۲۹ آبان ۱۴۰۱، ۱۱:۵۲
کد خبرنگار: 1178
کد خبر: 84948089
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جدال بر سر مناصب در اردوگاه نتانیاهو

۲۹ آبان ۱۴۰۱، ۱۱:۵۲
کد خبر: 84948089
جدال بر سر مناصب در اردوگاه نتانیاهو

تهران-ایرنا- رسانه های رژیم صهیونیستی از جدال در اردوگاه سیاسی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر مامور تشکیل کابینه جدید این رژیم بر سر تقسیم پست های وزارتی و چالش حزب لیکود در این باره خبر دادند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از روزنامه صهیونیستی "اسرائیل هیوم"، منابعی از داخل حزب لیکود به ریاست نتانیاهو بر ممانعت از دستیابی "بتسلئیل اسموتریچ" رئیس حزب "صهیونیسم دینی" به پست وزارت جنگ رژیم صهیونیستی تاکید و اعلام کردند که اجازه اینکار را نخواهند داد؛ حتی اگر این امر منجر به تکرار انتخابات شود.

این روزنامه صهیونیستی نوشت: مذاکرات ائتلاف احزاب راست و نتانیاهو که مسئولیت تشکیل کابینه را برعهده دارد، قرار است امروز یکشنبه از سر گرفته شود. درهمین حال منابعی در حزب لیکود گفته اند که راه حل به نتیجه رسیدن مذاکرات، در صرف نظر کردن "آرییه ادرعی" رئیس حزب دینی "شاس" به نفع اسموتریچ از پست وزارت دارایی (در ازای گرفتن برخی امتیازات) است.

روزنامه صهیونیستی "اسرائیل هیوم" این امتیازات را شامل پیشنهاد پست معاونت نخست وزیری و تصدی وزارتخانه های دیگر از جمله وزارت امور داخلی و وزارت ادیان دانست که اسموتریچ نیز به آنها چشم دوخته است.

منابعی در حزب لیکود از ادرعی و اسموتریچ خواستند که به یک توافق بین خود برسند، اما اسموتریچ با رد این پیشنهاد اعلام کرده که برای حل این اختلاف با ادرعی مذاکره نخواهد کرد بلکه طرف حساب او نتانیاهو است.

از سوی دیگر، اسموتریچ از لغو سفر خود به ایالات متحده آمریکا با هدف نهایی کردن مذاکرات ائتلاف احزاب راست و نتانیاهو خبر داد و تاکید کرد که برای تسریع در تشکیل کابینه در جلسات فشرده با احزاب عضو ائتلاف حاضر خواهد شد.

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارنوت نیز به نوبه خود نوشت: اکنون حزب لیکود متوجه شده که اسموتریچ از مطالبات خود برای به دست آوردن یکی از دو وزارتخانه مهم و بزرگ کوتاه نمی آید بنابراین در پی یافتن راهکار دیگری برای حل بحران پیش روی نتانیاهو برای تشکیل کابینه است. این حزب درحال فشار وارد آوردن به ادرعی و اسموتریچ است تا به اختلاف آنها در مورد تصدی پست وزارت دارایی پایان دهد.

به نوشته این روزنامه، نتانیاهو در آخرین جلسه بین این دو نفر به اسموتریچ پیشنهاد وزارت امور خارجه را داده اما او نپذیرفته است. نتانیاهو سپس پست معاونت امنیتی وزارت امور خارجه در کنار تصدی وزارتخانه های دیگر بعلاوه  اختیارات در حوزه به شهرک سازی را داده است اما بازهم اسموتریچ به این پیشنهاد پاسخ مثبت نداده است.

نتانیاهو ۲۱ روز دیگر فرصت دارد تا کابینه‌اش را تشکیل دهد و اگر در این مدت موفق به این کار نشود می‌تواند ۱۴ روز فرصت بیشتری را درخواست کند و اگر در این ۱۴ روز نیز نتواند ترکیب کابینه‌اش را تکمیل کند، رئیس رژیم صهیونیستی می‌تواند فرد دیگری را به جای وی مامور تشکیل دولت کند.

اسحاق هرتزوگ رئیس رژیم صهیونیستی، روز یکشنبه (۲۲ آبان) در محل اقامت خود با بنیامین نتانیاهو رهبر حزب لیکود در کنست این رژیم دیدار و وی را رسما مامور تشکیل کابینه جدید کرد.

کابینه جدید رژیم صهیونیستی به رهبری حزب لیکود شامل احزاب راست‌گرا از جمله اتحاد اوتسما یهودیت-صهیونیسم دینی و احزاب حریدی شاس و اتحاد یهودیت توراتی است.

از زمان افشای فساد نتانیاهو و تشکیل دادگاه وی در چهار سال گذشته، بی ثباتی سیاسی رژیم صهیونیستی را فرا گرفته و در این مدت ۵ انتخابات برگزار شده است.

فساد اقتصادی نتانیاهو در کنار حضور صهیونیست های افراطی مثل بن گویر و اسموتریچ در ائتلاف پیروز انتخابات، از جمله چالش های داخلی رژیم صهیونیستی برای تشکیل کابینه جدید هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha