع تداخل شده است.

حجت الاسلام سیدحسین حسینی مساحت زمین های رفع تداخل شده را بیش از ۵۰۰ هزار هکتار اعلام کرد و افزود: امیدواریم با صدور سند این اراضی در اداره کل ثبت اسناد استان روند تثبیت اراضی کشاورزی استان سرعت بیشتری بگیرد .

وی تاکید کرد: دستگاه قضایی به لحاظ وظیفه ای که در قانون اساسی در خصوص دفاع از حقوق عامه برایش تعریف شده است در اموری که منافع ملی و عمومی باید لحاظ گردد ، ورود جدی دارد.

رییس کل دادگستری استان کردستان یادآور شد: قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی به هیچ وجه مانع تثبیت اراضی کشاورزی با وضعیت موجود این اراضی نیست و این موضوع باید مورد توجه سازمان جهاد کشاورزی و امور اراضی کشور و استان قرار گیرد.

حجت الاسلام حسینی افزود: بحث رفع تداخلات باید بصورت مستمر و فعال و با سرعت بیشتری انجام گیرد و ضروری است تا دو بار در هفته کمیسیون رفع تداخلات استان برگزار شود.

وی ادامه داد: آمار پایین اراضی تثبیت شده کشاورزی در استان سبب شده تا پرونده های مختلف کیفری و حقوقی به محاکم وارد شود و بنده در جلسات مختلف شورای اداری و قضایی و نشست با ائمه جمعه و جماعات استان بر این قضیه مهم تاکید کرده ام .

حجت الاسلام حسینی بر ورود نهادهای نظارتی همچون بازرسی استان و همچنین دادستانی از باب حفظ حقوق عامه در این خصوص تاکید کرد و گفت: با مدیران اداراتی که به وظیفه قانونی خود در راستای تکلیف محول شده در قانون حدنگار و سیاستهای دستگاه قضایی عمل نکنند ، برخورد لازم و قانونی صورت می گیرد.

ارائه گزارش اجرای ماده ۵۴ قانون رفع موانع تولید، کاداستر، اقدامات انجام شده در اجرای ماده ۶ شیوه نامه اصلاحی رفع تداخلات اراضی و طرح ابهامات و مشکلات اجرایی از جمله دستورکارهای این جلسه بود که با حضور مسوولان کشوری و استانی به آنها پرداخته شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha