رژیم غذایی مناسب از ابتلا به بیماری‌های ویروسی‌  پیشگیری می‌کند

بوشهر- ایرنا- رئیس کمیته تغذیه هیات پزشکی ورزشی استان بوشهر گفت: رژیم غذایی مناسب و متعادل برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های ویروسی‌ و تنفسی در فصل پاییز و سرما ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

فاطمه پوربهی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: فصل پاییز و سرما همیشه با شیوع بیماری‌های ویروسی و تنفسی همراه است که بهترین راه برای مبتلا نشدن به این بیماری‌ها رعایت بهداشت فردی، دور ماندن از افراد مبتلا و شست و شوی مرتب دست‌ها است.

وی بیان کرد: با این حال داشتن یک سیستم ایمنی قوی نیز به بیمار نشدن افراد در صورت مواجهه محدود با فرد مبتلا کمک زیادی می کند و چنانچه سیستم ایمنی بدن ما قدرت کافی نداشته باشد، با کوتاه ترین مدت زمان مواجهه و کمترین دوز ویروس، بیمار می‌شویم‌.

پوربهی ادامه داد: برای داشتن یک سیستم ایمنی کارآمد در بدن، نیازی به مصرف مرتب مکمل‌های مولتی ویتامین و یا قرص جوشان ویتامین سی نیست زیرا برای اینکه سیستم ایمنی خود را در حالت بهینه نگاه داریم لازم است، رژیم غذایی متعادل و مناسبی داشته باشیم.

وی گفت: در این راستا مصرف همه گروه های غذایی مانند شیر، لبنیات، گوشت، میوه و سبزی‌ها به یک اندازه اهمیت دارند و چنانچه هر روز مقادیر زیادی میوه و سبزی برای دریافت ویتامین سی مصرف شود اما منابع لبنیاتی کافی در برنامه غذایی افراد نباشد سیستم ایمنی بدن بهترین عملکرد را نخواهد داشت.

پوربهی یادآور شد: همان قدر که به مصرف نان و برنج دقت می‌شود مقادیر مصرفی سبزیجات نیز باید مورد توجه قرار گیرد چراکه مصرف همه گروه‌های غذایی آن هم به تعادل به یک اندازه اهمیت دارد.

وی بیان کرد: نیاز است روزانه ۲ تا ۳ عدد میوه متوسط و ۴ تا ۵ واحد از گروه سبزیجات مانند سبزی خوردن، خیار، گوجه، هویج و مشابه آن در وعده ها و میان وعده ها استفاده شود.

کارشناس گروه تغذیه دانشکده بهداشت و تغذیه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: میوه های زرد و نارنجی رنگ به دلیل اینکه حاوی کاروتن ( پیش ساز ویتامین آ ) هستند، در تقویت سیستم ایمنی نقش پررنگی دارند و همچنین مصرف سبزیجات برگ سبز تیره مانند اسفناج نیز در بهبود عملکرد سیستم ایمنی مناسب هستند.

وی یادآور شد: برای کاهش التهاب ایجاد شده به علت بیماری در بدن، مواد غذایی مختلفی وجود دارند و چنانچه مواد غذایی از نوع کاهنده سطح التهاب در بدن باشد علائم زودتر فروکش کرده و فرد با سرعت بیشتری بهبود می‌یابد.

پوربهی ادامه داد: زنجبیل یکی از ترکیبات ضدالتهاب بسیار خوبی است که می توان آن را به شکل دم نوش مصرف کرد و سیر نیز حاوی ترکیبی به نام آلیسین است که می تواند موثر باشد.

وی افزود: توجه به این نکته ضروری است که آلیسین فقط زمانی آزاد می شود که سیر، شکسته و خرد شود. پس مصرف سیر به شکل درسته و قورت دادن آن بدون جویدن، هیچ کمکی به افراد نمی‌کند.

پوربهی ادامه داد: زردچوبه و ماده موثر آن یعنی کورکومین نیز یک ضد التهاب بسیار قوی است که حتی مکمل تجاری آن نیز به دلیل تاثیر بسیار خوب آن در التهاب تولید شده است.

وی یادآور شد: برای تاثیر بهتر زردچوبه باید پودر آن را در شیر گرم ریخته و مقداری کمی فلفل سیاه برای فعال شدن اثر کورکومین به آن اضافه کنید.

این کارشناس تغذیه گفت: ترکیبات حاوی امگا ۳ نیز اثرات ضد التهابی در بدن دارد که روغن ماهی، تخم کتان و ماهی هایی مانند سالمون و ساردین منابع مهم امگا ۳ هستند. ( این نکته ضروری است که مصرف تخم کتان در خانم‌های مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک منع مصرف دارد.)

وی افزود: علاوه بر ترکیبات ضد التهاب، مصرف آب و مایعات نیز اهمیت زیادی در بهبود سریع تر بیماری دارد و باید سعی شود روزانه بین ۸ تا ۱۰ لیوان آب و مایعات مصرف شود.

پوربهی عنوان کرد: به علاوه غلات مصرفی به شکل سبوس دار استفاده شود به دلیل آن که سبوس غلات مثل برنج قهوه ای یا نان‌های سبوس دار منبع خوبی از ویتامین های گروه ب است، به تقویت سیستم ایمنی کمک زیادی می‌کنند.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha