تحول چهره کشاورزی کرمانشاه با اعتبارات ۳ هزار میلیارد تومانی سفر رییس جمهور

کرمانشاه - ایرنا - سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: با اختصاص اعتبارات سه هزار میلیارد تومانی سفر ۲۳ تیرماه امسال رییس جمهور به کرمانشاه، چهره کشاورزی استان دگرگون خواهد شد.

«علی چاله چاله» روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این اعتبارات به پروژه‌های همه حوزه های زیر مجموعه سازمان جهاد کشاورزی استان شامل دامپزشکی، امور اراضی، شیلات، امور عشایری، منابع طبیعی، شرکت شهرک ها و بخش های مختلف کشاورزی مانند باغداری و آبیاری و دیگر بخش‌ها که اکثرا دارای پروژه‌های بالای ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی هستند، اختصاص یافته‌ است.

وی در ادامه گفت: استان کرمانشاه دارای ۸۹۹ هزار هکتار سطح زیر کشت اراضی زراعی، ۴۳ هزار هکتار سطح زیر کشت محصولات باغی، پنج هزار و ۴۰۰ واحد جمعیت دامی ، ۱۶۴ هزار و ۷۷۲ نفر بهره بردار بخش کشاورزی، ۴۶۰ واحد پرورش آبزیان و ۸۳ هزار هکتار اراضی مجهز به سیستم های آبیاری تحت فشار است.

وی اظهار کرد: این استان هم اینک حایز رتبه اول کشوری در تولید و سطح زیر کشت محصول نخود ، رتبه دوم کشوری در تولید و سطح زیر کشت ذرت دانه ای، رتبه سوم کشوری در تولید و رتبه دوم کشوری در سطح تولید محصول جو، رتبه سوم کشوری در تولید و سطح زیر کشت چغندر قند و رتبه چهارم کشوری در تولید و پنجم کشوری در سطح زیر کشت گندم است.

اجرای طرح بزرگ سامانه گرمسیری در استان کرمانشاه

چاله چاله با اشاره به اجرای طرح بزرگ سامانه گرمسیری در استان ادامه داد: با توجه به تامین منابع مورد نیاز اتمام طرح شبکه های آبیاری غرب و شمال غرب، سامانه گرمسیری و اراضی پایاب سدهای استان از محل اعتبارات سفر رییس جمهور، طی سه سال کل طرح به وسعت ۶۴ هزار هکتار به بهره برداری خواهد رسید که در حال حاضر ۳۴ هزار هکتار از این طرح در دست بهره برداری بوده و بالغ بر پنج هزار هکتار آن نیز طی سال جاری به بهره برداری رسیده است.

تحول چهره کشاورزی کرمانشاه با اعتبارات ۳ هزار میلیارد تومانی سفر رییس جمهور

وی در زمینه اجرای سامانه های نوین آبیاری نیز گفت: از میزان حدود ۲۴۰ هزار هکتار اراضی آبی استان ۱۳۵ هزار هکتار مجهز به سیستم های نوین آبیاری بوده که حدود سه هزار هکتار آن طی سال های اخیر انجام گرفته است.

چاله‌چاله تاکید کرد: با توجه به مصوبات سفر رئیس جمهور، منابع مورد نیاز برای افزایش ۱۵ هزار هکتار سیستم جدید به اراضی موجود تامین شده و اجرای پنج هزار هکتار در سال زراعی پیش رو در دست اقدام است.

توسعه ۱۵۰ هکتاری باغات دیم در استان

وی با بیان اینکه سطح کنونی باغات استان ۴۳ هزار هکتار بوده که پنج هزار هکتار آن دیم است گفت: شناسایی و توسعه باغات در اراضی شیب دار با توجه به قرار داشتن استان در حاشیه زاگرس و امکان توسعه باغات استان با محوریت باغات دیم در سطح ۱۵۰ هکتار طی سال جاری جزو برنامه های جهاد کشاورزی استان است.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به توسعه کشت محصول اقتصادی زعفران در استان نیز توضیح داد: با توجه به کیفیت مناسب این محصول در استان، طی سال گذشته ۵۰ هکتار به سطح زیر کشت این محصول اضافه شده است به طوری که هم اکنون سطح کنونی آن به ۵۰۰ هکتار با تولید حدود ۲ تن رسیده است.

تحول چهره کشاورزی کرمانشاه با اعتبارات ۳ هزار میلیارد تومانی سفر رییس جمهور

وی یادآور شد: در زمان حاضر سطح گلخانه های استان نیز به ۵۵ هکتار رسیده که برنامه ریزی سه برابر شدن این میزان برای امسال به عمل آمده است.

سرمایه گذاری ۶۰۰ میلیارد تومانی در بخش کشاورزی استان

چاله‌چاله در زمینه سرمایه گذاری های جدید در بخش کشاورزی استان افزود: از محل منابع تسهیلات تکلیفی، طی یکسال اخیر بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری جدید در بخش کشاورزی استان در قالب طرح های دامپروری ، گلخانه و صنایع تبدیلی صورت گرفته است.

وی افزود: در حوزه کشاورزی قراردادی نیز به منظور تامین خوراک کارخانجات تولیدی و حمایت از محصولات تولیدی مورد نیاز این کارخانجات توسط کشاورزان استان، رابطه کشاورزی قراردادی بین کارخانه ها و کشاورزان در برخی محصولات تولیدی استان از جمله گندم، چغندر قند و گوجه فرنگی منعقد شده است.

۲۰۰ هزار تن امسال به ظرفیت صنایع تبدیلی استان افزوده می شود

چاله‌چاله در زمینه وضعیت صنایع تبدیلی استان نیز گفت: کل ظرفیت فرآوری محصولات کشاورزی استان در قالب صنایع تبدیلی ۵.۲ میلیون تن است که بیش از ۱۷۰ هزار تن آن طی سال گذشته ایجاد شده است و برنامه ریزی افزایش ۲۰۰ هزار تن به ظرفیت فعلی طی سال پیش رو در دست اقدام است.

تحول چهره کشاورزی کرمانشاه با اعتبارات ۳ هزار میلیارد تومانی سفر رییس جمهور

به گزارش ایرنا، استان کرمانشاه با بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و تولید سالانه چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی و باغی یکی از قطب های کشاورزی کشور است.

در استان کرمانشاه چهار میلیون و ۶۵۰ واحد دامی و بیش از یک هزار و ۳۳۳ واحد دامپروری صنعتی شامل ۷۰۰ واحد مرغداری گوشتی صنعتی، ۱۷۶ واحد گاوداری شیری، ۱۸۱ واحد پرواربندی گوساله و ۲۱۹ واحد پرواربندی بره فعال است.

در این استان همچنین ۲۴ واحد مرغداری تخمگذار، ۱۳ واحد پرورش بوقلمون صنعتی، ۹ واحد مرغ مادر گوشتی، چهار واحد جوجه کشی، ۲ واحد مرکز پرندگان زینتی، پنج واحد پرورش شترمرغ و بیش از ۳۰۹ هزار کلنی زنبور عسل و سایر واحدهای بخش روستایی و عشایری وجود دارد.

در کرمانشاه سالانه بیش از ۴۵۱ هزار تن انواع محصولات دامی شامل ۳۳۶ هزار تن شیرخام، ۳۶ هزار و ۳۰۰ تن گوشت قرمز، ۶۳ هزار و ۸۰۰ تن گوشت طیور، ۱۱ هزار و ۱۰۰ تن تخم مرغ و چهار هزار و ۸۳ تن عسل تولید می شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha