هزینه شام شکرگزاری امسال آمریکایی‌ها ۲۰ درصد گرانتر از پارسال

 نیویورک- ایرنا- در پی افزایش بی سابقه قیمت مواد غذایی در آمریکا،  فدراسیون کشاورزی این کشور اعلام کرد هزینه شام  مراسم شکرگزاری امسال ۲۰ درصد گرانتر از سال گذشته خواهد بود.

مردم آمریکا هر ساله در چهارمین پنجشنبه از ماه نوامبر و همزمان با پایان فصل درو و نزدیک شدن به سال نو میلادی جشن شکرگزاری برگزار می‌کنند. این روز، یکی از تعطیلات فدرال آمریکا به شمار می‌رود و تمامی شرکت‌های دولتی، مشاغل و مدارس در روز شکرگزاری تعطیل هستند.

بر اساس آماری که فدراسیون کشاورزی آمریکا منتشر کرده است،  یک مهمانی ۱۰ نفره با ۱۲ نوع خوردنی از جمله بوقلمون، مواد داخل آن، میوه کرن بری و مخلوط کیک کدو  به طور متوسط   ۶۴.۰۵ دلار هزینه دارد که ۱۰.۷۴ دلار نسبت به سال گذشته گرانتر است. 
بر این اساس، هزینه شام برای هر نفر  حدود ۶.۵۰ دلار است.

 بر اساس اعلام فدراسیون کشاورزی آمریکا، قیمت یک بوقلمون ۱۶ پوندی در سال جاری به طور متوسط   ۲۸.۹۶ دلار است که ۲۱ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است. 

اگرچه تورم در ماه گذشته در آمریکا کاهش یافت اما تا پایان ماه  اکتبر ۷.۷ درصد بالاتر از مدت مشابه سال گذشته است.

راجر کریان، اقتصاددان ارشد فدراسیون کشاورزی آمریکا، گفت: تورم عمومی که قدرت خرید مصرف‌کنندگان را کاهش می‌دهد، عامل مهمی در افزایش متوسط  هزینه‌های شام شکرگزاری امسال است.

مشکلات زنجیره تامین ناشی از جنگ در اوکراین، هزینه غذاهای مراسم شکرگزاری را افزایش داده است. این جنگ همچنین هزینه هایی  مانند خوراک، سوخت و کود را  برای کشاورزان و دامداران افزایش داده است.

 بر اساس تحقیقات انجام شده، قیمت همه غذاهای مرسوم در مراسم شکرگزاری در سال جاری در آمریکا افزایش یافته است. بر این اساس، بیشترین افزایش قیمت مربوط به مواد غذایی برای پر کردن شکم بوقلمون بود که ۶۹ درصد افزایش یافت و کیک و خامه  هر دو ۲۶ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته اند.

مرسوم‌ ترین غذا در وعده شام روز شکرگزاری، بوقلمونِ شکم پر است که با انواع سبزیجات، داخل آن پر شده باشد. 

بر اساس آمار اعلام شده از سوی وزارت کار آمریکا، میزان افزایش سالانه تورم را برای نخستین بار در هشت ماه گذشته، در اکتبر  به کمتر از هشت درصد رساند که نیرومندترین نشانه حاکی از کند شدن سرعت افزایش تورم است.  

شاخص بهای مصرف کننده پس از افزایش ۰.۴ درصدی در سپتامبر، در ماه اکتبر نیز تا همین میزان بالا رفته است. چند اقتصادادن پیش بینی کرده‌اند که این شاخص تا ۰.۶ درصد افزایش یابد و سطح فزاینده اجاره واحدهای مسکونی و تجاری، موجب نیمی از افزایش این شاخص شده است. بهای بنزین نیز پس از سه ماه پیاپی کاهش، دوباره شروع به بالارفتن کرده است.

میزان سالانه افزایش شاخص قیمت‌های مصرف کننده ۷.۷ درصد بوده که کمترین افزایش را از ژانویه به این سو داشته است. همچنین شمار درخواست‌های هفتگی مقرری بیکاری با هفت هزار افزایش به ۲۲۵ هزار عدد رسیده است.

بهای مواد غذایی خانگی ۰.۴ درصد افزایش یافته که کمترین میزان از دسامبر ۲۰۲۱ بوده است. با اینکه بهای انواع گوشت، طیور، ماهی، تخم مرغ، غلات و محصولات نانی افزایش داشته، اما این میزان برای بهای میوه و سبزیجات کمتر بوده است.  

افزایش شاخص بهای مصرف کننده در ۱۲ ماهه منتهی به اکتبر ۷.۷ درصد بوده در حالی که این میزان در سپتامبر ۸.۲ درصد بوده است. افزایش سالانه این شاخص برای نخستین بار از ژانویه به این سو، زیر هشت درصد و کمترین میزان از ژانویه بوده است. میزان افزایش شاخص بهای مصرف کننده در ژوئن ۰.۱ درصد بوده که بیشترین رشد را از نوامبر ۱۹۸۱ داشته است.

رادیو دولتی تگزاس به تازگی اعلام کرد در یکسال گذشته، قیمت برخی مواد غذایی مانند تخم مرغ تا حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است. این مساله برای بسیاری از مردم کم درآمد تگزاس مشکل ساز شده است.

مدیر بزرگترین شبکه بانک‌های مواد غذایی تگزاس گفت: "از دو سال پیش که همه گیری کرونا در آمریکا شروع شد، نبود امنیت غذایی در ایالت‌های مختلف بیش از پیش نمایان شد به طوری که من فکر می‌کنم حالا همه می‌دانند که گرسنگی مشکلی است که نباید از آن غافل شد."

وی از نمایندگان ایالت تگزاس خواست کمک‌های مالی به بانک‌های مواد غذایی را دو برابر کنند و هرچه سریع تر ۲۰ میلیون دلار برای تامین غلات، محصولات کشاورزی و مکمل‌های غذایی تصویب کنند.

وضعیت معیشتی مردم در بیشتر ایالت‌های آمریکا مناسب نیست. چندی پیش نشریه آمریکایی نیوزویک در گزارشی نوشت برخی از ساکنان ایالت کالیفرنیا به دلیل وضعیت اقتصادی نابسامان و تورم بالا، به تهیه مواد غذایی ارزان از مکزیک روی آورده‌اند.

همچنین نتایج نظرسنجی جدید موسسه کوالتریک نشان می‌دهد با افزایش هزینه‌های زندگی در آمریکا بیش از نصف حقوق بگیران آمریکایی به فکر شغل دوم یا بیشتر افتاده‌اند.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha